در بسیاری از سازمان ها و شرکت ها نیاز به استفاده از یک محصول پشتیبان گیری اجتناب ناپذیر است. در این راستا می توان پارامترهای متفاوتی را مورد بررسی قرارداد تا نسبت به تهیه و بکار گیری از یک ابزار مناسب به قطعیت رسید. یکی از فاکتورهای مهم در تهیه یک راهکار پشتیبان مقرون به صرفه بودن آن خصوصا برای سازمانهای کوچک می باشد. محصول شرکت Vembu با نام Vembu BDR Essentials را می توان در رده محصولاتی دسته بندی کرد که امکان حفاظت از داده های حساس سازمان در یک قیمت مقرون به صرفه و مناسب را ارائه می نماید. از این ابزار می توان جهت حفاظت از پلتفرم های مبتنی بر VMware یا Hyper-v با یک قیمت مناسب استفاده کرد. این محصول بصورت انحصاری و خاص با تکیه بر قابلیت های سطح پیشرفته برای سازمان های کوچک کاربرد دارد و نیازمندی هایی از قبیل 6 سوکت پردازشگر یا 50 ماشین مجازی را در برمی گیرد. با بکارگیری این بسته، این امکان وجود دارد که براحتی بتوانید هزینه های پشتیبان گیری خود را بطور قابل توجهی کاهش دهید. برای کسب اطلاع از قیمت های این محصول می توانید لینک مربوطه را بررسی نمایید. 
پشتیبان گیری آسان: با کمک این محصول می توانید از ماشین های مجازی بسادگی و بصورت کاملا agentless پشتیبان تهیه کنید. مطابق تصویر زیر می توانید بسادگی در 5 مرحله آسان از ماشین های مجازی دلخواه تان پشتیبان تهیه کنید. از آنجا که لیست ماشین های مجازی در سطح کلاستر از طریق سرویس مدیریت متمرکز vCenter فراهم می شود، لذا می توانید بصورت agent-less از VM دلخواه بکاپ بگیرید. 
زمانبندی منعطف: انعطاف پذیری در زمانبندی از دیگر توانمندی های این محصول بوده که امکان برنامه ریزی و زمانبندی در فاصله های زمانی تعیین شده (حتی 15 دقیقه) را در اختیار کاربر قرار می دهد. توانایی زمانبندی روزانه یا هفتگی یا حتی اجرای بکاپ بصورت دوره های ساعتی متوالی جزء آیتم هایی است که بسیاری از مدیران زیرساخت جهت پشتیبان گیری نیازمند هستند. با کمک این قسمت براحتی می توانید فرآیند تهیه پشتیبان را در روزهای مشخص یا ماه های خاصی از سال پیکربندی کنید. حتی انتخاب نوع تهیه پشتیبان بصورت Full یا Incremental از دیگر قابلیت هایی است که براحتی در تب Schedule ارائه شده است. در انتها نیز می توانید پس از تعیین بازه زمانی دلخواه، حداکثر تعداد بکاپ های کامل را در قسمت Store a maximum of full backup تعیین کنید.
نگهداری پیشرفته: قابلیت Retention از جمله دیگر ویژگی هایی است که این محصول ارائه می کند.  در این خصوص بایستی قابلیت retention را در تب Settings فعال کرده و بر اساس سیاست دلخواه تان وضعیت نگهداری فایل های پشتیبان را مشخص کنید. امکانات متعددی از قبیل merge کردن فایلهای پشتیبان گرفته شده در بازه های زمانی روزانه، هفتگی یا ماهانه در یک بازه زمانی خاص وجود دارد. همچنین امکان اضافه کردن و مدیریت مخزن نگهداری پشتیبان ها در بخش Storage repository پیکربندی می شود.
از دیگر امکاناتی که شخصا به آن علاقه مندم و افزایش امنیت بر روی فایلهای بکاپ گرفته شده را تضمین می نماید قابلیت رمزنگاری یا Encryption می باشد. رمزنگاری و تعیین رمز عبور بر روی فایلهای پشتیبان گرفته شده باعث بالا رفتن امنیت می گردد زیرا از بازگرداندن ناخواسته فایل ها جلوگیری می شود.
