امروزه بسیاری از کسب و کارها و محیطهای تجاری به تامین کنندگان سرویس های مدیریت شده وابسته هستند تا نیازمندی های بکاپ گیری و بازیابی های بحرانی را برای آنها مدیریت نمایند. بصورت ایده ال، همیشه یک فاصله بین نیازمندی های تامین کننده سرویس و راه حل های سفارشی قابل دستیابی در بازار وجود دارد. از آنجا که موضوع تهیه پشتیبان و راهکارهای مربوط به آن از مباحث و چالش های مهم حوزه مراکز داده می باشد، با نگاهی کلی به سراغ یکی از محصولات و راهکارهای نوین در این عرصه رفته ام.

یکی از شرکتهای موفق در این حوزه Vembu نام دارد که محصولاتی از قبیل Vembu BDR Suite و … را ارائه کرده است. این راهکارها منحصرا توانمندی هایی را برای بازیابی بحرانی و تهیه پشتیبان  ویژه تامین کنندگان سرویس فراهم آورده است. این شرکت با بیش از یک دهه تجربه موفق در این حوزه، متعهد به تامین راهکاری ساده و جامع است که می تواند مزایای بسیاری را برای مشتریان خود به ارمغان آورد. در ادامه قصد دارم در سری مقالاتی به معرفی وبررسی راه حل های این شرکت بپردازم.

یکی از راهکاری بسیار فراگیر و جامع این شرکت، بسته Vembu BDR suite است که جهت تهیه پشتیبان، بازیابی و انجام عملیات DR برای محیط های ناهمگون IT طراحی و عرضه شده است. این پکیج را می توانیم مجموعه ای از محصولات جهت محیطهای مجازی، کلاود و حتی شبکه های کلاود ترکیبی بدانیم. امکان مدیریت و مانیتورینگ متمرکز سبب شده است که کاربری و استفاده از آن بسیار آسان و مدیریت یک محیط بزرگ با کمترین انرژی و تلاش صورت گیرد.

  • پررنگ کردن قابلیت های Vembu BDR Suite برای تامین کنندگان سرویس  

راهکار بکاپ گیری All-in-one: این محصول تمام بکاپهای image level برای محیط های vSphere, Hyper-V و حتی سرورها و دسکتاپ های فیزیکی را ارائه می کند. حتی می توان از استراتژی بکاپ گیری granular نیز همچون بکاپ گیری مبتنی بر فایل، فولدر و حتی نرم افزارها بهره مند شد

کنترل دسترسی کاربر: با استفاده از یک پورتال تحت وب می توانید تمام بخش ها را بصورت سفارشی تنظیم کنید. در حقیقت می توان از یک دسترسی مدیریتی self-service و سفارشی بهره برد. از این رو کاربران end-users امکان دسترسی و مدیریت بکاپ ها، اجرای بازیابی های مختلف و دانلود فایلهای بازیابی شده را از طریق پورتال مدیریتی فوق خواهند داشت.

محیط چند همسایگی: با این قابلیت می توان در میان گروه وسیعی از سرویسهای سازمان تان متفاوت باشید و سطح وفاداری به مشتری همراه با بهبود عملکرد و کارآیی را بهبود ببخشید. این نرم افزار به شما امکان گروه بندی ماشین های بکاپ گرفته شده و یا سرورهای فیزیکی را می دهد تا بتوان به مدیریت ساده مشتری دست یافت. از این رو بسادگی می توانید یک محیط چندهمسایگی یا multi-tenant را برای مدیریت تعداد زیادی از job های بکاپ داشته باشید.

امکان کلاسترینگ و تعادل بار: محصول BDR می تواند در قالب چندین سرور متفاوت نصب و بصورت یک کلاستر پیکربندی شود و در صورتیکه حجم بار پردازشی روی سرورها افزایش یابد بصورت پویا می توان سرورهای جدید بکاپ را به داخل کلاستر خود اضافه و بارکاری افزایش یافته را مدیریت نمایید.  این قابلیت در حقیقت نوعی load balancing در سطح بکاپ سرورها محسوب می شود.

مدیریت موثر فضای ذخیره سازی: می توانید از هرنوع دستگاه ذخیره سازی مانند SAN, NAS, DAS برای اهداف مختلف ذخیره سازی داده ها استفاده کنید. خوشبختانه این محصول قادر به پشتیبانی از انواع مختلف فایل سیستم ها نیز می باشد. یکی از مزیت های دیگر آن است که به سادگی می توانید مقایس منابع ذخیره سازی را بصورت Scale-out بر اساس مصرف ذخیره سازها افزایش دهید.

مدیریت متمرکز و گزارش گیری پیشرفته: توانمندی گزارش گیری با رخدادها و هشدارهای متفاوت در این محصول افزایش یافته است و این توانمندی به تامین کنندگان کمک خواهد کرد تا بصورت proactive  به عملیات مانیتورینگ، شناسایی و مدیریت مشکلات در زیرساخت خود دست یابند.

