ایجاد پشتیبان گیری برای محیط‌های مجازی می‌تواند یک کار آسان باشد. اما برخی از اشتباهات معمولی که کاربران باید هنگام تهیه پشتیبان از محیط مجازی اجتناب کنند، وجود دارد. در این پست ما عمدتا درباره اشتباهاتی که کاربران هنگام تهیه نسخه پشتیبان از محیط VMwareمرتکب می‌شوند می‌پردازیم و در ادامه بعضی از خطا‌هایی که نباید در هنگام انجام تهیه نسخه پشتیبان از ماشین مجازی انجام شود، را معرفی می‌کنیم. بعضی از اشتباهات به طور کلی برای همه فوق ناظرها صورت می‌گیرد نه فقط VMware، زیرا کاربران در هنگام پشتیبان گیری از محیط‌های مجازی نیز اشتباهات مشابهی را انجام می‌دهند. اجازه دهید که مهمترین اشتباهات را که کاربران و مشتریان همیشه در هنگام پشتیبان گیری از محیط مجازی خود انجام می‌دهند را فهرست کنیم.

backup-mistakes

1 – با توجه به ویژگی‌هایی که در زمینه پشتیبان گیری مجازی سازی مطرح است، رایج ترین اشتباه و اشتباه بزرگ کاربران جدید این است که از یک پشتیبان مجازی مانند یک پشتیبان فیزیکی نگهداری می‌کنند. امروزه محیط‌هایی که داری زیرساخت مجازی هستند و این تکنولوژی را گسترش داده‌اند، این اشتباه را کمتر مرتکب می‌شوند؛ اما برای مشتریانی که از محیط فیزیکی به محیط مجازی مهاجرت کرده‌اند، این اشتباه اولین اشتباهی است که انجام می‌دهد. مشتریان هنوز در حال تلاش برای مدیریت آن بوده و به دنبال تهیه نسخه پشتیبان به همان شیوه‌ای که برای زیرساخت‌های فیزیکی خود انجام می‌دادند هستند. در ادامه برخی پارامترها در این خصوص مطرح خواهد شد. 

چگونه پشتیبان گیری فیزیکی کار می‌کند؟

واسط پشتیبان در داخل هر دستگاه فیزیکی نصب می‌شود و پشتیبان گیری در سطح فایل را انجام می‌دهد. در حالی که پشتیبان گیری از ماشین‌های مجازی باید با استفاده از روش پشتیبان گیری بدون عامل در سطح ایمیج با استفاده و یا بدون استفاده نرم افزار آگاه در داخل سیستم مهمان صورت گیرد. یکی از اولین قوانین برای پشتیبان گیری مجازی این است که استفاده از عامل پشتیبان گیری توصیه نمی‌شود. این ویژگی برای محیط‌های VMwareو همچنین برای  محیط‌ Hyper-V درنظر گرفته شده است. (در نسخه‌های قدیم Hyper-V، این امکان نبود اما اخیرا نسخه‌های جدید نیازی به عامل برای پشتیبان گیری ندارد)

بنابراین، در صورت امکان، همیشه از ابزارهای پشتیبان گیری بدون نیاز به عامل برای محیط مجازی خود استفاده کنید. پشتیبان گیری همیشه باید از طریق فوق ناظر‌ صورت گیرد (از طریق vCenter یا از طریق میزبان ESXi) نه از طریق سیستم‌ عامل، همچنین باید تهیه نسخه پشتیبان در سطح ایمیج صورت گیرد نه در سطح پشتیبان گیری فایل که مبتنی بر عامل کار می‌کند. این نوع از نرم افزار پشتیبان گیری تنها برای پشتیبان گیری فیزیکی مناسب است و تنها می‌تواند با استفاده از عامل‌ها در هر سیستم مهمان، اقدام به تهیه نسخه پشتیبان کند. نرم افزار پشتیبان گیری برای محیط‌های مجازی، مانند Vembu، پشتیبان گیری بدون واسط را ارائه می‌دهد و برای تهیه نسخه پشتیبان از محیط VMware کاملا سازگار و مناسب است.

