در بخش دوم از سری مقالات اموزشی عملی کار با محصول نرم افزاری Vembu BDR به نحوه پشتیبان گیری از Hyper-V خواهیم پرداخت:

پشتیبان گیری از Hyper-V

اضافه کردن یک سرور Hyper-V به Vembu نسبتا ساده و مشابه با افزودن یک میزبان VMware است، ما‌ می‌توانیم میزبان Hyper-V را به‌صورت مستقل یا میزبان SMB به سرور اضافه کنیم. هنگامی که سرورها بهVembu اضافه شدند، به منظور کنترل پردازش ماشین‌های مجازی یک کار را به سرورها تحمیل می‌کند که ما از آن به عنوان  “Integration Services” نام میبریم. برای انجام این عملیات سرور BDR نیاز به یکسری مجوز و حق دسترسی دارد، از این رو شما بایستی صحت اجرار برنامه‌ها را بر روی سرورBDR چک کنید، این کار بایستی تحت یک حساب کاربری با امتیازات کافی برای نصب نرم افزار در میزبان‌های Hyper-V اجرا شود.

پس از ارائه اعتبار مناسب و نام میزبانHyper-V ، سرویس‌های یکپارچه سازی مستقر می‌شوند و میزبان برای تهیه پشتیبان در داخل Vembu آماده خواهد شد. این سرویس‌های یکپارچه شامل تعدادی از فن آوری هایی است که پشتیبان گیری کامل را برای امکان پذیر می‌کند و همچنین یک درایور CBT برای ردیابی بلوک‌های تغییر یافته برای پشتیبان گیری افزایشی برای ما فراهم می‌آورد. اگر دیسک‌های ما در یک میزبان SMB ذخیره شده باشد، سرویس یکپارچه سازی Vembu نیز بایستی بر روی آن نصب و راه اندازی شود.

vembuhyperv1

شبیه به زیرساخت vSphere این امکان فراهم شده است تا بلافاصله بعد از اضافه کردن Hyper-V بتوانیم یک کار مستقیم را با کلیک بر روی دکمه Backup Now ایجاد کنیم. 

vembuhyperv2

همانطور که پشتیبان گیری vSphere را در مرحله قبل انجام دادیم، ما به سادگی می‌توانیم ماشین‌های مجازی را که می‌خواهیم در یک کار اضافه کنیم و به کمک کلید VMs/Disk Exclusion یک ماشین مجازی و یا یک دیسک خاص را پشتیبان گیری گیری کنیم.  vembuhyperv3

vembuhyperv4

همانگونه که می‌توانیم در بالا مشاهده کنیم، گزینه‌های پشتیبان گیری مشابه آنچه که در پشتیبان گیریVMware پیکربندی کردیم، است. ما در این بخش گزینه‌هایی مانند تنظیم برنامه‌های زمان بندی، قوانین دوره ای متفاوت مثل GFS، نقاط بازیابی و غیره را مشخص کنیم، همچنین گزینه‌های پیکربندی مربوط به برنامه‌های کاربردی و پشتیبان گیری کامل اضافی را تنظیم نماییم.

vembuhyperv5

پس از نامگذاری و ایجاد یک کار پشتیبان گیری برایHyper-V ، ما یک صفحه نمایش درصد پیشرفت تسک پشتیبان گیری خود را مشاهده می‌کنیم که به طور خودکار در طی فرآیند پشتیبان گیری به روز رسانی می‌شود.همانطور که در شکل بالا می‌بینید در اینجا کارایی بسیار خوبی برای کار پشتیبان گیری ازHyper-V ما فراهم شده است، پردازش بیش از 500 مگابایت بر ثانیه!

پشتیبان گیری از ماشین فیزیکی

علاوه بر پشتیبان گیری از دستگاه های مجازی، Vembu BDR همچنین محافظت از داده‌ها را برای سرورهای فیزیکی و دسکتاپ نیز فراهم می‌کند. همانطور که در زیر نشان داده شده است، ما هنگامی که ما به بخش « Backup->Physical Machine » می‌رویم چند گزینه را مشاهده می‌کنیم؛ ایمیج‌های فیزیکی و فایل‌ها / برنامه‌ها.

vembuphysical1

آنچه که هر یک از گزینه‌ها مطرح شده انجام می‌دهد کاملا متفاوت است. گزینه‘Physical Image’ به ما اجازه می‌دهد که یک ماشین فیزیکی کامل را پشتیبان گیری و پردازش کنیم و آن را به عنوان یک ایمیج فایل ذخیره کنیم، در حالی که «Files and Applications» به ما اجازه می‌دهد تا فقط آن فایل‌ها یا آیتم‌های کاربردی مانند صندوق‌های پستی Exchange، پایگاه‌های SQL و غیره را که ما ترجیح می‌دهیم پشتیبان گیری کنیم. بیایید نگاهی به پیکربندی ایمیج فیزیکی Vembu BDR کنیم.

