بسیاری از کسب و کارها و سازمانهای بزرگ امروزه اهمیت وجود سایت پشتیبان را می دانند از این رو با سرمایه گذاری در این بخش و پیاده سازی و بهره گیری از سرویس های disaster recovery بر آن هستند تا راه حل عملیاتی برای فعال نگه داشتن سرویس های خود در شرایط بحرانی را کسب نمایند. در همین راستا، راهکارهای مختلفی از سوی شرکت های بزرگ دنیا با بهره گیری از مکانیزمهای متفاوت ارائه شده است که جابجایی و انتقال سرویس های عملیاتی یک سازمان از یک سایت به سایت پشتیبان را در کوتاه ترین زمان و با قابلیت اطمینان بالا ارائه می نماید. یکی از این راهکارها، استفاده از نرم افزار Site recovery manager (SRM) محصول شرکت VMware می باشد.

 مزایای بکارگیری SRM جهت بازیابی سرویس ها:

  • طراحی، ایجاد و مدیریت برنامه بازیابی ماشین های مجازی
  • ایجاد و دسته بندی ماشین های مجازی در گروه های حفاظت شده و تکثیر آنها در سایت پشتیبان
  • اولویت بندی و ایجاد صف جهت راه اندازی ماشین های مجازی در سایت پشتیبان
  • تعیین، انتخاب و نمایش ماشین های مجازی محافظت شده تحت مکانیزم های Array-based یا vSphere replication
  • بازیابی چندین سایت در یک سایت پشتیبان
  • تست و بازیابی ماشین‌های مجازی بدون بروز اختلال

آشنایی با سرویس   VMware SRM

همانطور که در قبل اشاره شد، SRM یک سرویس استمرار کسب و کار و راه حل بازیابی بحرانی DR محسوب می شود که به سازمانهای مختلف جهت طراحی، تست و اجرای برنامه های بازیابی ماشین های مجازی کمک می نماید. این بازیابی بین دو vCenter server  در دو سایت اصلی و پشتیبان اجرا می شود. امکان اجرا و پیکربندی SRM برای حفاظت از ماشین های مجازی به روشهای مختلفی امکان پذیر است که در ادامه سند به آنها اشاره ای شده است.

Datastore groups

Protect the virtual machines in datastore groups by using third-party disk replication mechanisms to configure array-based replication. Array-based replication surfaces replicated datastores to recover virtual machine workloads.

Individual virtual machines

Protect the individual virtual machines on a host by using Site Recovery Manager in combination with VMware vSphere Replication.

Storage policies

Protect virtual machines based on their association with specific storage policies. Protecting virtual machines by using storage policies requires array-based replication.

روشهای بازیابی با بکارگیری SRM به دو روش ذیل امکان پذیر است که بایستی از قبل به آنها دقت داشت.

Planned migration

The orderly evacuation of virtual machines from the protected site to the recovery site. Planned migration prevents data loss when migrating workloads in an orderly fashion. For planned migration to succeed, both sites must be running and fully functioning.
Disaster recovery

Similar to planned migration except that disaster recovery does not require that both sites be up and running, for example if the protected site goes offline unexpectedly. During a disaster recovery operation, failure of operations on the protected site is reported but is otherwise ignored.

SRM هماهنگی و زمانبندی فرآیند بازیابی را با بکارگیری برخی مکانیزم های تکثیر انجام می دهد. ابتدا در سایت حفاظت شده، SRM اقدام به خاموش کردن ماشین های مجازی و همگام سازی داده های ذخیره ساز می نماید. این روند زمانی است که سایت اصلی در حالت اجرایی باشد. سپس SRM ماشین های مجازی کپی شده در سایت پشتیبان را بر اساس برنامه بازیابی تعیین شده روشن می نماید. در حقیقت این برنامه بازیابی شما است که ترتیب اجرا و فراخوانی ماشین های مجازی در سایت بحران را تعیین می کند. یک برنامه بازیابی، همچنین پارامترهای شبکه از قبیل ادرس های IP، و … را تعیین و می توان برای آنها سیاست گذاری های خاص تعیین کرد. در ادامه این سند، بصورت کلی نگاهی به برخی موارد جهت طراحی و راه اندازی SRM خواهیم داشت .

