امروزه تغییر احتیاجات و نیازهای دیتاسنترها باعث شده است تا سازمان های IT وادار به سنجش دوباره پروسه های بکاپ گیری و بازیابی شوند و این تغییرات در سطح استراتژی و زیرساخت نیز همراه می باشد. سازمان های کوچک و بزرگ در مبارزه و تلاش برای استفاده و بالابردن والیوم های ذخیره سازی، مدیریت داده ها با فرمت های مختلف و پیچیدگی های اطلاعاتی هستند که بایستی ادغام تکنولوژی های پیشرفته دیتاسنتر همچون مجازی سازی و کلاود، و قبول مدلهای کسب و کار جدید همچون ITaaS را به آنها افزود. در سیاست های شرکت HP، دیتاسنتر به جایی گفته می شود که نمی توان رشد داده ها را نگهداشت و این افزایش غیر قابل کاستن می باشد و لزوما بایستی زیرساخت شما بسرعت در همه جهات و مقیاس ها و بر حسب تقاضای مشتری تغییرات را داشته باشد.

با این مقدمه می توان اهمیت بکاپ گیری و بازیابی اطلاعات را بهتر مطرح کرد و در نتیجه شما بایستی قادر به تکیه به یک نگرش صحیح از بکاپ گیری و بازیابی اطلاعات باشید که سازگار با درجه بالایی از هوشمندی و کنترل خودکار جهت رسیدن به نیازهای مشتریان باشد.

نرم افزار تخصصی HP Dataprotector یک نام آشنا برای بسیاری از دیتاسنترها و مشتریان بزرگی است که نیازمند راه حل بکاپ گیری و بازیابی اطلاعات بوده و هستند. با ارائه نسخه جدید 9.0 و نیاز یکی از پروژه ها به ارتقاء به نسخه جدید بر آن شدیم تا مقاله ای در این باب را مطرح کنیم. حقیقتا چالش های زیادی در حوزه Backup را در سازمانها دیده ایم. بنظر حقیر صرفا بحث ارتقاء یک نسخه قدیمی DP به نسخه جدید نیست و بایستی با بررسی قابلیت ها، نیازمندی ها و با یک نگرش جدیدتر گام برداریم.

نسخه DP 9.0 ، هوشمندی قابل انطباق، ادغام و یکپارچگی پیشرفته را بدنبال داشته و توانمندی های خودکار سازی را جهت کمک به شفافیت، پیش بینی پذیری و حالت ارتجاعی کسب و کار در محیط IT را ارائه نموده است.

مزایای انتقال به نسخه DP9.0 شامل موارد زیر می باشد:

  • اجرای بکاپ و بازیابی روی مدرنترین معماری شامل یک بانک اطلاعاتی داخلی جدید
  • برخورداری از قابلیت ها و نوآوری های جدید شامل : snapshot protection ، deduplication وابسته ، مقیاس پذیری سطح enterprise، اولویت و تقدم مبتنی بر زمانبندی ، حفاظت virtual server و گزارش دهی قابل تجزیه و تحلیل بصورت بلادرنگ. همه این قابلیت ها جهت محافظت از محیطهای دیتاسنتر پویا بصورت عالی کامل شده است.
  • نقطه پررنگ در آخرین نسخه ارائه شده، گزارش گیری بصری و مانیتورینگی است که همراه با راهنمایی هوشمند و ارائه آنالیزهای پیشگویانه بلادرنگ به ارمغان آمده است که همگی تسهیل تجارب بکاپ گیری و بازیابی را به دنبال خواهد داشت.
  • در ادامه به 9 دلیل بارز جهت انتقال به نسخه HP Data protector 9.0 خواهیم پرداخت. 

  • افزایش دادن استفاده از ظرفیت ذخیره سازی با یک deduplication (دوباره نویسی) موثر و عالی

deduplication  توکار با نرم افزار HP dataprotector توسط HP StoreOnce فراهم شده است که یک تکنولوژی موثر دوباره نویسی آشکار محسوب می شود. این قابلیت همراه با یک الگوریتم کاملا پیشرفته، دستگاه های ذخیره سازی بزرگ را قادر به بکاپ گیری و بازیابی با سرعت بالا و کاملا موثر و کارا نموده است. قدرت ترکیب این تکنولوژی سبک و یکپارچه شدن Data protector با محیط های نرم افزاری از قبیل exchange, sharepoint, hyper-v, SQL, VMware, Oracle, SAP و … می تواند باعث کاهش چشمگیر نیازمندی های اولیه برای حفاظت از این قبیل برنامه ها شود و همچنین می تواند سبب بهبود سرعت بازیابی آنها گردد.

رویهمرفته  با HP StoreOnce شما قادر به دستیابی به یک کسب و کار مداوم و بهبود یافته هستید که هزینه های مالکیت در آن نیز کاهش یافته و یک استفاده کاملا بهینه از زیرساخت بکاپ گیری و منابع IT را خواهید داشت در حالیکه ریسک های شما نیز کاهش می یابد.

