برای خیلی از علاقه مندان مجازی سازی وی ام ویر ساختار فایلی VMFS نامی آشناست. همانطور که ویندوزی ها FAT,NTFS و لینوکسی ها EXT2,3,4 و … را میشناسند ، متخصصین مجازی سازی vmware نیز با ساختارهای فایلی VMFS3 و VMFS5 آشنا هستند. در نسخه های قدیمی vSphere از VMFS-3 در فرمت کردن دیتااستورها استفاده می شد ولی در نسخه های جدید به VMFS-5 تغییر یافته است . حتی این شرکت پیشنهاد می کند در یک پروسه ارتقاء ماشین ها ، بهتر است نسخه VMFS خود را نیز به 5 ارتقاء دهید. شاید برای خیلی ها این سوال مطرح شود که چرا بهتر است به VMFS 5 ارتقاء دهیم.

– قابلیت مقیاس پذیری و کارآیی بهتر

– عدم استفاده از رزرواسیون SCSI-2 و بکارگیری ATS VAAI پیشین

– در اندازه های بالای 2TB استفاده از ساختار GPT بجای MBR

– پشتیبانی از دیسک های مجازی با ظرفیت 62 ترابایت و non-passthrough RDM

– امکان ایجاد و استفاده از دیتااستورهایی که از بلاک سایزهای 1MB استفاده می کنند

– قابلیت پشتیبانی از فایلهای بسیار کوچک (کمتر از 1KB) با ذخیره سازی آنها در متادیتا بجای ذخیره در فایل بلاک

– استفاده از زیربلاک های 8K بجای 64K که این امر باعث کاهش فضای استفاده شده توسط فایلهای کوچک می گردد

– استفاده از SCSI_Read16 و SCSI_Write16 برای IO (این کار در نسخه قبلی روی 10 تنظیم شده بود) 

در مورد ارتقاء VMFS3 به VMFS5 می توانید این کار را بدون نیاز به خاموش کردن یا suspend کردن ماشین انجام دهید. 

برای ارتقاء کافیست با vSphere Client لاگین کرده و به تب configuration > Storage بروید. دیتااستور موردنظرتان را انتخاب و روی آن راست کلیک کرده و گزینه Upgrade to VMFS5 را کلیک کنید. یا می توانید از طریق خط فرمان دستور زیر را اجرا کنید 

  • # vmkfstools -T /vmfs/volumes/<VMFS3datastore>
  •  

نکته) یکی از موارد مهمی که در یکی از پروژه های ارتقاء با آن برخورد کردم مربوط به اپگرید کردن ساختار فایلی و عدم پشتیبانی از مواردی بود که پس از کنکاش متوجه نکته مهمی شدم . زمانیکه به نسخه VMFS-5 اپگرید می کنید ، پارتیشن ها همچنان ویژگی ها و خصوصیات اصلی VMFS-3 را حفظ می کنند که این شامل block-size ، اندازه زیربلاک64 کیلوبایتی و موارد دیگری است . حال برای آنکه بتوانید از مزایای کامل ساختار فایلی VMFS-5 بهره برید ، می بایست ماشین های مجازی روی دیتا استور را به مکان دیگری انتقال دهید. سپس دیتااستور موردنظر را حذف و آنرا از ابتدا با ساختار VMFS-5 ایجاد کنید. 

منبع

Comments are closed.

حامیان