از اواخر سپتامبر که برنامه ریزی حضور در کنفرانس VMworld انجام شده بود و با توجه به کمبود زمان، مسائل اخذ ویزا، درگیری های پروژه و مشکلات دیگری که محدودیت هایی را برای حضور ایرانیان در این کنفرانس فراهم می کرد، سعی کردم این فرصت علمی پژوهشی را به بهترین نحو ممکن استفاده نمایم. صرف غریبه نبودن در این کنفرانس، بسیاری از تاپیک ها و موضوعات دو سال اخیر VMworld را مطالعه و مرور کرده بودم، همچنین ارائه سمیناری که با مجموعه شرکتهای سرو سه ماه قبل در حوزه SDDC در تهران داشتیم، به روزرسانی خوبی برای من و همگام شدن با موضوعات ارائه شده کنفرانس داشت. امروز با نگاه به رویکردها و برخی تکنولوژی های ارائه شده در کنفرانس و مقایسه آنها با کسب و کار و پروژه های فعلی و عملیاتی شرکت، باید به این نکته اذعان نمایم که از تکنولوژی های روز، خیلی هم عقب نیستیم! بالواقع به این نکته بسنده می نمایم که تفاوتها، عقب ماندگی ها و این شکافهای بزرگ را باید در جاهای دیگری همچون بستر و زیرساخت ارتباطی، رویکردهای مدیران و کسب و کارها و همچنین تصمیمات تاثیر گذار در مدیریت کلان فناوری اطلاعات کشور دانست. بقول دوستم، تفاوت اصلی در قرار گیری صحیح اجزاء یک موتور و کارکردن درست آنهاست و بعبارتی systematic بودن یک سیستم!  که ما فاقد آن سیستم هستیم.

به هر حال…

کنفرانس مجازی سازی  VMworld 2016 در تاریخ 17-20 اکتبر در شهر بارسلونا برگزار گردید. با گذشت سه هفته از پایان این رویداد جهانی، هنوز فرصت و زمان کافی برای مرور و بررسی آنچه در این رویداد دیدم و شنیدم دست نیافته است ولی در فرصت ها و پست های آتی سعی می کنم به مطالب و نکات کلیدی VMworld نگاهی گذرا داشته باشم هرچند برداشت ها و دست یافته های حضور در این کنفرانس در چند پست آموزشی پوشش داده نخواهد شد.

کنفرانس با حضور VMware و 130 پارتنر رسمی این شرکت برگزار شد که به معرفی آخرین تکنولوژی ها و تغییرات در حوزه مجازی سازی و کلاود پرداختند. بخش های مختلفی شامل solution exchange, breackout session ,panel and group discussion, Hands-on Lab و training certification در سالن های مختلف میزبان بیش از ده هزار متخصص و کارشناس حوزه مجازی سازی بودند که طبق آمار ارائه شده از میان 2900 پارتنر از 96 کشور حضور داشتند. بیش از صدها سمینار و lecture در چهار روز برگزار شد و لابراتوارهای عملی بسیاری از طریق Hands-on Lab ارائه گردید که در طی برگزاری سمینار و با یک ثبت نام ساده امکان استفاده از تمام این بخش ها مهیا بود.

می توان روز دوم را مهمترین روز برگزاری کنفرانس دانست که از ابتدای صبح با هیجان و اشتیاق زیاد علاقه مندان برای حضور در general session آغاز شده بود. ساعت 9 صبح روز دوم حضور آقای پت گلسینگر مدیرعامل VMware حال و هوای دیگری به کنفرانس داد. سخنرانی هیجان برانگیز و پرانرژی ایشان همراه با ارائه رویکردها و چشم اندازهای آتی در تغییر و تحولات دیجیتالی و پرداختن به trend های این شرکت فضای کنفرانس را تغییر داد. جالبتر از همه پیش بینی های پت برای سال 2030 بود که بیش از 52% محیط های IT میزبان public cloud خواهند بود و از افزایش حجیم و بی سابقه دستگاه های متصل در این فضا صحبت کرد که در سال 2019 تعداد این دستگاه ها، از مردم کره زمین نیز فراتر خواهد رفت!

