بررسی مجموعه نرم افزاری Vembu BDR بصورت عملی – بخش اول (پشتیبان گیری)

در چند سال اخیر در حوزه پشتیبان گیری شرکت‌های معروفی محصولات خود را با ویژگی‌های مختلف در بازار ارائه می‌کردند. در این میان شرکت Vembu حرفی برای گفتن در این بازار را نداشت و کمتر کسی نام آن را حتی شنیده بود؛ این شرکت با ارائه محصول معروف و موفق خود با نام Vembu BDR Suite، ما را بر آن داشت که تحقیقات بیشتر در مورد آن داشته باشیم و نتایج این بررسی ها رو در قالب چند مقاله اموزشی ارائه کنیم:

شرکت Vembu در سال 2002 تاسیس شد و اولین محصول خود را برای مهاجرت اطلاعات در SQL به بازار عرضه کرد، اما در ادامه تمرکز کاری خود را بر روی پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات قرار داد. اکنون بیش از یک دهه از حضور این شرکت در این حوزه گذشته است، با این حال Vembu بیشتر یک شرکت در پشت صحنه بود. این تجربه 10 ساله منجر به تولید و انتشار نسخه جدید نرم افزارVembu BDR شد. نکته قابل توجه در مورد این نرم افزار پشتیبانی از محصولات و سیستم عامل‌های مختلف است، Vembu BDR می‌تواند از محیط vSphere، Hyper-V، سرورهای فیزیکی، دسکتاپ‌ها، اشیاء Exchange،اشیاء شیرپوینت، پایگاه‌های داده SQL، Office365، Google Apps و غیر پشتیبان گیری کند. این عملیات می‌تواند در داخل سایت، خارج از سایت و یا حتی بر روی بستر محاسبات ابری قرار گیرند، که می‌تواند بستر ابری ومبو یا آمازون باشد، همه این ویژگی‌ها تنها توسط یک محیط کاربری صورت می‌گیرد.

در حال حاضر، با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این نرم افزار و همچنین پشتیبانی از طیف بالایی از سیستم عامل‌ها و گزینه‌های پشتیبانی شده، این مجموعه نرم افزاری را در چندین بخش مورد بررسی قرار دادیم. در بخش اول به بررسی تنظیمات پشتیبان گیری از زیرساخت فیزیکی،VMware و Hyper-Vتمرکز خواهیم کرد؛ در ادامه توضیحات کمی درباره تایید ایمیج‌هایVembu می‌دهیم که به کمک آن از پشتیبان گیری قابل بازیابی، اطمینان پیدا می‌کنیم. در قسمت بعدی به بررسی و توضیح در موردعملیات بازگردانی که بخش مهم تر مساله است می‌پردازیم.

راه اندازی VEMBU در یک محیط آزمایشگاهی 

با توجه به محیط و مراحل نصب بسیار سادهVembu ، ما به سرعت عملیات نصب و استقرار آن را پشت سر می‌گذاریم. Vembu گزینه‌های متعددی برای شروع کار با BDR برای ما فراهم می‌کند – استفاده از ماشین مجازی آماده (Appliance) برای میزبان‌های Hyper-V و VMware، Windows، Linux و غیره. پشتیبان گیری از محیط‌های چندگانه، به محیطی که می خواهید Vembu را اجرا کنید وابستگی دارد. برای مثال ما سرور خود را بر روی ویندوز نصب کردیم که بصورت ویزارد و بسیار ساده انجام می‌شود.

برای نصب در محیط ویندوزی به سادگی نیاز به یک رمز عبور برای سرور MySQL، مکان ذخیره سازی برای mongoDB، یک نام کاربری سیستمی که سرویس VEMBU BDR را اجرا کند، یک نام کاربری و رمز عبور برای خود نرم افزار BDR و محل مورد نظر برای قرار دادن پیش فرض مخزن که در آن BDRپشتیبان گیری‌ها را ذخیره خواهد کرد.

زمان پشتیبان گیری

Vembu BDR از هر دو محیط VMware و Hyper-V، سرور‌های فیزیکی، ایستگاه‌های کار و غیره پشتیبانی می‌کند، ما همچنین می‌توانیم بازیابی‌هایی در سطح اشیاء داشته باشیم مانند بازیابی ایمیل‌ها در MS Exchange، پایگاه داده‌های SQL، پشتیبانی از سرویس‌های مبتنی بر محاسبات ابری SaaS مانند Office365 و Google App.

