در این مقاله به بررسی ویژگی بازیابی سریع ماشین‌های مجازی می‌پردازیم کهVembu  این قابلیت را در مجموعه BDR خود قرار داده است. توجه داشته باشید که Vembu نه تنها اجازه می‌دهد که از ماشین‌های مجازی VMware پشتیبان گیری کنید بلکه همچنین این امکان را فراهم  می‌آرود که از ماشین‌های مجازی Hyper-V یا حتی سرورهای فیزیکی پشتیبانی تهیه کنید. شما به کمک تکنولوژی VEMBU HIVE می‌توانید از این فایل‌های پشتیبانگیری یک ماشین مجازی را به سرعت بازیابی کنید. اطلاعات دقیقی در مورد مکانیزم کاری سیستم فایل HIVE در پست‌های گذشته ارائه شده است، اما از آنجایی که این ویژگی کاملا نوآورانه و هسته سیستم پشتیبان گیری و بازیابی است در ادامه اطلاعات بیشتری را در ارائه خواهیم کرد.

بازیابی سریع ماشین مجازی (بازیابی فوری ماشین مجازی)، فایل‌های پشتیبان گیری شده فشرده را بر روی میزبان که شما مشخص می‌کنید بازیابی می‌کند. میزبان‌های VMware،Hyper-V  یا KVM. هنگام مونت شدن فایل‌های پشتیبان چه اتفاقی می افتد؟ این سیستم اطلاعات پشتیبان را از مخزن ذخیره سازی می‌خواند و فورا فایل‌های مختلفی را ایجاد می‌کند. این فایل‌ها از طریق درایو مجازی Vembu ساخته می‌شوند.

این فایل‌ها عبارتند از: 

  • VMDK
  • VHD
  • VHDX
  • IMG

بنابراین شما کنسولی واحد دارید که در آن فایل‌های پشتیبان خود را برای محیط‌های مجازی و فیزیکی ادغام و نگه داری می‌کنید. پس از ایجاد کار پشتیبان گیری، با چندین فایل پشتیبان که می‌توانید آنها را بازگردانید مواجه می‌شوید. اما در واقع این فایل‌ها، روی دیسک ذخیره نمی‌شوند. آنها در پایگاه داده Vembu به عنوان اطلاعات کوچکی بصورت فشرده ذخیره می‌شوند. سپس این تکه‌ها(فایل‌های کوچک) از طریق درایو مجازی Vembu در هنگام مونت شدن یکپارچه و مرتب می‌شوند.

این فایل‌ها فقط بصورت مجازی ایجاد می‌شوند بنابراین هیچ فضای ذخیره سازی فیزیکی بر روی سرور پشتیبان گیری Vembu اشغال نمی‌شود. به کمک فایل‌های مجازیVMDK ، می‌توانید یک ماشین مجازی را برروی میزبان ESXi به کمک مخزن Vembu که به عنوان فضای ذخیره سازی بر روی سیستم فایل NFS در معرض قرار گرفته است، بازگردانی کنید. به طور مشابه می‌توانید ماشین‌های مجازی برروی Hyper-V را نیز بازیابی کنید و یک فایل VHD / VHDX به شما اجازه می‌دهد تا ماشین را در میزبان Hyper-V مشخص شده بازیابی کنید. توجه داشته باشید که فایل دیگری با پسوند IMG وجود دارد و این فایل‌ها این امکان را به شما می‌دهد که فورا ماشین‌ها مجازی بر روی میزبانKVM  بازیابی کنید.

بازیابی سریع ماشین مجازی

در ابتدا یکی از پشتیبان گیری‌ها را مونت می‌کنیم.

Vembu BDR Suite - Mount Backup

در تصویر شما می‌توانید درایو مجازی و تفاوت فایل‌های مختلف ایجاد شده در حالت بازیابی سریع، و همچنین فایل‌های و اطلاعات کوچکی که به لطف تکنولوژی Vembu HIVE بدون استفاده از منابع ذخیره سازی ایجاد می‌شوند را مشاهده کنید.

Vembu HIVE هر فایل پشتیبان افزایشی را به عنوان یک نسخه پشتیبان کامل مجازی قرار می‌دهد. به این معنی است که نه تنها بازگرداندن پشتیبان نیازی به ادغام تمام تغییرات در یک نسخه پشتیبان کامل ندارد، بلکه از طریق درایور مجازی Vembu فایل‌های پشتیبان گیری به فرمت‌های مختلفی مانند VHD، VHDX،VMDK-Flat  و فایل‌های ایمیج بصورت همزمان در معرض استفاده قرار گرفته شده است.