در  این بین معماری Cross-cloud همراه با موضوعاتی مانند vmware cloud روی سرویس های آمازون و Airwatch connect نیز معرفی اولیه شد که در ادامه با صحبتهای سایر مدیران این شرکت تکمیل تر شد.

سخنرانی sanjay Poonen و Ray o’Forrell از مدیران ارشد VMware همراه با بزرگانی از آمازون و … و صحبت درباره موضوعاتی همچون Digital transformation, Cloud Auotmation , NSX, VSAN, VDI, Photon, Containers و ده ها موضوع جذاب دیگر حاکی از تغییر و تحولات سریع در عرصه مجازی سازی و شبکه های ابری بود.

سانجای با صحبت درمورد “تغییرات دیجیتال” و تاثیرات آن در کسب و کارها و تحولات بازارهای جدید سخنرانی را آغاز کرد و سپس در مورد workspace جدید و اجزای کلیدی آن همچون VDI و EMM اشاره کرد. با آنکه تمایل زیادی به VDI نداشتم، ولی وقتی صحبت از ترکیب  Airwatch و NSX یا Trustpoint به میان می آید نمی توان خیلی ساده از کنار آن گذشت.

 CTO شرکت VMware – آقای Farrel – با تمرکز بر SDDC نیز به معرفی و رونمایی از محصولات و تکنولوژی های جدید در این حوزه پرداختند. ارائه vSphere 6.5 با تغییرات و بهبودهای چشم گیری از جمله VCSA و یا بحث در مورد کانتینر ها و نمایش دمویی از VIC بر روی محصولات vSphere 6.5 ادامه داشت.

در ادامه Ramaswami یکی از دیگر مدیران ارشد VMware ، به چالش ها و مشکلات موجود در سازمانها و مارکت های بزرگ پرداخت و با درنظر گرفتن مشکلاتی در بحث امنیت، سرعت، تامین فضا و حتی پایداری سرویسها به سراغ راهکار عاجل آن رفتند و به راه حل VMware NSX پرداختند. صحبت های زیادی در خصوص این محصول و اینکه چگونه بسیاری از مشکلات بزرگ مراکز داده و مشتریان بزرگ مرتفع خواهد شد ارائه گردید.  ارائه آمار 400% رشد در 18 ماه اخیر و رسیدن به مرز 1700 مشتری روی NSX. همه دلالت بر رشد سریع network virtualization و پر رنگ تر شدن این محصول در مراکز داده آینده می باشد.

حیث المجموع آنچه از general session و سایر سمینارها و مواردی که در این کنفرانس مطرح گردید می توان به اهمیت و تغییر برخی رویکردها و نگرش های جدید در حوزه مجازی سازی و ابر رسید. آنچه قابل پیش بینی است برجسته شدن مراکز داده نرم افزار محور SDDC، تمرکز بر ارائه سرویس های پایدار و disaster recovery در این حوزه همراه با ارائه قابلیت های برتر در راه اندازی و استقرار شبکه های کلاود عمومی است. خصوصا اینکه وی ام ویر با معرفی Cross-cloud architecture و همکاری با آمازون، سعی در یکه تازی در این عرصه را برای خود دارد و بایستی منتظر VMworld آینده باشیم تا ببینیم این برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری ها به چه سمت و سویی می رود…

هدف صرفا انتقال تجارب شخصی است و قطعا خالی از کمبود و نقص نیست. علی ایحال، اگر مجالی بود در پست های آینده به مرور نکات و چکیده هایی از این کنفرانس خواهم پرداخت و خاطراتی از این سفر را مرور خواهم کرد.

فرستادن دیدگاه


حامیان