در چند مقاله قبلی به معرفی و بررسی قابلیت های نرم افزار تهیه پشتیبان Vembu پرداختیم. در ادامه هم قصد داریم تا با نگاهی دقیقتر به راه حل های تهیه پشتیبان و بکارگیری این محصول در محیط مرکز داده بپردازیم. از این رو چند مقاله با همکاری دو تن از دوستان تهیه شده که برای خوانندگان گرامی بلاگ منتشر خواهد شد. 

بالواقع، هنگامی که صحبت از محیط های vSphere به میان می آید، یک وجه بسیار حیاتی و حساس، حفاظت از داده ها و پیکربندی مناسب ماشین های مجازی جهت تکثیر و Replication می باشد. تکثیر ماشینهای مجازی در VMware vSphere به سازمانها اجازه می دهد تا با محافظت از کارهای حیاتی کسب و کار در مقابل شکست کامل سایت مقاومت نمایند. با استفاده از یک راهکار حفاظت داده که Replication را معرفی می کند، ماشین های مجازی می توانند از یک سایت عملیاتی به یک سایت DR  متفاوت تکثیر و کپی شوند. ماشینهای مجازی که در DR یا سایت ثانویه ایجاد می شوند  در واقع کپی های عینی از ماشین های مجازی عملیاتی هستند. تکثیر یک جزء حیاتی از یک برنامه بازیابی بحرانی در vSphere محسوب میشود. با این حال، اینکه بهترین روش تکثیر ماشینهای مجازی در بستر vSphere چیست بهتر است مباحث زیر دنبال شود.

در این قسمت چندین روش استاندارد تکثیر ماشین های مجازی vSphere  وجود دارد، و از سویی باید به این نکته دقت داشت که این روشها نیاز دارند که اطمینان از موثر بودن و کارآیی فرآیند تکثیر vSphere را درنظر گرفته و اهداف مهمی همچون RPO و RTO را پوشش دهند. نکات زیر را دنبال کنید:

  • استفاده از CBT یا همان قطعات بلاکهای تغییر یافته
  • بکار گرفتن تکثیر یکنواخت نرم افزارهای کاربردی
  • نگهداری چندین نقطه بازیابی در المثنی ماشینهای مجازی
  • اندازه گیری و محاسبه صحیح محیط DR شامل محاسبه ی ظرفیت پردازش،حافظه و ذخیره ساز

در ادامه به بررسی هر یک از آیتم های فوق پرداخته تا به اهمیت آنها پی ببریم. 

Use Changed Block Tracking

اگر به نسخه vSphere 4.x برگردید، این شرکت یک تکنولوژی که بصورت چشمگیری عملکرد و کارآیی فرآیند بکاپ را بهبود بخشیده بود معرفی کرد. این قابلیت با نام CBT یا Changed Block Tracking در نسخه های قبل معرفی شد. CBT  اجازه تهیه پشتیبان ها با کارآیی بیشتر و تکثیر را فراهم می کند و این قابلیت امکان نگهداری قطعاتی که نسبت به آخرین بکاپ یا تکثیر انجام شده تغییر کرده اند را امکانپذیر می کند. این بسیار مهم است زیرا این به معنای آن است که جاب های تهیه پشتیبان یا replication از تغییرات واقعی آگاه هستند و تغییرات ایجاد شده در سطح بلاک های VMDK را می دانند و در نتیجه فقط این تغییرات را به ذخیره سازهای بکاپ کپی می نمایند. باید مطمئن باشید که از یک راه حل حفاظت داده مناسب استفاده می کند که ایجاد و استفاده از CBT را در فرآیندهای تهیه پشتیبان و همچنین Replication میسر می سازد.  

Utilize Application Consistent Replication

این بسیار مهم است که اطمینان یابید که ماشین های مجازی مربوط به نرم افزار حیاتی کسب و کار پشتیبان گرفته شده و همچنین با استفاده از مکانیزم application-aware تکثیر و کپی شوند. بکاپ های نوع application-aware یا آگاه از نرم افزار، بصورت مناسب و صحیح سیستم های عامل را خنثی نموده و همچنین با نویسندگان مخصوص VSS برای نرم افزارهای خاصی از جمله SQL تعامل می کنند که این کارکرد جهت کسب اطمینان از تعامل ها و فرآیندهایی که ممکن است در حافظه باشند و از روی حافظه پاک شده و بصورت صحیح به دیسک نوشته می شوند که اینکار پیش از تهیه پشتیبان یا عملیات تکثیر داخلی صورت می گیرد. ممکن است به خاطر بیاورید که گزینه های سازگار با برنامه را جهت پشتیبان گیری محصولات و نه برای تکثیر فعال کنید. با این حال، اگر فرآیند تکثیر از روی ماشین های مجازی عملیاتی یا زنده در حال انجام است، اطمینان یابید که تکثیر یکسان در سطح نرم افزار مورد استفاده قرار گرفته است. این زمان قطع شدن سرویس ها را کاهش داده و به صورت چشمگیری زمان RTO را بهبود می بخشد.