نصب رابط/سرویس گیرنده بسیار ساده است، فقط نیاز به مشخص کردن یک شناسه عمومی منحصر به فرد است که به شما این امکان را می‌دهد که دستگاه را در Vembu BDR شناسایی کنید. بعد از نصب و راه  اندازی تمام موارد مورد نیاز و برای اجرا رابط. ما می‌توانیم کنسول وب پشتیبان گیری بصورت ایمیج را اجرا کنیم، که ما را به رابط کاربری آشنایی می‌برد که بسیار شبیه به Vembu BDRاست. در نظر داشته باشید که این موجودیت‌های نرم افزاری بر روی سرور فیزیکی ما مایل به تهیه نسخه پشتیبان آن‌ها هستیم نصب می‌شود، نه سرورVEMBU BDR.

vembuphysical2

پس از ورود به سیستم و تنظیم یک منطقه زمانی ما به سادگی باید کلاینت‌های خودمان را به سرور VEMBU مورد نظر معرفی کنیم. پس از اتصال آن‌ها، همانطور که در زیر نشان داده شده است به طور مستقیم به تنظیمات ایجاد یک کار پشتیبان در سرور اصلی هدایت می‌شویم.

vembuphysical3

همانطور که مشاهده می‌شود، طرح بندی و رابط گرافیکی ویزارد نمایش داده شده دقیقا مشابه با سرور VEMBU BDR است که ما در آن کارهای پشتیبان گیری خود را برای میزبان‌های مجازی و ماشین‌های آن تنظیم کردیم. همچنین همانگونه که می‌توانیم در تصویر  بالا مشاهده کنیم، قبل از اینکه ما بتوانیم نسخه پشتیبانی از سرور ایجاد کنیم، باید درایور ایمیج دیسک Vembu ImageBackup را نصب کنیم. پس از راه اندازی مجدد و اعتبار سنجی کلانت، همان مراحل ویزارد مشابه قبل برای ما به‌صورت زیر ظاهر می‌شود.

vembuphysical4

گام اول درست همانطور که در مراحل پیکربندی نسخه پشتیبان در سرورهای مجازی انجام شده بود، انتخاب منبع است – چه چیزی را می‌خواهیم پشتیبان گیری کنیم؟ هنگامی که می‌خواهیم از یک ماشین فیزیکی پشتیبان گیری در سطح ایمیج گرفته شود، این شامل دیسک فیزیکی و پارتیشن‌های درون سرور نیز می‌شود. همانطور که در بالا مشاهده می‌کنید، ما پشتیبان گیری از تمام پارتیشن‌های موجود در دستگاه فیزیکی را انتخاب می‌کنیم.

vembuphysical5

در مرحله بعد ما یک بار دیگر تنظیمات زمانبندی مشابه‌ی را همانطور که در پشتیبان گیری مجازی ماشین انجام دادیم، می‌بینیم. تنظیم برنامه پشتیبان گیری را بر روی سرور مورد نظر خودمان تنظیم و روی Next کلیک می‌کنیم.

vembuphysical6

آخرین گام پیکربندی مراحل ویزارد ما را قادر می‌سازد تا وضعیت نگهداری پشتیبان گیری‌هایی که انجام می‌دهیم را مشخص کنیم. همان گزینه‌هایی که در پشتیبان گیری از ماشین‌های مجازی برای ما در دسترس بود، برای پشتیبان گیری از سرور فیزیکی در دسترس ما است. به این معنی که ما می‌توانیم پشتیبان گیری یه کمک GFS را تنظیم کنیم، پشتیان گیری باز نرم افزارها را داشته باشیم، و همچنین زمان بندی پشتیبان گیری اضافی کامل به منظور نگه داری فایل‌ها بر روی دیسک.

vembuphysical7

پس از تکمیل پیکربندی‌ها، پروسه پشتیبان گیری کامل شروع خواهد شد، یک صفحه نمایش پیشرفت کار نمایش داده می‌شود درست همانطور که عملیات پشتیبان گیری از ماشین‌های مجازی برای ما به نمایش در می‌آمد. تهیه نسخه پشتیبان یک دستگاه فیزیکی بسیار ساده و آسان است، اما می‌توان این عملیات را مستقیم از روی سرور مرکزی BDR برای تمام کلاین‌ها انجام داد شاید در نسخه‌های بعدی این نرم افزار. لازم به ذکر است که هر چند که ما نمی‎توانیم به طور مرکزی این پشتیبان گیری فیزیکی را از طریقBDR ایجاد کنیم، ولی می‌توانیم گزارش گیری‌ها را بصورت مرکزی دریافت کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، عکس لحظه‌ای که در سمت چپ تصویر نمایش داده شده است از طریق ImageBackup که به صورت محلی در سرور فیزیکی در حال اجرا است ارسال شده است، در سمت چپ تصویری گزارش ارائه شده از عملیات پشتیبان گیری از تمام سیستم‌های فیزیکی مان را ارائه داده است.