پورتال Vembu برای تامین کنندگان سرویس: پورتال مدیریت لایسنس ها امکان اختصاص دادن مجوزها را فراهم می آورد بنابرین می توان بصورت مرکزی به مدیریت و مصرف لایسنس ها اقدام کرد.

در ادامه قصد دارم بصورت اجمالی نگاهی به محصولات زیرمجموعه Vembu BDR Suite داشته باشم و آنها را کمی پررنگ تر نمایم.

Vembu VMBackup

Vembu VMBackup یک راهکار تهیه بکاپ و بازیابی بحرانی برای مراکز داده مجازی محسوب می شود. با استفاده از این محصول می توان بصورت همزمان از زیرساخت های مبتنی بر VMware vSphere و Microsoft Hyper-v بکاپ تهیه نمود.این ابزار امکان پشتیبان گیری و تکثیر ماشین های مجازی را با مکانیزم تهیه اسنپ شات هر ماشین مجازی در سطح هایپروایزور و بر روی هاستها انجام می دهد. در صورتی که اقدام به تهیه بکاپ incremental نمایید، صرفا بلاکهای تغییر یافته انتقال داده خواهند شد. بصورت کلی قابلیت های ان شامل موارد زیر می باشد

  • Agentless VMware Image Backup and Replication
  • Host Level Hyper-V Image Backup
  • Application aware image processing

    

  

Vembu ImageBackup

Vembu ImageBackup در حقیق یک دیسک بکاپ گیری مبتنی بر ایمیج است و بصورت bare-metal امکان بازیابی را برای سرورهای ویندوزی، دسکتاپ ها و لپ تاپ ها فراهم می آورد. می توان آنرا دیسکی قابل بوت شبیه آکرونیس یا محصولات دیگر دانست هرچند این محصول راهکار بسیار جامع و کاملی برای پوشش پشتیبان گیری و بازیابی بحرانی برای محیطهای مبتنی بر ویندوز محسوب می گردد. در صورتیکه به هر دلیلی با مشکلاتی از قبیل Crash کردن سیستم عامل مواجه شوید، بکاپ BMR شما را در راستای بازگرداندن ماشین های ویندوزی تان بر روی همان سرور یا سرور دیگری یاری می نماید. از این ابزار می توان به عنوان یک محصول جهت انتقال ماشین های ویندوزی از روی سرورهای فیزیکی به زیرساخت مجازی همچون Hyper-v یا VMware نیز استفاده کرد که می توان انرا نوعی P2V نیز نامید.

  • Image based Physical Server Backup
  • Free Image based backup for Desktops and Laptops
  • Changed Block Tracking

 

Vembu NetworkBackup

Vembu NetworkBackup یک نرم افزار بکاپ گیری برای SMB هایی که قصد دارند از یک راهکار بکاپ پیوندی استفاده کنند مفید خواهد بود. در واقع می توان پیوندی را به معنای بکاپ گیری ترکیبی از دسکتاپها، لپ تاپها، فایل سرورها، نرم افزارهایی همچون exchange, SQL,sharepoint,Active directory و حتی outlook دانست. از دست رفتن داده ها به علت های مختلفی از جمله crash system، خرابی هارددیسک، وقفه های برق، خاموشی ناگهانی و غیراستاندارد سیستم، پاک کردن ناخواسته فایلها و … اتفاق خواهد افتاد. از این رو می توان از ابزار هوشمند فوق جهت محافظت از تمام داده های کسب کارتان در سطح شبکه بهره مند شوید.

  • Endpoint backup for Windows, Mac & Linux
  • Offsite Backup deployment support for Remote Office & Branch Offices
  • Centralized Monitoring and Management

 

Vembu OffsiteDR

Vembu OffsiteDR  یک سرویس و یک پلاگین اضافه است که به محصول Vembu BDR backup server اضافه خواهد شد. با استفاده از این بسته می توانید کپی اضافی از داده ها و بکاپ های خود را در یک محیط on-site یا off-site نگهداری نمایید.

  • Keep additional backup copy for DR
  • Setup DR server On-premise or Off-Site
  • WAN optimized data transfer

3 دیدگاه

  1. امیررضایی گفت:

    مقاله جالبی بود خصوصا اینکه این نرم افزار رو نشنیده بودم و بیشتر تو ایران نرم افزار veeam و symantec پیشنهاد میشه. عالی بود

  2. مهدی گفت:

    مرسی مهندس خیلی جالب بود
    مرسی برای به اشتراک گذاری
    زنده باشید

  3. ناصر گفت:

    سلام. مرسی خیلی جالب بود. مطلبی که زحمت کشیدین کار کردین ، واقعا عالی بود. ما توی کشور به تحقیقات خیلی نیاز داریم و شما هم یکی از محققین خوب کشور هستین.
    زنده و پاینده باشید

فرستادن دیدگاه


حامیان