Keep Multiple Restore Points on VM Replicas

یک قابلیت بزرگ از یک راهکار حفاظت داده ها که اجازه تکثیر صحیح ماشین های مجازی vSphere را می دهد، در حقیقت یک توانایی برای نگهداری نقاط بازیابی مختلف روی کپی های ماشین مجازی می باشد. نگهداشتن چندین نقطه بازیابی به نقاط مختلف در زمان اجازه می دهد تا برای ماشین های مجازی تکثیر یافته بکار روند. آخرین نقطه بازیابی تکثیرشده ممکن است شامل حذف داده باشد. با این حال، نقطه بازیابی ساعت قبل شامل مجموعه کامل داده ها است. تکثیر نقاط بازیابی بصورت عام توسط اسنپ شات های VMware بر روی ماشین مجازی المثنی که در محیط DR وجود دارد نمایش داده می شود. با محصول Vembu BDR Suite تعداد نقاط بازیابی قابل پیکربندی برای ماشین های مجازی تکثیریافته می باشد.

Size a DR environment Properly for Failover

اشتباهی که می تواند با سایت های DR و ماشین های مجازی تکثیریافته ایجاد شود، سایت DR را به منظور پوشش تقاضاهای یک رخداد failover اندازه گیری نمی کند. به عبارتی کسب و کارها ممکن است محیط سایت DR را به دلایلی کمتر محاسبه نمایند. تعداد ماشین های مجازی کاملا حساس که نیاز به failover دارند ممکن است از تعداد ماشین های مجازی واقعی در حال اجرا در محیط عملیاتی کمتر باشند. این ممکن است مقدار کمتری پردازش، حافظه و یا منابع ذخیره سازی که باید در سایت DR وجود داشته باشد را اجازه دهد. با این حال، یک تعادل بین ذخیره منابع و ایجاد یک موقعیت خاص وجود دارد.علاوه بر این، جهت ساده کردن تکثیر تعداد یکسانی از ماشین های مجازی عملیاتی به یک سایت DR یا سایت ثانویه به منابع دیگری جز منابع شبکه نیاز نیست و صرفا شبکه تنها برای کپی ماشین های مجازی در سطح دو سایت بکار می رود. با این حال، روشن شدن تمام ماشین های مجازی داستان متفاوتی است. سازمان ها نیازمند تایید کردن منابع مصرف شده در محیط DR  با دقت بالا هستند که این کار برای آن است که همه ماشین های مجازی حساس از روی ظرفیت موجود پوشش داده شوند.

Seed Large Virtual Machine Replicas

ارتباطات شبکه WAN هنوز هم جزء اتصالات خیلی گران به شمار می آیند. ترافیک replication معمولا قصد دارد تا یک اتصال WAN را به یک نقطه جغرافیایی متفاوت متصل نماید که این نقطه جایی است که امکان DR در آن واقع شده است. اگر شما چندین ماشین مجازی بزرگ دارید که نیاز به تکثیر و کپی شدن دارند، از یک درایو Seed استفاده کنید تا از ترافیک شبکه غیرضروری و ناخواسته خودداری کنید. یک درایو seed، اجازه انجام کپی اولیه ماشین های مجازی از یک درایو seed را با عبور و رد کردن شبکه فراهم می کند. سپس کپی های تکثیرشده بعدی قادرند تا CBT ها را به منظور کپی تغییرات متاثرشده از یک کپی اولیه در مقایسه با کپی های جدید بکار بگیرند. این عمل باعث کاهش سختی و کندی روی اتصال WAN می شود که بتواند تکثیر و کپی اولیه ماشین مجازی از یک سایت عملیاتی به یک سایت DR آغاز و اجرا شود.

Thoughts

تکثیر ماشین مجازی vSphere به سازمان ها اجازه می دهد تا یک شکست کامل در سطح سایت را مقاومت نمایند و این دقیقا جاییست که یک سایت عملیاتی بصورت کامل قطع می گردد. با داشتن ماشین های مجازی المثنی که در یک سایت پشتیبان واقع شده اند، شبکه و ترافیک داده ها می تواند به المثنی های ماشین مجازی استندبای failover گردد. این عملکرد به سازمان ها اجازه می دهد تا یک طرح احتمالی عظیم در شرایطی که سایت عملیاتی یا سرویس های آن قطع می گردد را برنامه ریزی نمایند.کسب و کارها می خواهند تا از راه حل حفاظت داده ها استفاده نمایند که این امر می تواند از طریق دستورالعملهای ارائه شده  تکثیر ماشین های مجازی vSphere انجام شود. Vembu BDR Suite یک راه حل قدرتمند است که این توانمندی را به کسب و کارها می دهد تا بصورت کاملا موثر و کارآ شرایط لازم برای RPO و RTO را دیده و پشتیبان های سطح image را اجرا نمایند. با این محصول می توانید تکثیر ماشین مجازی، تهیه پشتیبان از کپی های ذخیره شده در offsite، در کلاود و روی tape را انجام دهید. با بکارگرفتن ابزار Vembu BDR Suite، سازمانها قادر هستند تا استراتژی های 1-2-3 محافظت از داده را پیگیری و تعقیب نمایند. این استراتژی به ترتیب شامل 3- کپی از پشتیبان بر روی  2- انواع مختلفی از رسانه، با حداقل 1- کپی بیرون سایت می باشد.

 

فرستادن دیدگاه


حامیان