VMware Photon framework یا پلتفرم فوتون یک زیرساخت وسیع ابری است که سازمانهای IT را برای ارائه سرویس ها و ابزارهای on-demand برای برنامه نویسان همیاری می کند. فعال شدن این سرویس ها برای developer هایی که نیاز به ایجاد و اجرای نرم افزارهای جدید با رویکردهای امنیت، کنترل و بهبود عملکرد برنامه ها در مراکز داده شان را دارند مفید خواهد بود. پلتفرم Photon، یک پلتفرم multi-tenant و کاملا بر پایه API است و از آن تحت عنوان نرم افزارهای ذاتا کلاودبیس یا cloud native app یاد می کنند که قابلیت ادغام و یکپارچه شدن با زیرساخت container را نیز دارد. پلتفرم فوتون، یک مقیاس پذیری و بهبود کارآیی را همراه با توانمندی های جدیدی ارائه نموده است که با بکارگرفتن هایپروایزورهای پیشرو در سطوح پردازشی، شبکه ای و ذخیره سازی توانسته است تغیرات بسیار کارآمد و چشمگیری را از خود نشان دهد. فوتون با افزایش قابلیت اعتماد، انعطاف پذیری و تسریع عملکرد بارپردازشی در محیط های کلاود توانسته یکی از سکوهای موفق در راستای تغییرات اساسی و توسعه application ها باشد.

photon-platform-marketecture-image1با توجه به تصویر فوق، میتوان ساختار Photon و نحوه قرار گیری آن بر روی لایه های موجود در یک مرکز داده را مورد بررسی قرار داد.

اجزای اصلی پلتفرم Photon:

این پلتفرم یا بعبارتی بهتر سیستم عامل Photon از دو جزء اصلی و مهم تشکیل شده است:

بخش کنترل: شامل کنترل گر Photon است که اصطلاح فنی فوتون کنترلر را به آن می دهیم. این یک لایه Scale-out بشمار می رود و هاستهای پردازشی را به یک سیستم واحد تبدیل می کند.

Lightwave نیز directory service، مدیریت گواهینامه ها، اعتبارسنجی و تصدیق هویت برای سرویس ها را فراهم می کند.

همچنین دسترسی برای مدیران و برنامه نویسان از طریق REST-API، خط فرمان CLI و رابط گرافیکی فراهم می گردد.

بخش پردازشی: این بخش شامل ESXi ، NSX و VSAN می باشد که عملیات مجازی سازی و پردازشی روی هاستها، مجازی سازی شبکه و ذخیره سازی hyper-converged را برای کلاستر فراهم می کند. همچنین سیستم عامل فوتون نیز یک سیستم عامل بهینه سازی شده مبتنی بر container است که برای اجرا بر روی ESXi تولید و عرضه شده است. بعبارتی ساده تر، سیستم عامل Photon، بعنوان یک ماشین مجازی می تواند بر روی لایه های ESXi, NSX, VSAN ظاهر شود که با بکارگیری کنترلر خود امکان ارائه سرویس های container-based را فراهم می نماید. می خواهیم در ادامه به قابلیت هایی که این پلتفرم به مراکز داده می دهد نگاهی داشته باشیم و این توانمندی ها را از دو منظر برنامه نویسان و تیم های عملیاتی مرور کنیم.

 test-driving-photon-controller-mesos-cluster001

توانمندی های فنی برای برنامه نویسان و تیم های توسعه دهنده نرم افزار:

تجربه ای جدید برای developer ها:

  • دستیابی به امکانات و قابلیت های این پلتفرم از طریق یک دسترسی مبتنی بر Rest-API فراهم شده است.
  • دسترسی آسان به تمام ویژگی ها بواسطه استفاده از CLI یا رابط گرافیکی
  • پلتفرم Photonبصورت یکپارچه می تواند با سکوی پیشرو PaaS یعنی Pivotal Cloud Foundry ادغام شود.

اجرای Kubernetes بعنوان سرویس:

  • توسعه دهندگان به آسانی می توانند به کلاسترهای کوبرنیت on-demand و موردتقاضا دست پیدا کنند. این کلاسترها در کمترین زمان و در عرض چند دقیقه در پیکربندی متفاوتی ارائه می شوند. جالب اینکه این پیکربندی می تواند دربرگیرنده کلاسترهایی با یک ماشین مجازی کوچک تا صدها ماشین مجازی باشد.
  • برنامه نویسان می توانند بدون هیچ زمان قطعی و down time، کلاسترهای کوبرنیت درخواستی شان را افزایش دهند.
  • پلتفرم فوتون یک سطح از پایداری بالا و HA را برای سرویس کوبرنیت بصورت خودکار به محض مشاهده failure فراهم می کند بدون آنکه تاثیری بر روی عملیات کاربران داشته باشد.
  • توسعه دهندگان برای عملیات نگهداری و به روزرسانی نیاز به زمان زیادی نداشته و با کمترین زمان، می توانند عملیات maintenance را دنبال نمایند.

