VEMBUHIVE  یک فایل سیستم شخصی ساخته شده برای حفاظت از داده ها

مجازی سازی رویکردهای جدیدی را برای پیکربندی و سازماندهی زیرساخت IT معرفی کرده است. در حال حاضر شما می‌توانید به کمک vMotion یا مهاجرت زنده حجم کاری زیرساخت را در سراسر کلاستر یا بین میزبان‌ها متعادل کنید، و یا با استفاده از شبیه سازی (Cloning) اجزای زیرساخت مجازی خود را گسترش دهید و سرورهای جدیدی را با سرعت بالا به زیرساخت خود اضافه کنید. در ابتدا پشتیبان گیری‌ها به سادگی با کپی داده‌ها در محل دیگری صورت می‌گرفت، و تنها در شرایطی که نیاز به آن‌ها بود اطلاعات را بازیابی می‌کردیم.

در 5 سال اخیر تغییراتی در این زمینه رخ داده است و پشتیبان گیری ها در سطح فایل و در سطح ایمیج صورت می‌گیرد، اما شرکت‌هایی که در زمینه پشتیبان گیری فعالیت داشتند پشتیبان گیری از داده‌ها را بر خلاف تصور گذشته با متدهای متفاوتی ذخیره و نگهداری می‌کنند. در رویکرد جدید ما می‌بینیم که پشتیبان گیری‌ها برای تجزیه و تحلیل، تطابق و اسکن حسابرسی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به ما اجازه می‌دهد دوره‌های پشتیبان گیری جداگانه داشته باشیم، و از نسخه‌های کپی شده داده‌ها برای آزمایش و اهداف توسعه استفاده کنیم. ما همچنین شاهد فرایند بازگرداندن به کمک ویژگی بازیابی فوری” هستیم، که ماشین مجازی را بلافاصله از طریق فایلهای پشتیبان فشرده شده راه اندازی می‌کند وبه طور چشمگیری زمان راه اندازی سرویس را کاهش می‌دهد. 

با تمام این عملیاتی که بر روی فایل‌های پشتیبان انجام می‌شود، سوالی در مورد عملکرد آن نیز بوجود می‌آید. دیگر ما نمی‌توانیم به راحتی پشتیبان گیری‌ها را بر روی یک درایو USB که با فایل‌ سیستم‌های سنتی مانند FAT یا NTFS فرمت بندی شده است، ذخیره کنیم. نوع داده‌هایی که ما پشتیبان گیری می‌کنیم، ایمیج‌هایی از دیسک مجازی جدید مانند VHDx و VMDK بستگی به چیزی بیشتر از سیستم فایل که در آن در حال اجرا هستند دارد. به همین دلیل است که Vembu، برای حفاظت از داده‌ها پشتیبان گرفته شده سیستم فایل خود را برای ذخیره سازی پشتیبان گیری با نام VembuHIVE گسترش داده است.

پشتیبان گیری در فایل سیستم “کندو”

در ابتدا هنگامی که ما کلمه VembuHIVE را می‌شنویم، درک درستی از نحوه کار و ویژگی‌های آن نداریم اما نظر ما نسبت به زنبورها جلب می‌شود، و می توانیم آن‌ها را در مقایسه با نحوه کارکرد سیستم فایل اختصاصی Vembu بررسی کنیم. کندو زنبور عسل در اصل مرکز کنترل زنبورها است – جایی که همه آن‌ها به صورت دسته جمعی برای حمایت از خود و یکدیگر فعالیت می‌کنند – زنبورهای عسل در آنجا غذا می‌خورند، تخم تولید می‌کنند و تولید عسل را سازماندهی می‌کنند. VembuHIVE نقطه مرکزی ذخیره سازی برای عملیات پشتیبان گیری منحصر به فرد Vembu است، ذخیره بیت‌ها و کنترل نحوه نوشتن، خواندن و نگهداری فایل‌ها در کنار یکدیگر به کمک آن انجام می‌شود. به کمکVembuHIVE داده‌ها نوشته و خوانده می‌شود و این امکان را برای ما فراهم می‌شود که بتواینم فایل‌های پشتیبان خود را در فرمت‌های فایلی مختلفی از قبیل ISO، IMG، VMDK و VHDX به سرعت مونت و استخراج کنیم.

در اصل،VembuHIVE مانند یک فایل سیستم مجازی است که در بالای فایل سیستم موجود شما قرار می‌گیرد که می‌تواند از خدماتی استفاده کند که از سایر فایل سیستم‌های سیستم عامل را تقلید کند؛ اجازه دهید کمی بیشتر در مورد آن بحث کنیم.

اصل کلیدی کنترل نسخه

مشخصه کلیدی که باعث می‌شود VembuHIVE به خوبی جواب دهد کنترل نسخه است، هر کدام از هر فایلی که تولید می‌شود به کمک متادیتا کنترل می‌شود که چه نسخه از فایل و در چه نقطه‌ای از زمان قرار دارد. احتمالا ساده ترین مقایسه با GIT انجام می‌شود.