  • بهبود چشمگیر استفاده از زیرساخت بکاپ از طریق درون بینی و بینش آنالیزگرانه بلادرنگ

بعنوان یک مشتری و مصرف کننده HP Dataprotector ،  شما می توانید از مزیت های فوق العاده تعاملی و داشبورد بصری با نام HP Backup Navigator که گزارشات آنالیزگرانه را برمیگرداند استفاده کنید تا بتوانید استفاده بهتری از بکاپ گیری منابع را داشته و به بهبود فرآیند پشتیبان گیری کمک نمایید. این داشبورد، یک محصول همراه برای نرم افزار DP است که شما را قادر به جمع آوری ، مرتبط کردن و آنالیز پیش بینی ها در راهکارهای بکاپ گیری و بازیابی داده ها می نماید تا بتوانید الگوهایی در راستای عملیات حفاظت از داده ها را نمایش داده و آنها را از یکدیگر جدا نمایید.

Navigator شناسایی اطلاعات مرتبط با کارآیی، نرخ استفاده از ظرفیت و پیش بینی ها و از همه مهمتر نیازمندی های زیرساخت برای آینده را شناسایی می کند که تماما جهت طراحی و آنالیز والیوم های بزرگ داده های عملیاتی مفید خواهد بود. این آنالیزها به شما کمک می کند تا بتوانید یک طرح بهینه برای CapEX و OPEX ارائه کنید.

  • پیش بینی کردن مشکلات و نشانه گیری فعالانه آنها قبل از وقوع رخداد

سیستم گزارش دهی HP Navigator شامل توانمندی های تعاملی و مرتبطی است که آنرا قادر به فعالیت بعنوان یک راهنمای هوشمند جهت آنالیز، جدا سازی و ارائه پیشنهاداتی برای مشکلات مختلف می نماید. برخلاف ابزار گزارش دهی ایستا، Navigator اطلاعات خلاصه ای درباب وضعیت هر جزء زیرساخت بکاپ، سیستم عامل های درگیر و سایر تعاریف بکاپ گیری ارائه می کند. با این سطح از جزئیات ، مشکلاتی که می توانند هر لحظه و هر کجا رخ دهند می توانند به یک نقطه خاص در زیرساخت بکاپ جداسازی و تفکیک شوند، خواه این ساختار منطقی باشد یا فیزیکی.

از زمانیکه جداسازی انجام شد، کارمندان IT می توانند مشکلات را جهت ریشه یابی خطا ردیابی کرده و بسرعت مشکلات جاری را حل کنند و همچنین می توانند از گرایشات و جنبه های قابل پیش بینی این ابزار استفاده کنند. این توانمندی جهت یافتن ناسازگاری های منابع در آینده و مشکلات سیستمی قبل از اینکه آنها رخ دهند مفید خواهد بود. برای مثال، DP navigator خطایابی را ساده نموده و این کار بواسطه خودکار سازی و هوشمند سازی انتخاب یک مجموعه منحصربفرد از گزارشات وابسته به نام   “Related Report” انجام می شود. که این توانمندی سبب تسریع در ریشه یابی خطاها شود. این مجموعه گزارشات کوچک مبتنی بر مشکل یا خطایی هستند که شما در حال شناسایی و کشف آنها بوده اید و این می تواند دارای ارزش زیادی برای شما باشد.

  • سادگی بازیابی های سخت SLA از طریق یکپارچه کردن اسنپ شات و بازیابی لحظه ای

بر اساس نظریه گارتنر، HP یکی از اولین فروشندگان برای پذیرفتن استراتژی های ادغام کردن و یکپارچه سازی با آرایه های ذخیره سازی است که امکان مدیریت ساخت، بکاپ گیری و بازیابی اسنپ شات ها را فراهم نموده است. HP یکپارچگی اسنپ شات را از طریق قابلیت هایی بنام ZDB (zero down backup) و IR (Instant recovery) فراهم نموده است. ZDB می تواند مدیریت و موزون کردن پروسه تهیه اسنپ شات و کپی داده ها به یک استوریج ثانویه را انجام دهد. با IR شما می توانید ثبات و استواری برنامه ها را بر روی آرایه ذخیره سازی برای بازیابی سریع ارائه کنید. تعداد اسنپ شات های روی آرایه بسادگی می تواند پیکربندی شود. این توانمندی ترکیب شده با یکپارچگی برنامه ها این امکان را به شما میدهد تا بتوانید نیازمندی های RTO خیلی سخت را در محیط های نرم افزاری حساس داشته باشید.

نکته جالبتر انکه ZDB/IR برای پشتیبانی از آرایه های ذخیره سازی HP 3PAR توسعه یافته و براحتی می توانند از فایل سیستم های مختلف، دیتابیس اوراکل، SAP و برنامه های مایکروسافتی برای سیستم عاملهای گوناگون همچون ویندوز، لینوکس و HP-UX پشتیبانی کند.