تهیه نسخه پشتیبان از ماشین‌های مجازی در VMware vSphere

برای شروع پشتیبان گیری از محیط VMware ما باید Vembu را با برخی از اطلاعات در مورد میزبانESXi یا سرور vCenter آشنا کنیم. با انتخاب گزینه «Add VMware vSphere Serve» پس از رفتن به مسیر Backup-> VMware vSphere ما قادر به شروع پردازش ماشین‌های مجازی هستیم که برروی سرورvCenter یا یک میزبان ESXi مستقل در حال اجرا هستند. فرآیند اضافه کردن محیط vSphere ما بسیار ساده است و به سادگی با وارد کردن نام یا آدرسIP سرور vCenter Server یا ESXi و عبور از برخی اعتبار سنجی‌ها انجام می‌شود.

vembuvsphere1

هنگامی که سرور ما اضافه می‌شود، می‌توانیم بلافاصله شروع به پشتیبان گیری از ماشین‌های مجازی کنیم. ایجاد یک برنامه پشتیبان گیری در BDR از طریق منوی پشتیبان(در بالا نشان داده شده) انجام می‌شود، سپس گزینه «Backup Now» را در کنار سرور vCenter یاESXi که می‌خواهید پردازش کنید انتخاب کنید. در5 مرحله پیکربندی‌ها انجام می‌شود تا اولین برنامه پشتیبان vSphere ما در VEMBU BDRآغاز شود.

vembuvsphere2

اولین قدم که ما باید برداریم این است مشخص کنیم BDR دقیقا از چه چیزی قرار است پشتیبان گیری کند. همانطور که می‌توانید در بالا مشاهده کنید، کادر کوچک کنار ماشین مجازی مورد نظر را انتخاب می‌کنیم و روی Next کلیک می‌کنیم. در نسخه BDR 3.6 پشتیبانی از اضافه کردن یکجا کل کلاستر اضافه شده است و اگر مایل به حذف ماشین‌های مجازی و یا دیسک آن هستیم این کار را می توان با کلیک بر روی گزینه”VMs / Disk Exclusion” انجام می‌دهیم.

vembuvsphere3

در برنامه پشتیبان گیری بصورت زمان بندی شده این امکان برای ما فراهم شده است که پشتیبان گیری‌ها در ساعتی، یا بصورت روزانه و یا هفتگی انجام دهیم، و روزها یا ساعت‌های دلخواهمان را تعیین کنیم که برنامه پشتیبان گیری در آن زمان انجام شود. برای مثال با انجام یک پیکربندی مختصر این امکان فراهم می‌شود که هر 15 دقیقه از ماشین مجازی خودتان پشتیبان تهیه کنید و احتمال از دست دادن اطلاعات خودتان را بسیار کاهش دهید. در اینجا ما تنظیمات را برای هر روز در یک ساعت مشخص پیکربندی کردیم.

vembuvsphere4

در مراحل پیکربندی تنظیمات زمان مربوط به انجام پشتیبان گیری برخی از قابلیت‌های پیشرفته‌ای که BDR برای ما فراهم می‌کند را مشاهده خواهیم کرد. قبل از توضیح گزینه‌های مورد نیاز، بهتر است کمی توضیح در مورد چگونگی پشتیبان گیری BDR بر روی دیسک و ذخیره سازی آن ارائه دهیم. زمانی که شما اولین بار یک کار پشتیبان گیری را اجرا می‌کنیدBDR یک نسخه پشتیبان کامل از ماشین مجازی که بر روی دستگاه ذخیره ساز قرار دارد، تهیه می‌کند. در اجرای بعدی، بلوک‌های تغییر یافته درvSphere ردیابی می‌شود و تنها آن اطلاعاتی که تغییر یافته‌اند ذخیره می‌شود؛ یا بلاک‌هایی درون ماشین مجازی که نسبت اخرین وضعیت فایل پشتیبان خود تغییر پیدا کرده است را کپی می‌کند و سپس آنها را در فایل‌های پشتیبان گیری افزایشی ذخیره می‌کند.BDR قدیمی ترین نقطه بازیابی پشتیبان گیری افزایشی را کپی می‌کند و آنرا به فایل پشتیبان کامل تزریق می‌کند و این فضا را به عنوان ظرفیت آزاد استفاده می‌شود.

