در یکی از جلسات آموزشی با مسئله مهمی برخورد کردم که ممکن است در یک پروژه واقعی نیز پیش بیایید و این خطای ناگهانی و خطرناک دسترسی شما را به هاست فیزیکی و زیرساخت شبکه مجازی قطع خواهد کرد. بگذارید بهتر مسئله را باز کنیم :

فرض کنید به یکی از هاست های فیزیکی دیتاسنترتان متصل شده اید و بر روی سوییچ های استاندارد مجازی در حال کار هستید. (خبری از سوییچ های توزیع شده نیست!). همانطور که در تصویر مشاهده می کنید یک سوییچ استاندارد دوم ( جهت تست ) ساخته اید که روی آن نیز یک port group از نوع vmkernel ایجاد نموده اید. در همین حین و در حال کار بصورت سهوی پورت Management بر روی سوییچ استاندارد اصلی هاست را حذف می کنید. این کار با نمایش پیامی به شما اعلام می شود و شما بدون توجه آنرا حذف می کنید!  

remove-vSW1 remove-vSW2 remove-vSW3

پس از چند ثانیه وقفه متوجه می شوید که ارتباط شما بصورت کامل با هاست فیزیکی قطع شده و حذف port group management از سوییچ استاندارد باعث قطع دسترسی کامل شما با ESXi شده است . این یکی از بحران هایی است که ممکن است بصورت سهوی نیز با آن برخورد نمایید. حال برای رفع مشکل چه باید کرد . در ادامه شما را با نحوه کامل بازیابی و دسترسی مجدد به هاست فیزیکی ESXi بدون دستکاری در تنظیمات شبکه ای هاست آشنا خواهم کرد:

  • در ابتدا پشت کنسول DCUI (کنسول نارنجی رنگ ESXi) بروید و به آن لاگین کنید. 
  • پس از لاگین به هاست گزینه Troubleshooting Options و سپس گزینه Enable ESXi Shell را انتخاب کنید.
  • حال کافی است دکمه های ALT+F1 را با هم فشرده تا به کنسول ESXi وارد شوید.
  • در خط فرمان وقت آن رسیده که عملیات بازیابی را شروع کنید.
    ابتدا دستور زیر را برای ساخت مجدد پورت گروپ management با نام دلخواه روی سوییچ استانداردتان اجرا کنید
  • esxcfg-vswitch -A “manage omid” vSwitch0
  • بعد از ساخته شدن یک پورت گروپ مدیریتی با نام manage omid روی سوییچ استاندارد شماره 0 ، حال بایستی آدرس آی پی vmkernel را برای آن تنظیم کنید. لذا کافیست یکی از دستورات زیر را وارد کنید.

esxcfg-vmknic -a -i 10.39.242.x -n 255.255.255.0 “manage omid”
esxcfg-vmknic -a -i DHCP -p  “manage omid””

بعد از اجرای دستورات فوق میتوانید با زدن ALT+F2 از کنسول خارج شوید. سپس یکبار با بر روی گزینه restart management network کلیک کنید تا تنظیمات آدرس IP بر روی کارت شبکه موردنظر هاست مجددا انجام گردد. (معادل ipconfig /renew) . 

حال چنانچه به صفحه اول هاست فیزیکی مراجعه کنید می توانید آدرس جدید را بر روی ESXi مشاهده کنید و سپس با vSphere client مجددا به هاست فیزیکی تان متصل شوید.

موفق باشید

Comments are closed.

حامیان