2 – یکی دیگر از اشتباهات بزرگ، استفاده از اسنپ شات‌ها به عنوان عملیات پشتیبان گیری است. مشتریان اکثر درباره این موضوع مشکل داشته و تفاوت بین عملیات پشتیبان گیری و استفاده از اسنپ شات‌ها دقیق متوجه نمی‌شوند. اسنپ شات‌های دائمی می‌تواند مشکلات زیادی را در قسمت عملکرد میزبان در لایه ذخیره سازی و استفاده از منابع محاسباتی ایجاد کند و می‌تواند به از دست رفتن اطلاعات منجر شود. توصیه VMware برای استفاده از اسنپ‌ شات، در بازه زمانی 48 ساعت است. برای بسیاری از مشتریان این زمان مناسبی نیست، اما برای دیسک‌های بزرگ و ماشین‌های مجازی مهم شما، همیشه باید سعی کنید این قانون 48 ساعت را دنبال کنید.

یک اسنپ شات یک نقطه خاص زمانی در تنظیمات ماشین مجازی و داده‌ها شما را حفظ می‌کند و تغییرات دلتا را از یک نقطه خاص به بعد ثبت می‌کند. نسخه پشتیبان یک کپی از ماشین مجازی شما (در سطح تصویر یا سطح فایل) است که مستقل از فوق ناظر شما ایجاد می‌شود. شما باید یک اسکریپت یا یک ابزار جداگانه داشته باشید تا محیط مجازی خود را برای هر اسنپ شات دائمی اسکن کند و آنها را حذف کنید یا به اطلاع کاربران برسانید که تمامی اسنپ شات‌های خودشان را حذف کنند. برای درخواست‌های ویژه که سیستم مهم نیستند (مانند محیط تست و توسعه) و ماشین‌های مجازی که کوچکتر و متوسط هستند، امکان نگه داری اسنپ شات‌ها تا یک هفته است.

ابزار پشتیبان گیری مجازی، برای گرفتن نسخه پشتیبان از ماشین و ذخیره ساز آن ابتدا از آن یک اسنپ شات گرفته، و داده‌ها را کپی می‌کند، اما این فایل را بعد از انجام عملیات پتشبان گیری پاک می‌شود( در پشتیبان گیری از ذخیره ساز عملیات کمی متفاوت تر است.) برای گرفتن اسنپ شات از ماشین مجازی استفاده ازVMware tools  ضروری است. گاهی اوقات اسنپ شات‌ها پس از پایان پشتیبان گیری به درستی حذف نمی‌شوند. اسنپ شات‌های فانتوم نیز می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد ماشین مجازی داشته باشند. همیشه از اسنپ شات‌ها به عنوان پشتیبان استفاده نکنید و از ابزار پشتیبان گیری مناسب برای پشتیبان گیری از محیط VMware استفاده کنید.

3 – پشتیبان گیری از برنامه‌ها بدون App-aware نیز اشتباهی است که بسیاری از کاربران هنگام تهیه پشتیبان از زیرساخت VMware خود انجام می‌دهند. برای دامین کنترلر، پایگاه‌های داده یا ایمیل سرورها فرایند App-aware ضروری است. این نوع سرویس‌ها برنامه‌هایی هستند که بایستی به کمک مایکروسافت VSS جامعیت تراکنش‌ها آن‌ها تایید و پشتیبان گیری صحیحی از ماشین مجازی گرفته شود.

به طور معمول، پشتیبان گیری مجازی در سطح ایمیج، از برنامه و یا فایل که در داخل سیستم عامل مهمان ماشین مجازی قرار دارد آگاه نیست. قبل از تهیه نسخه پشتیبان، ابزار پشتیبان گیری نیاز به غیر فعال سازی عملیات نوشتن برنامه‌های کاربردی دارد تا پشتیبان گیری برنامه در یک حالت سازگار گرفته شود. در غیر این صورت، فایل پشتیبان شما ممکن است داده‌ها سازگار نباشند و در حالتی قرار گرفته که امکان بازیابی صحیح آن وجود نداشته باشد. به همین دلیل است که برای این نوع ماشین‌های مجازی گزینه پشتیبان گیری مبتنی بر نرم افزار بسیار مهم است. هنگامی که شما ماشین مجازی و در نتیجه برنامه‌های خود را بازیابی می‌کنید، با استفاده از آگاهی از برنامه‌ها، همیشه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که یک پشتیبان گیری صحیح و معتبری برای بازیابی داشته باشید.