زیرساخت به عنوان سرویس:

  • یک کتابخانه شامل منابع IaaS به برنامه نویسان عرضه شده است که آنها می توانند بصورت self-service به دیسک ها، شبکه ها و ماشین های مجازی شان دسترسی یابند.
  • ایجاد و توسعه ماشین های مجازی با استفاده از کاتالوگ های پیش تعریف شده سریع و آسان شده است.
  • لایه کنترلی scale-out امکان ایجاد، تامین و اضافه کردن تعداد زیادی از حجم کاری را بصورت همزمان فراهم می کند که این پاسخگویی برای محیط های بزرگ با تقاضای بالا بسیار سودمند است.

اما از سویی دیگر اگر بخواهم سیستم عامل Photon را بررسی کنیم، بایستی به تیم های عملیات زیرساخت نیز نگاهی بیندازیم و از عینک آنها به فوتون نگاهی داشته باشیم:

photon-platform001

توانمندی های فنی برای تیم های عملیات زیرساخت:

سادگی در نصب، راه اندازی و استفاده از پلتفرم زیرساخت:

  • دسترسی مستقیم از رابط گرافیکی، خط فرمان CLI و Rest-API برای استفاده و همکاری بهتر

استحکام و دفاع امنیتی در عمق:

  • حجم کار و Workload های ایجاد شده با استفاده از مجازی سازی سرور ESXi کاملا ایزوله و جدا از هم می شود.
  • جداسازی صحیح چندهمسایگی یا اصطلاحا multi-tenant با استفاده از مجازی سازی شبکه فراهم می گردد.
  • شناسایی، تعیین هویت و مدیریت دسترسی ها با استفاده از دایرکتوری سرویس سازمان امکانپذیر می باشد.
  • ایجاد پروژه ها و tenantهای مختلف با هدف جداکردن گروه های کاربران و بارکاری آنها از یکدیگر باعث بالارفتن امنیت می گردد.
  • استفاده از Certificate ها و مدیریت گواهینامه امنیتی وجود دارد.

مدیریت فضای ذخیره سازی:

  • جمع کردن دیسک ها در هاستهای پردازشی پلتفرم فوتون به داخل دیتا استورهای hyper-converged
  • متصل شدن به SAN راه دور، ذخیره سازهای مبتنی بر FC و NFS
  • تعریف کاتالوگی از گزینه های دیسک با استفاده از هر Esxi که دیتا استورها را پشتیبانی می کند.

انعطاف پذیری سخت افزار:

  • انطباق سخت افزاری یکسان مشابه ESXi

کل این پشته توسط vmware پشتیبانی می شود و بصورت تجاری از توزیع های لینوکس، کوبرنیت نیز پشتیبانی می کند. عملیات به روزرسانی و patching از سمت Vmware انجام می گردد.

در پایان بصورت اجمالی فواید کلیدی استفاده از Photon را مرور خواهم کرد:

دستیابی به یک سرعت بی نظیر در کسب و کار و چابکی: در پلتفرم Photon، توسعه دهندگان با یک کلیک می توانند به ابزارها و سرویس های موردنیاز جهت ساخت و اجرای نرم افزارهای مدرن دست یافته و از این سادگی و چابکی لذت ببرند.

فعال شدن بالاترین درجه امنیت و کنترل سخت گیرانه روی داده های کسب و کار: Photon یک پشته پردازشی قابل اعتماد را با تعیین هویت یکپارچه ارائه نموده است. این پشته مدیریت دسترسی متمرکز و واحدی را بر روی تمام لایه های پردازشی، شبکه و ذخیره سازی عرضه می کند.

شبکه وسیع در سطح Enterprise، امنیت و ذخیره سازی برای برنامه های در حال اجرای Cloud-native: فوتون می تواند از تکنولوژی های پیشرو ذخیره سازی و شبکه مجازی استفاده کند. NSX و ایجاد ذخیره سازهای hyper-converged توسط VSAN می تواند با پلتفرم فوتون ترکیب شده و بصورت موفقیت آمیز با یکدیگر کار نمایند.

بهینه سازی و بهبود هزینه های بارکاری با انعطاف پذیری بیشتر زیرساخت

برای رفع برخی سوالات در مورد Photon OS، می توانید این لینک  را مطالعه نمایید.

فرستادن دیدگاه


حامیان