توانمندی های کلیدی:
تداوم کسب و کار:  امکان بازیابی سریع ماشین های مجازی به شما این امکان را می دهد تا داده های پشتیبان تهیه شده را بر روی هاست های ESXi, Hyper-v و یا حتی هاست های KVM بعنوان یک ماشین مجازی mount شده بازیابی نمایید.
دسترس پذیری بالا: با ارائه RPO که به سطح CDP نزدیک است به شما امکان تهیه پشتیبان بصورت مستمر هر 15 دقیقه را فراهم می کند.
بازیابی بحرانی: با بکارگیری دو راهکار Vembu OffsiteDR و Vembu CloudDR می توانید ماشین های مجازی را در یک مکان خارج از سایت محلی تکثیر و نگهداری نمایید. در نتیجه در شرایط بروز بحران براحتی امکان switch over برای شما مهیاست. البته بایستی به این نکته مهم اشاره کرد که بازیابی بحرانی DR صرفا با استفاده و بکارگیری این نرم افزار تکمیل نخواهد شد و قطعا برای حجم بزرگی از داده ها، طراحی و پیاده سازی راهکارهای حرفه ای تر و بهینه تر قابل بررسی است. ولی بی شک، توانمندی بازیابی بحرانی که در این نرم افزار ارائه شده است، یکی از خصوصیات چشمگیر و سودمندی است که این نرم افزار را در خصوص تهیه پشتیبان و ارسال و نگهداری آنها در یک مرکز داده خارجی یا فضای بیرونی متمایز ساخته است.
بازیابی جزئی: امکان بازیابی جزئی یا خاص در برخی آیتم ها مانند سرورهای اکتیودایرکتوری، MS SQL، میل سرور Exchange یا Sharepoint وجود داشته و میتواند هر کدام از آیتم های مذکور را براحتی بازگردانی نمایید. شاید امکان بازیابی جزئی یا انتخاب یک سرویس یا ماشین مجازی خاص، جزء قابلیت های ساده و کاربردی باشد که برای بسیاری از مدیران زیرساخت های مجازی و مدیران تهیه پشتیبان سودمند خواهد بود، زیرا امکان بازیابی سریع یک ماشین را فراهم می کند.
بازگرداندنی اطلاعات: لازم است تا اطمینان حاصل کنید که داده های پشتیبان گرفته شده خراب نشده اند. از این رو قابلیت بررسی mount ها یا Integrity check به شما کمک می کند تا بتوانید از قابلیت بازیابی داده هایتان اطمینان حاصل کنید و جامعیت داده های بکاپ گرفته شده را بررسی کنید.
پایش و نظارت متمرکز: امکان پایش و مانیتورینگ مرکزی از طریق یک کنسول واحد که تمام بکاپ های تهیه شده را بررسی کنید در ابزار BDR360 مهیا شده است. بایستی این ابزار را بکار گرفته و گزارشات و نتایج بررسی سلامت بکاپ ها را از طریق ایمیل دریافت نمایید.
البته قصد دارم در مقالات دیگری به معرفی توانمندی های این محصول با جزئیات بیشتر بپردازم. از این رو توضیحات تکمیلی تر در مورد هر کدام از قابلیت های فوق را در مقالات دیگر دنبال خواهیم کرد. اما در ادامه ممکن است یک سوال مطرح باشد. قطعا این موضوع به ذهن شما نیز خطور کرده که بسیاری از سازمانها محیط های بزرگتری را در اختیار دارند و استفاده از نرم افزار معرفی شده شاید جوابگوی نیاز آنها نباشد. بی شک، با رشد کسب و کارتان شما نیازمندی های متفاوتی خواهید داشت. از جمله اینکه احتمالا شما به بیش 6 سوکت پردازشگر احتیاج داشته یا محیط شما فراتر از 50 ماشین مجازی است. از این رو، می توان به سراغ سایر راهکارهای ارائه شده شرکت Vembu رفت و از محصولات حرفه ای تر آن بهره مند شد. در نتیجه استفاده از محصول Vembu BDR Suite را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

فرستادن دیدگاه


حامیان