امروزه  بحث نگهداری و حفاظت از داده های سازمانها، جزء مهمترین وظایف و پروژه های تعریف شده در واحدهای فناوری محسوب می شود. در این زمینه با حضور تکنولوژی مجازی سازی بهبودهای چشمگیری در رشد و بهبود شیوه های پشتیبان گیری و حفاظت از اطلاعات پدیدار شده است. در این پست به سراغ معرفی متد Replication یا تکثیر داده ها در سطح محیط مجازی می پردازم. طی ماه اخیر درگیر فعالیتی شدم که متاسفانه زمان کافی برای انتشار برخی مطالب نداشتم ولی در پستهای بعدی به مطالب متنوعی در همین موضوع خواهم پرداخت.

EMC Recoverpoint یکی از محصولات معرفی شده کمپانی EMC جهت replication و حفاظت از داده ها می باشد. در حقیقت دو نوع ریکاورپوینت وجود دارد که مدل اول با نام vRPA یک دستگاه سخت افزاری است که در سطح آرایه ذخیره سازی(SAN) می تواند از لانها و داده های موجود روی آنها حفاظت بعمل آورده و لانها را protect نماید. مدل دوم که یک Appliance نرم افزاری محسوب می شود با نام Recoverpoint for VM به بازار ارائه شده و وظیفه تکثیر و حفاظت از ماشین های مجازی در سطح VM را برعهده می گیرد. در این مقاله قصد دارم به سراغ ابزار Reocverpoint for VM رفته و با معماری و برخی قابلیت های آن بیشتر آشنا شویم. البته محصولات دیگری مانند SRM, vSphere replication و Zerto نیز در بازار موجود می باشند که به عنوان راه حل های مشابه می توان آنها را نیز مورد استفاده قرار داد.

برخی قابلیت های مهم RP4VM به شرح زیر است: 

  • RPO در حد صفر یا چند ثانیه را ارائه می کند و می توانید از دو متد sync و Async برای تکثیر و ریپلکشن داده ها استفاده کنید.
  • مستقل از آرایه ذخیره سازی بوده و از هر نوع ذخیره ساز SAN می تواند پشتیبانی نماید. این ذخیره سازها می توانند مبتنی بر پروتکلهای FC, FCoE, iSCSI,NAS و یا حتی DAS باشند)
  • جریان کاری مربوط به بازیابی بحرانی DR را بصورت خودکار شناسایی، تامین و زمانبندی می نماید و در حقیقت می توان از آن بعنوان یک هماهنگ کننده و orchestrator نام برد که شامل عملیات تست، بازیابی و سوییچ کردن به یک ماشین مجازی یا گروهی از ماشین های مجازی می باشد.
  • توانایی تکثیر و کپی دیسک های RDM مبدا به VMDK های مقصد و بالعکس
  • قابلیت فشرده سازی و جلوگیری از تکثیر داده تکراری de-duplication بر روی ارتباطات WAN که باعث کاهش ترافیک و بهینه شدن مصرف پهنای باند می گردد
  • امکان رپلیکشن محلی و راه دور بصورت همزمان بر روی ماشین های production
  • مقیاس پذیری بالاتر برای فهرست ماشین های مجازی (حداکثر 5000 ماشین مجازی، 1000 ماشین مجازی محافظت شده برای هر vCenter ، 32 هاست فیزیکی ESXi برای هر کلاستر)
  • امکان ادغام و یکپارچگی با مانیتورینگ vRealize operation manager از طریق اداپتور ESA
  • پیکربندی چندین سایت 2:1 و 1:2
  • پشتیبانی از vSphere 6.0 و چند قابلیت بهبود یافته دیگر
  • rp4vm-typecopy1در اینجا بد نیست در مورد یک ویژگی خاص این برنامه در پشتیبانی و حفاظت از ماشینهای صرفا Vmware اشاره نمایم. این نرم افزار قادر به protect کردن ماشین های مجازی vmware  را داشته و قادر به پشتیبانی از ماشین های مجازی سایر هایپروایزورها نیست در حالیکه رقیب دیگر Zerto امکان پشتیبانی و تکثیر ماشین های مجازی hyper-v و esxi را دارد.