تنظیم مقدار پیش فرض در این مرحله، اساسا بدین معنی است که ما یک پشتیبان کامل و تعداد X نسخه از فایل پشتیبان‌های افزایشی را بر روی دیسک را حفظ خواهیم کرد، بنابراین اگر ما 3 نسخه را انتخاب کنیم، یک نسخه پشتیبان کامل و دو نسخه پشتیبان افزایشی برای ما نگهداری می‌شود. با انتخاب «نگهداری پیشرفته» یک راهکار پشتیبان قویتری(GFS) را برای ماشین‌های مجازی خودمان اعمال می‌کنیم.GFS به ما اجازه را می‌دهد که فایل‌ها پشتیبان را در یک فایل پشتیبان گیری کامل مجزا ادغام کنیم، تا در زمان مورد نیاز بتوانیم آن پشتیبان را بازیابی کنیم. به کمک این ویژگی ما می‌توانیم، تمام فایل‌های پشتیبان افزایشی ساعتی که در طول یک روز گرفته می‌شود را در یک فایل ادغام کنیم، و بعد پشتیبان‌های روزانه را که در طول هفته گرفته می‌شود را در یک پشتیبان کلی هفتگی، و حتی بصورت ماهانه و یا سالیانه جمع آوری کنید. اساسا،GFS به ما اجازه می‌دهد که در زیرساخت خودمان کمترینRPO را داشته باشیم، و ما برای بازیابی نقاط بازیابی در دوره‌های روزانه / هفتگی / ماهانه داشته باشیم.

علاوه بر تنظيمات ذكر شده، شما گزینه‌های دیگر در این بخش مشاهده می‌کنید.

  • گزینه‌های پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی BDR به کمک VMware Toolsنویسندگان را در ماشین مجازی به منظور اطمینان از اینکه پشتیبان گیری نرم افزار سازگار صورت گرفته باشد فراخوانی می‌کند. در ادامه ما گزینه‌های مانند نحوه ادامه پشتیبان گیری در صورت عدم پردازش برنامه و همچنین مشخص کردن یک نام کاربری دارای مجوز را پیکربندی کنیم؛ و مشخص می‌کنیم لاگ فایل‌های مربوطه چگونه نگهداری شود.
  • پشتیبان گیری اضافی کامل، BDR در طول چند دوره پشتیبان افزایشی به صورت خودکار یک پشتیبان گیری کامل را انجام می‌دهد. داشتن یک زنجیره طولانی از پشتیبان گیری افزایشی ممکن است در برخی از محیط ها مناسب باشد، اما سازمان‌های حرفه‌ای ممکن است بخواهند به طور مرتب پشتیبان گیری کامل را انجام دهند تا ما بین پشتیبان گیری‌های افزایشی چند پشتیبان کامل را داشته باشد. در اینجا می‌توانیم پشتیبان گیری کامل را علاوه بر پشتیبان‌های افزایشی در یک برنامه زمان بندی شده ساعت، روزانه یا هفتگی انجام دهیم. ما همچنین می‌توانیم تعداد پشتیبان‌های کامل را که می‌خواهیم بر روی دیسک نگه داریم را نیز محدود کنیم تا فضای و ظرفیت را در مخازن ذخیره سازی حفظ کنیم.

vembuvsphere5

در مرحله بازنگری پیکربندی به ما اجازه داده می‌شود تا یک نام برای کار پشتیبان گیری خود مشخص کنیم، و همچنین پیکربندی انجام شده که در سه مرحله گذشته صورت گرفته شده را، بررسی کنیم. از اینجا، ما می‌توانیم به سادگی بر روی گزینه «Run the backup» کلیک کنیم تا کار جدیدی را ایجاد کنیم.

vembuvsphere6

پس از ایجاد کار پشتیبان گیری، ما اکنون به طور مستقیم وارد بخش «جزئیات پیشرفت» می‌شویم. مهم نیست که چه برنامه‌ای را پیکربندی کرده‌ایم،Vembu همواره بلافاصله اولین پشتیبان کامل از ماشین‌های مجازی را انجام خواهد داد. در بخش می‌توانیم کارها و وقایع مرتبط با آن را، و همچنین انتقال و میزان پیشرفت کارهایی که حال اجرا است، را ببینیم. این صفحه محیط کاربری تمیز و ساده را به شما نشان می‌دهد که شما می‌توانید در آن درصد تکمیل شدن کارها را همراه با حجم کل پشتیبان گیری‌های انجام شده، و سرعت انتقال اطلاعات را، مشاهده کنید.

vembuvsphere7

بعد از اینکه اولین کار ما پیکربندی شد، ما می‌توانیم جزئیات مربوط به آن را با رفتن به مسیر Backup-> List Jobs مشاهده کنیم. در اینجا ما می‌توانیم تنظیماتی مانند تعلیق(غیر فعال سازی)، ویرایش و یا حذف کارها را انجام دهیم، و وضعیت فعلی کارهای خودمان را نیز مشاهده کنیم. با کلیک بر روی نماد گزارش گیری جزئیات بیشتری در مورد آخرین وضعیت اجرای کار، میزان فضای استفاده شده، وضعیت کلی کار و زمان صرف شده برای انجام کار را مشاهده می‌کنیم.