همچنین می‌توانیم عملکرد ارائه شده توسط ImageBackup را بسیار خوب مشاهده کنیم، فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا تقریبا 22 گیگابایت پشتیبان گیری شود و به 16 گیگابایت فشرده سازی شود.

vembuphysical9

vembuphysical10

به غیر از صرفه جویی در تعریف پیکربندی کارهای پشتیبان گرفته شده رابط کاربری پشتیبان گیری در سطح ایمیج شامل دریافت برخی از اطلاعات مفید و گزینه‌های پیکربندی می‌باشد، که در ادامه به تعدادی از این تنظیمات می‌پردازیم.

  • مدیریت کاربر – به ما این اجازه را می‌دهد که برای محیط کاربری Vembu ImageBackup کاربرانی را ایجاد و سطح دسترسی‌های آن‌ها را پیکربندی کنید.
  • پیکربندی برنامه پشتیبان گیری – اجازه می‌دهد تا مدیران زمان‌های خاصی از روزهای خاصی را که پشتیبان گیری نباید اجرا شود را مشخص کنند – بنابراین گزینه تضمین می‌کند که پشتیبان گیری ما در زمان های سرویس دهی کسب و کارمان تاثیری نخواهد گذاشت.
  • محدوده پهنای باند – این گزینه به عنوان یک ابزار برای محدود کردن تأثیر پشتیبان گیری در شبکه‌ استفاده می‌شود. محدوده پهنای باند به ما اجازه می‌دهد پهنای باند شبکه را به یک مقدار مشخصی از مگابایت که توسط یک کار پشتیبان گیری استفاده می‌شود محدود کنیم. به کمک این گزینه می‌توانیم پهنای باند را در زمان‌های خاصی از روز محدود کنیم یا تایم‌هایی را در آخر هفته‌ها زمانی که از شبکه استفاده نمی‌شود مشخص کنیم.

تصدیق تصویر

اکنون که ما چندین برنامه پشتیبان را راه اندازی کرده‌ایم و از محیط VMware و Hyper-V و همچنین ماشین‌های فیزیکی پشتیبان گیری می‌کنیم، گام منطقی بعدی این است برخی از بازیابی‌ها را انجام دهیم. قبل از اینکه روند عملیات بازگردانی را مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا اطلاعاتی را در مورد چگونگی اطمینان حاصل کردن از صحت ایمیج‌ها را بصورت مختصر ارائه می‌کنیم. اطمینان حاصل کردن از صحت ایمیج‌ها قبل از اینکه ما آن‌ها را بخواهیم بازیابی کنیم مهم است، تا از قابل بازیاب بودن و درست بودن آن‌ها مطمئن شویم.

  1. بررسی مونت شدن – در بررسی مونت شدن ایمیج، فایل‌های پشتیبان ماشین مجازی ما به یک سرور BDR مونت می‌شود. این عملیات تضمین می‌کند اگر در طول یک سناریو DR که ما نیاز به انجام بازیابی فوری داریم، این عملیات به صورت صحیح انجام خواهد گرفت. در بخش دوم به بررسی بیشتر این مطلب خواهیم پرداخت.
  2. بررسی بوت شدن – مرحله تأیید، مشخص شدن این مساله است که پشتیبان ما در یک ماشین به صورت موفقیت آمیز بوت می‌شود. پس از بوت شدن،Vembu تصویر فوری از ماشین مجازی بوت شده را می گیرد و آن را در تنظیمات ذخیره می‌کند، و به ما این اطمینان را می‌دهد که پشتیبان ما قابل بازیابی است.
  3. بررسی یکپارچگی – این یک گام یک مرحله اختیاری از تایید است، به این علت که یک دستورchkdsk بر روی ماشین ما اجرا می‌شود که که می‌تواند زمان زیادی را صرف کند.

استفاده از تایید ایمیج چیزی نیست که ما نیاز بتوانیم یک برنامه زمان بندی همانند سایر برنامه های زمان بندی برای آن تعیین کنیم. به جای آن،Vembu به طور پیشفرض به طور خودکار یک بار در روز پروسه تأیید را اجرا می‌کند. مطمئنا این یک ویژگی خوب است چون دیگر در زیر ساخت اتفاق نمی‌افتد که کسی نیاز به بازگردانی ایمیج خود داشته باشد و با خطا مواجه شود.

آماده سازی برای مرحله بعدی

در این مقاله عملیات پشتیبان گیری vSphere،Hyper-V و محیط فیزیکی را پیکر بندی کردیم، همچنین در مورد چگونگی عملیات‌های تکرار در vSphere و تایید صحت ایمیج‌ صحبت کردیم. مطلب مهمی که در این مورد وجود دارد محیط ساده و یکنواخت Vembu است، و همچنین برای مهاجرت به این محصول نیاز به یادگیری اصلاحات و مطالب جدید نخواهید داشت.

فرستادن دیدگاه


حامیان