برای شناخت بهتر RP4VM بایستی با معماری و طرز کار آن نیز آشنا شویم. لذا بهتر است اجزاء و بخش های کلیدی آنرا دقیق تر بشناسیم. RP4VM از سه جزء اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

vRPA : تمام ویژگی ها و روش تکثیر داده ها را در قالب یک ماشین مجازی آماده یا اصطلاحا OVA ارائه می کند. این vRPA می تواند بصورت کلاسترهای 2-8 vRPA ایجاد و استفاده شوند. یک یا دو کلاستر در سناریوهای RP4VM بایستی ایجاد و مورد استفاده قرار گیرد که بسته به نوع طرح ارائه شده می توان از یک کلاستر برای رپلیکشن محلی و از دو کلاستر برای رپلیکشن راه دور استفاده کرد.
RP Splitter : اسپلیتر یا جداکننده در واقع یک نرم افزار اختصاصی است که بر روی سرورهای ESXi در سطح کلاستر نصب می گردد. این مولفه نرم افزاری، هر Write در سطح دیسک مجازی vmdk را جدا کرده یا اصطلاحا Split می نماید و ابتدا آنرا به vRPA ارسال می کند.
RP4VM plugin : محصول RP4VM یک پلاگین برای برنامه vSphere web client ارائه می کند که می توان با کمک آن مدیریت RP4VM را در کنسول تحت وب vSphere web client انجام داد.

rp4vm-typecopyدر ادامه، بصورت اجمالی به سه متد کپی داده ها که در این محصول ارائه شده است می پردازم:

: شامل تمام ماشین های مجازی به همراه نرم افزارها و داده های ماشین مجازی می باشد که بعنوان منبع replication مورد استفاده قرار می گیرد و از آن بعنوان کپی ماشین های عملیاتی یاد می شود
Local copy: یک کپی از ماشینهای مجازی production با داده های نرم افزاریشان می باشد که روی کلاستر vRPA که در production در حال اجراست قابل دسترس می باشد. این نوع کپی، برای حفاظت مستمر از داده ها استفاده می شود و امکان بازیابی آن در زمان بروز خطاهای منطقی و خرابی داده ها وجود دارد.
Remote copy: یک کپی از ماشین های مجازی عملیاتی با داد های نرم افزاریشان می باشد که بر روی کلاستر vRPA راه دور قابل دستیابی است. کپی راه دور برای disaster recovery استفاده می شود.
در حال حاضر، نسخه RecoverPoint for Virtual Machine 4.3 از شرکت EMC با برخی بهینه سازی ها ارائه شده است. اما نکات حائز اهمیتی در خصوص استفاده و اجرای این راهکار بصورت فنی قابل بازبینی است که بایستی کمی دقیق تر آنها را قبل از پیاده سازی مورد کنکاش قرار دهید.

توجه داشته باشید که این ابزار فقط از عملیات نوشتن Write را تکثیر نموده و نتیجتا عملیات read نادیده گرفته شده و هیچ تاثیری در عملکرد این سیستم نخواهد داشت. لذا با در نظر گرفتن این موضوع، اکیدا توصیه می شود بارکاری write در سطح ماشین های مجازی را پیش از اجرای پروژه محاسبه نمایید.

برای مثال اگر نرم افزاری با الگویOLTP I/O میزان 20000 IOPS را ایجاد نماید(نرخ 3:1 R/W )، در نتیجه RP4VM می تواند تعداد 5000 IOPS را کپی نماید.

در این لینک می توان اندازه ژورنال موردنیاز برای RP را بررسی کرد و پیشنهاد میکنم برخی سوالات در مورد این محصول را مرور نمایید.

فرستادن دیدگاه


حامیان