همه ما در موردGIT اطلاعاتی داریم، سیستم است که کنترل نسخه‌ تغییرات کد ما را ردگیری می‌کند. GIT تعداد زیادی از مسائل را در اکوسیستم توسعه نرم افزار حل کرده است. به عنوان مثال، تغییرات را در کد منبع دنبال می‌کند و فقط آن خط‌هایی را که تغییر کرده اند، ذخیره می‌کند و به ما این اجازه را می‌دهد کد هایمان را به راحتی به عقب یا به هر نقطه‌ای در زمان برگردانیم – بازگرداندن و تغییر مجدد هر گونه تغییراتی که انجام شده باشد. این کارها تنها با ذخیره سازی تغییرات و ایجاد متادیتا برای توضیح این تغییرات امکان پذیر می‌شود – که در نهایت به ما این امکان را می‌دهد تا سریعا به نقاط مختلف بازگردیم، نقاط جدید را از بین ببریم، که در عین حال استفاده از ظرفیت ذخیره سازی ما در بهترین روش ممکن تضمین کند.

VembuHIVE به همان شیوه GIT کار می‌کند، با این حال به جای ردیابی کد، ردیابی بلوک‌های تغییر یافته در فایل‌های پشتیبان را انجام می‌‌دهد، که این اجازه را به ما می‌دهد که در زنجیره تغییرات فایل‌ پشتیبان به عقب و جلو حرکت کنیم. همانند بسیاری از نرم افزارهای پشتیبان گیری،Vembu یک نسخه پشتیبان کامل را در اولین اجرا ایجاد می‌کند و سپس به کمکCBT در داخل VMware تنها بلوک‌های تغییر یافته را تشخیص و در هنگام پشتیبان گیری افزایشی فقط همان بلوک ها را ذخیره می‌کند. نحوه نگهداری و ذخیره سازی هوشمندانه متادیتا بصورت پشتیبان گیری افزایشی، به Vembu این اجازه را می‌دهد که هر نسخه پشتیبان گرفته شده را به صورت افزایشی جمع آوری کرده و یک نسخه پشتیبان کامل مجازی برای شما فراهم آورد. اساسا این همان ویژگی است که به Vembu BDR این اجازه را می‌دهد تا در فرمت‌های فایل  مختلف مانند vmdk و vhdx پشتیبان گیری کامل یا افزایشی نمایش را امکان پذیر سازد. این ویژگی بدون انجام هیچگونه تغییری در محتوای فایل پشتیبان گرفته شده انجام می‌شود و در صورت استفاده از پشتیبان گیری افزایشی، هیچ تغییری در نسخه پشتیبان کامل قبلی صورت نمی‌گیرد. شما به سادگی امکان استخراج سریع فایل‌های پشتیبان خود را در هر فرمت فایل که انتخاب بکنید، دارید. به علاوه ما می‌توانیم بلافاصله این فایل ها را استخراج کنیم، اما باید توجه داشت که این نقطه در زمان پشتیبان گیری می تواند بلافاصله بوت و نصب شود بدون آن که نیاز به ادغام فایل‌ یا زمان انتظار بیشتری باشد.

VembuHIVE همچنین بسیاری از ویژگی‌های مورد انتظار شما در یک سیستم فایل مدرن را نیز به همراه دارد. ویژگی‌های مانند جلوگیری از تکثیر اشتباه، فشرده سازی و رمزگذاری نیز در VembuHIVE موجود است. همچنین، VembuHIVE شامل سیستم اصلاح خطای درونی است که در بالای تمام این ویژگی‌ها فعالیت می‌کند. هر داده تکرار شده در فایل سیستمVembuHIVE دارای فایل parity خودش است – بدین معنا که وقتی خطا در اطلاعات رخ می‌دهد، VembuHIVE می‌تواند فایل parity را جهت بازسازی یا تعمیر داده‌ها مورد استفاده قرار دهد. تصحیح خطا در VembuHIVE را می‌توان در بسیاری از سطوح نیز انجام داد، حفاظت از داده‌ها از روی سطح ایمیج دیسک ها، سطح فایل‌ها یا سطح فایل‌های پشتیبان که پوشش خوبی را برای خطا یابی در تمامی فایل‌ها برای ما فراهم آورده است.

در نهایت این امکان برای ما فراهم شده است که بتوانیم فورا ماشین‌های مجازی خودمان را مونت و یا استخراج کنیم، با این حال هوشمندی و متادیتا سیستم فایل VembuHIVE فراتر از آن قرار می‌گیرد، به غیر از استخراج فایل‌ها به‌صورت فایل‌های vmkd و یا vhdx. سیستم فایل VembuHIVE می‌داند که چگونه محتوا در فایل پشتیبان سازماندهی شده است از این رو روش راه اندازی مجدد سریع در سطح برنامه کاربردی مانند اشیاءExchange و Active Directorفراهم شده است. باز هم این عملیات می‌تواند بصورت سریع و از هر نقطه بازیابی در هر نقطه از زمان بدون انجام هر نوع فرآیند ادغام انجام شود.

در پایان سیستم فایلVembuHIVE واقعا پایه و اساس تقریبا تمام قابلیت‌هایی است که Vembu BDR فراهم می‌کند. Vembu تصمیم درستی مبنی بر طراحی همه چیز با توجه به معماری VembuHIVE، گرفته است (با هدف ایجاد یک فایل سیستم مدرن که صرفا کار آن حفاظت از داده‌ها است). یک بنیاد قوی همواره یک محصول قوی ایجاد می‌‌کند وVembu مطمئنا با استفاده از VembuHIVE به این ویژگی دست پیدا کرده است.

فرستادن دیدگاه


حامیان