این ویژگی برای ایجاد و اجرای یک کار پشتیبان درvSphere به کمک Vembu BDR ارائه شده است، با این حال یکی دیگر از استراتژی حفاظت vSphere برای VMware که Vembu آن را ارائه می‌کند وجود دارد (عملیات تکرار آگاهانه).

عملیات تکرار ماشین‌های مجازی VMware vSphere

برای شروع پیکربندی عملیات تکرار کافی است گزینه تکرار ماشین‌ مجازی از منوی بالا را انتخاب کنیم، سپس بر روی آیکون Replicate Now در کنار سرورvCenter مورد نظر کلیک کنیم تا وارد مراحل ویزارد پیکربندی شویم. تمام پیکربندی‌های موجود برای عملیات تکرار ماشین مجازی در این بخش انجام می‌شود مانند مشخص کردن زمان بندی برنامه تکرار که به ما اجازه می‌دهد ماشین مجازی مورد نظر خود را در بازه زمانی ساعتی / روزانه / هفتگی پیکر بندی کنیم.

vembuvsphere8

قسمت Target Replication Host که در تصویر بالا مشاهده می‎کنید مشخص کننده میزبان است که ماشین مجازی بر روی آن قرار دارد. به کمک این گزینه می‌توانیم تنها میزبان vCenter یا ESXi موجود را انتخاب کنیم و یا به کمک گزینه «Add DR VMware Server» می‌توانیم یک میزبان جدید را اضافه کنیم. همچنین اطلاعات مرکز داده‌ همراه با دیتا استوری که ماشین بر روی آن‌ها قرار گرفته شده است را باید مشخص کنیم. از آنجا که این عملیات برای ما یک نسخه دقیق از ماشین مجازی ایجاد می‌کند، ما می‌توانیم گزینه ای برای اضافه کردن یک پسوند به نام ماشین مجازی نیز داشته باشیم.

vembuvsphere9

نقشه برداری شبکه به ما این امکان را میدهد تا شمای فنی ارتباطات مابین بین شبکه منبع و شبکه مقصد را مشاهده کنیم. به طور معمول، زمانی که عملیات تکرار بر روی یک مکان خارجی تنظیم می‌شود، ما ممکن است نام‌های شبکه‌های مختلفی را در محیط vSphere داشته باشیم که ماشین‌های مجازی ما برای اتصال به شبکه به آن‌ها وصل شده باشند. نقشه برداری شبکه به ما اجازه می‌دهد یک جدول مرتبی از نقشه‌ زیرساخت شبکه منابع خودمان را پیکربندی کنیم. این جدول از وقت گیر شدن مراحل بازیابی در زمان وقوع شکست در برنامه تکرار ما جلوگیری می‌کند.

vembuvsphere10

نقشه برداری مجدد آدرس IP به ما این اجازه را می‌دهد که برخی از قوانین را در مورد آدرس IP تکرار شده مشخص کنیم و ما را در  وضعیتی که ما ممکن در زمان تفاوت ساختار آدرس دهی مختلف مابین سیستم منبع و مقصد رخ دهد حمایت می‌کند. اضافه کردن یک قانون آدرس دهی مجدد بسیار ساده است و می‌توانیم با کلیک بر روی گزینه «Add Rule» و مشخص نمودن ساختار کلی آدرس IP منبع و مقصد و همچنین آدرس سرور DNS و آدرس Gateway شبکه یک قانون جدید ایجاد کنیم. سپس، در هنگام بازیابی از شکست، سرورBDR به طور خودکار این قوانین آدرس دهی مجدد را اعمال می کند تا اطمینان حاصل شود که اتصال شبکه در طول یک فاجعه بر قرار باشد.

vembuvsphere11

2 دیدگاه

  1. وحید دیانتی گفت:

    سلام استاد.خسته نباشید
    به نظر شما این نرم افزار wembu بهتره یا نرم افزار veeambackup؟ اگر چنتا دلیل برای انتخاب این نرم افزار بگید ممنون میشم.

    • omid.koushki گفت:

      با سلام
      قطعا استفاده از این دو محصول حرفه ای بستگی به نیازمندی ها و سطح استفاده از قابلیت های شما در پروژه تان دارد و نمی توان بصورت قطعی یکی را بهترین دانست. ابزار Veeam جزء بهترین پارتنرهای VMware بوده که خوشبختانه Vembu نیز این توانایی را کسب نموده و با ارائه قابلیت های کاربردی و یک محیط کاربرپسند، فرایند تهیه پشتیبان را بسیار ساده نموده است. توصیه می کنم هر دو را در یک محیط لابراتوار پیاده سازی و بر اساس نیازمندی های خود انها را مقایسه کنید.

فرستادن دیدگاه


حامیان