  • بهبود سودمندی IT با ساده کردن و متمرکز سازی بکاپ، بازیابی و مدیریت تکثیر داده ها

با DP protector می توانید مدیریت بکاپ و بازیابی روی تمام سرورهای فیزیکی و مجازی را انجام دهید و همچنین مدیریت حساب های کاربری، کپی اشیاء ، مدیریت مدیاها و دستگاه ها ، مانیتورینگ و گزارش گیری ، بازیابی بحرانی و مدیریت اسنپ شات و مدیریت کلاینت ها را بصورت مستقیم از روی کنسول DP Protector داشته باشید.

با یکپارچگی HP StoreOnce، کنسول DP یکسانی برای مدیریت عملیات مختلف، پیکربندی ، گزارش گیری و … آمده که این اجازه را به شما می دهد تا بتوانید Catalyst stores را ایجاد و مدیریت کنید.

همچنین bandwidth throttling را می توانید تنظیم کنید تا امکان تعیین و کنترل حجم پهنای باند مصرف شده توسط پروسه بکاپ را داشته باشید. ضمنا امکان ست کردن threshold quotas برای StoreOnce و دریافت پیام هنگامی که به حداکثر حدآستانه می رسید را داشته باشید. این قابلیت ارزشمند این امکان را می دهد تا بصورت بیش فعالانه ظرفیت دستگاه های  StoreOnce را مدیریت کنید. در پایان امکان مدیریت پروسه تکثیر داده ها بین چندین Catalyst stores را فراهم می آورد.

  • بهبود بازیابی بحرانی و زمان بازیابی از طریق بالا بردن کنترلها و خودکارسازی پروسه ها

نسخه اخیر نرم افزار DP Protector توانمندی بازیابی بحرانی خودکار پیشرفته ای با نام EADR را با انعطاف پذیری و کنترل خودکار فراهم کرده است که سبب بهبود سرعت بازیابی بحرانی و D.R می گردد. این توانمندی های جدید می توانند شامل متدهای جدید انتخاب اشیاء و تسهیل در ساخت image ، گزینه های بازیابی و مراحل ویزاردی و … باشند.

  • شناسایی و اولویت بندی job های بکاپ برای حجم کاری حساس

DP  یک زمانبندی پیشرفته جدید را نیز عرضه کرده است که شامل گزینه های بسیار ریز و قابل انعطافی است که جهت ایجاد یک سیاست بکاپ گیری استفاده می شود. این زمانبند پیشرفته جدید همچنین توانایی ارائه گزینه های جزئی برای زمانبندی فعالیت های بکاپ مانند هریک دقیقه، ساعت، روز، هفته و ماه و … را ارائه می کند. علاوه بر اینها می توانید اولویت بندی job های بکاپ تان را داشته باشید. حجم کاری می تواند بر اساس نیازمندی های RPO/RTO تعیین و اولویت بندی شود که باعث اطمینان از تهیه بکاپ های بسیار حساس در اولین دفعه می گردد. گزینه های تقدم در طی یک رویداد هنگامی که یک job بکاپ متوقف می شود می تواند مفید باشد که این باعث تطبیق نمودن و وفق دادن سایر عملیات حساسی می شود که نیازمند منابع کامل پردازشی دارند.

  • کاهش هزینه های نرم افزار بکاپ با معماری عالی، سریع و پیشرفته

DP Protector  مقیاس پذیری و کارآیی بکاپ گیری و بازیابی را با پیشرفت های معرفی شده در نسخه جدید ارائه می کند. قابلیت های بکاپ گیری با سرعت بالا از طریق یک نمونه از DP با توانمندی پیمایش هزاران کلاینت، یک تریلیون نام فایل و یکصد هزار session بصورت روزانه . این برنامه همچنین عملیات را بواسطه پذیرفتن task  های maintenance ساده می کند که این عملیات ممکن است در یک زمان یکسان برای بکاپ گیری یا بازیابی اتفاق بیفتند. ضمنا این برنامه پیشرفت های گرافیکی در سطح GUI را برای مدیریت dataset های بزرگ ارائه کرده است.

  • استفاده از مزایای مهارتی و تخصص های مدرن و سرویس های بسته بندی شده روی سرویس های HP

اگر شما مطمئن نیستید کجا با Dataprotector 9.0 شروع کنید می توانید از تیم تخصصی سرویس دهی HP استفاده کنید. این تیم با استفاده از best practice ها و کسب تجربه از هزاران نمونه دیتاپروتکتور توسعه داده شده به شما جهت انتخاب و توسعه متدلوژی کمک می کند و این بسرعت و کارآیی بالا یک سیستم مدرن بکاپ گیری قابل اتکا را بدنبال خواهد داشت که می تواند با کمترین از هم گسیختگی برای عملیات اجرایی همراه باشد. سرویس های HP کمک رسان خوب، سریع و مفیدی برای برخوردای از یک زیرساخت مطمئن و قابل ارتقاء با در نظر گفتن حداکثر کارایی هستند. تمام کارها توسط تیم متخصصین موردتایید HP انجام می گردد. پس می توان پشتیبانی تیم فنی HP با ارائه سرویس های تخصصی از قبل تعیین شده و استفاده از knowledge base موجود را یکی از مزایای مطئن این داستان دانست.

Comments are closed.

حامیان