در بسیاری اوقات دیده شده که SAN  را به عنوان یک محصول تلقی نموده و از آن به عنوان یک product نام می برند. اما حقیقتا SAN یک راهکار و راه حل ذخیره سازی اطلاعات در شبکه های امروزی و مراکز داده محسوب می شود نه یک محصول صرفا سخت افزاری ! برای آنکه بیشتر با این راه حل و نحوه کارکرد آن آشنا شویم بد ندیدم مقاله ای کوتاه در این زمینه بنویسم.

SAN Storage چیست؟ یک شبکه جهت انتقال و ذخیره داده ها روی فضاهای ذخیره سازی مختلف می باشد. این شبکه پرسرعت می تواند با سرعت 1 تا 8 گیگابیت بر ثانیه بین سرورها با پلتفرمهای مختلف ذخیره سازی انتقال داده ها را انجام دهد. راهکار SAN دارای سه لایه اصلی می باشد که به شرح ذیل می باشد:

لایه سرورها:  در این لایه شما می توانید مجموعه از یک یا چند سرور فیزیکی را مشاهده نمایید که با داشتن کارت شبکه های HBA می توانند به لایه فابریک متصل شوند. 

لایه فابریک : این لایه میانی شامل مجموعه از چند سوییچ فیزیکی بوده که از طریق ارتباطات کابلی می توانند سرورها را به دستگاه های ذخیره سازی مختلف متصل نمایند. در این لایه شما میتوانید انواع مختلفی از SAN Switch ها را مشاهده کنید

لایه ذخیره سازی : در آخرین لایه پلتفرم های مختلف ذخیره سازی و آرایه های گوناگون همچون EMC, HP, Netapp و … قرار می گیرند که در برگیرنده تعداد زیادی دیسک و واحذ ذخیره سازی هستند که به لایه میانی متصل می باشند و سرورهای شبکه قادر خواهند بود داده های خود را بر روی این تجهیزات ذخیره سازی ذخیره نمایند. 

Comments are closed.

حامیان