Vembu BDR Suite - HIVE File System

در گام بعد به منوی بازیابی بروید و روی دکمهRestore  کلیک کنید. در این قسمت شما می‌توانید انواع مختلف بازیابی را انتخاب کنید:

  • بازیابی سریع ماشین مجازی
  • بازیابی زنده بر روی یک سرور ESXi
  • بازیابی در سطح فایل
  • بازیابی در سطح دیسک
  • دانلود

در ابتدا گزینه اول را بررسی می‌کنیم.

Vembu BDR Suite Recovery Options
در قسمت اول شما باید یک ماشین مجازی را انتخاب کنید که می‌خواهید آن را بازگردانی کنید، بعد نسخه بازگردانی را مشخص و سپس تنظیمات بازیابی را انتخاب کنید.

Vembu Instant VM Recovery

هنگامی که شما VMware را انتخاب کردید، گزینه‌های زیر ظاهر خواهند شد:

  • سرور vCenter و میزبان ESXi
  • دیتااستور مورد

اگر ما Hyper-V را انتخاب می‌کردیم، گزینه ها متفاوت بود.

Vembu Instant VM Recovery

پس از صفحه بررسی تنظیمات تقریبا بلافاصله پنجره اتمام تسک را مشاهد می‌کنیم، و در نهایت ما یک ماشین مجازی را به سرعت راه اندازی کرده ایم.

Vembu Instant VM Recovery

این ویژگی بسیار کاربردی و عالی است که شما می‌توانید بر روی میزبان‌هایESXi ،Hyper-V  یا حتی میزبان‌هایKVM فایل‌های پشتیبان گرفته شده خود را بازیابی کنید. این یک ویژگی معمول (و رایج) نیست که هر سازنده در راهکار پشتیبان گیری بتواند برای شما به ارمغان آورد.

امکان بوت ماشین مجازی به کمک فایل‌های پشتیبان

ماشین مجازی مستقیم از روی یک فایل پشتیبان بوت می‌شود، اما مکانیزم این عملیات به چه صورت است؟ فایل‌های پشتیبان گرفته شده تغییرات دارند و بوت شدن از روی آن‌ها به چه صورت است؟ آیا تغییرات برروی فایل پشتیبان اعمال می‌شود؟ جواب این است برای نگهداری جامعیت داده‌ها برروی فایل پشتیبان، تمام تغییرات صورت گرفته شده بعد از بوت شدن ماشین مجازی بر روی یک فایل دیسک مجازی متفاوتی ذخیره می‌شود تا فایل پشتیبان برای بازیابی مجدد دچار مشکل نشود.

گزینه‌های نصب Vembu

شما گزینه‌های متعددی برای نصب Vembu دارید، همچنین گزینه‌های مختلف برای بازیابی را دارید.

گزینه 1: نصب برروی ویندوز فیزیکی – شما می‌توانید به سادگی رول مربوط به Hyper-V یا KVM را فعال کنید و یا از این سرور برای بازیابی سریع ماشین‌های مجازی از طریق پشتیبان‌هایی که در آن سروری خاص قرار گرفته‌اند اقدام کنید. شما همچنین می‌توانید پشتیبان گیری از ماشین‌های فیزیکی را انجام دهید و آنها را به عنوان ماشین‌ مجازی بوت کنید.

گزینه 2: نصب در داخل ویندوز یک ماشین مجازی – شما می‌توانید درایو مجازی Vembu را از طریق NFS، یا استفاده از سیستم به اشتراک گذاری SMB به اشتراک گذاشته و بازیابی سریع ماشین‌های مجازی یا ماشین‌های فیزیکی را بر روی هر سرور Hyper-V در حال اجرا در زیرساخت خود، انجام دهید.

Vembu یک راه حل بدون نیاز به مؤلفه نرم افزاری را برای VMware ارائه داده است. با استفاده از تکنولوژی ردیابی بلاک‌های تغییر یافته (CBT) مشخص می‌شود کدام بلاک‌ها از اولین نسخه پشتیبان کامل تغییر کرده است. سپس نرم افزار تنها از بلوک‌هایی را که از آخرین نسخه پشتیبان گرفته شده تغییر کرده‌اند، پشتیبان گیری می‌کند.

منبع

فرستادن دیدگاه


حامیان