آشنایی با مکانیزمهای تکثیر و یکپارچگی با محصولات جانبی همچون EMC RecoverPoint:

SRM محصولی جهت بازگشت از شرایط بحرانی است که می تواند ماشین های مجازی در سایت اصلی را با بکارگیری مکانیزم های تکثیر (replication) در سایت پشتیبان محافظت نماید. عملیات تکثیر داده ها می تواند به دو صورت زیر باشد که انتخاب هریک از این شیوه ها بر اساس نیازمندی های کسب و کار سازمان تعیین می شود. البته بایستی برخی پارامترهای دیگر از قبیل RPO و RTO را جهت بازیابی سرویس های عملیاتی درنظر داشت تا به استراتژی صحیح تری دست پیدا کرد.

SRM بطور کلی از دو شیوه Replication برای رونوشت داده ها استفاده می کند:

Array-based replication: تکثیر داده بر پایه آرایه های ذخیره سازی انجام می شود و لان های ایجاد شده از یک ذخیره ساز در ذخیره ساز دیگر کپی و تکثیر می شوند. در حقیقت عملیات replication در سطح SAN Storage ها است. این مدل رونوشت، نیازمند لایسنس مجزایی است و حداقل RPO آن صفر دقیقه تعیین شده است.

Host-baed replication: عملیات رونوشت داده ها مبتنی بر ماشین های مجازی و در سطح هایپروایزور انجام می شود. لذا از یک سرویس بنام vSphere replication به این منظور استفاده می شود که دارای RPO متفاوت در مقایسه با مدل قبلی است و حداقل زمان بازیابی بر اساس آن 15 دقیقه تعیین شده است.

بصورت کلی و با بررسی دقیق مکانیزم های تکثیر داده، می توان دریافت که متد تبادل داده در سطح ذخیره سازها دارای امکانات و انعطاف پذیری بیشتری است هرچند مدل دوم ارزانتر و پیکربندی راحت تری دارد. تصویر زیر معماری کاملی از اجزاء SRM و ارتباطات بین آنها در دو سایت اصلی و پشتیبان را نمایش می دهد.

 

علی ایحال، در برخی پروژه ها می توان از مکانیزم تکثیر داده از نوع array-based استفاده کرد. برای مثال در صورت استفاده از تجهیزات EMC همچون  محصول EMC RecoverPoint می توان فرآیند تکثیر داده را به این بخش تعمیم داد. از این رو ابزاری همچون RecoverPoint تحت زیرساخت VMware می تواند وظیفه تکثیر تمام تغییرات در سطح لان های عملیاتی در سایت اصلی به سایت پشتیبان را بر عهده بگیرد. فقط کافیست آداپتور خود را به RecoverPoint SRA تغییر و از آن بعنوان یک SRA در نرم افزار SRM استفاده کنید..

یکی از دلایل و برتری های استفاده از RecoverPoint بعنوان مکانیزم تکثیر داده ها بین دو سایت آن است که می توان فرآیند تکثیر داده بین دو آرایه ذخیره ساز ناهمگون ( EMC & Non-EMC) را مدیریت کرد. همچنین پشتیبانی از یک سطح حفاظت فارغ از محدودیت های فاصله و کاهش عملکرد سیستم می تواند جزء مزایای این تکنولوژی باشد.  در تصویر زیر توپولوژی ارتباطی بین سایت های Protected و Disaster و نحوه بکارگیری SRM از RecoverPoint جهت تکثیر داده ها را می توانید مشاهده کنید.

 

 

فرستادن دیدگاه


حامیان