4 – پشتیبان گیری از ماشین مجازی بدون نصب  VMware tools این یک نیاز اجباری نیست اما برای پشتیبان گیری خوب، ضروری است. در ابتدا اگر شما از پشتیبان گیری آگاهی از برنامه استفاده می‌کنید. برای داشتن آگاهی از برنامه و تنظیم وضعیت ماشین مجازی در حالت تعلیق، نیاز به نصب VMware Tools دارید. یکی از بهترین روش‌های VMware این است که تمامی ماشین‌های مجازی باید ابزار VMware tools را نصب کنند. با استفاده از درایورهای VMware Tools، پشتیبان گیری نیز می‌تواند بهبود یابد.

5 – یک اشتباه و یک برنامه ریزی بد دیگر، زمانی است که کاربران تعداد زیادی از ماشین‌های مجازی را در یک زمان پشتیبان گیری می‌شوند. بسیاری از کارهای پشتیبان گیری همروند و همزمان، میزبان‌های ESXi، شبکه و ذخیره سازی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند و عملکرد محیط VMware را به شدت کاهش می‌دهد.

علاوه بر تخریب عملکرد، کارهای پشتیبان گیری طول می‌کشد تا تکمیل شوند، بعضی از کارها پشتیبان گیری نیز نمی‌توانند با توجه به زمان بندی یا مسائل مربوط به شبکه به موفقیت برسند. اسنپ شات‌ها نیز نمی‌توانند ایجاد و یا بعد از پشتیبان گیری حذف شوند. همیشه کار‌های پشتیبان گیری خود را برنامه ریزی کنید تا محیط شما دچار تخریب عملکرد نشود. تعداد کار‌های همزمان، همیشه به محیط شما بستگی دارد. بنابراین، قبل از شروع برنامه پشتیبان گیری، از زیرساخت مجازی خود درک کاملی را کسب کنید و یک برنامه پشتیبان گیری مناسبی تهیه کنید تا از پشتیبان گیری معیوب و خرابی عملکرد جلوگیری شود.

6 – اشتباه دیگر، تست نکردن صحت پشتیبان گیری است. همیشه اطمینان حاصل شود که آزمون تأیید فایل پشتیبان گرفته شده انجام شود. در هنگام بازیابی، اگر داده‌های مورد نیاز خراب یا گم شده باشند، فایل پشتیبان گرفته شده قابلیت بازیابی ندارد. بنابراین، بررسی صحت اطلاعات برای امکان بازیابی داده‌ها برای اطمینان از تداوم کسب و کار اجباری است.

پس از برنامه پشتیبان، کاربران همیشه باید تأیید پشتیبان گیری را انجام دهند. مجموعه نرم افزاری VEMBU BDR از تأیید سه مرحله ای برای فایل پشتیبان گرفته شده شما استفاده می‌کند. این آزمایشات یکپارچگی را در وضعیت چک کردن راه اندازی، در وضعیت چک کردن استقرار و چک کردن یکپارچگی اجرا و بررسی می‌کند. اطمینان از بازگرداندن داده‌های ماشین مجازی و راه اندازی سیستم‌عامل مهمان انجام می‌شود. به کمک این تست، Vembu پس از یک فاجعه اطمینان به شما این اطمینان را می‌دهد که فایل‌های پشتیبان شما قابلیت بازیابی دارد.

7 – پشتیبان گیری رمزگذاری شده نمی‌تواند در بالای اشتباهات باشد، اما هنوز یک موضوع است که باید برای کاربران و شرکت ها بسیار جدی گرفته شود. سرقت اطلاعات و باج افزارها در بالای اقداماتی است که در سال‌های گذشته شناخته شده است. باج افزار‌های هکرهای می‌توانند نه تنها زیرساخت VMware را، بلکه همچنین فایل‌های پشتیبان گیری شده را نیز مورد حمله قرار دهند. برای اطمینان از ایمن بودن اطلاعات شما، VEMBU BDR از سیستم رمزنگاری End-to-End (E2EE) و AES-256 برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها از طریق اینترنت و مکان‌های ذخیره سازی استفاده می‌کند.

گزینه دیگر برای افزایش امنیت، رمزگذاری در سطح ماشین مجازی قبل از پشتیبان گیری است. در VMware 6.5 پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است و ماشین مجازی می‌تواند رمزگذاری شود. اگر حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی برای شرکت شما حیاتی هستند، از آن استفاده کنید و اطلاعات خود را در سطح فوق ناظر رمزگذاری کنید، همچنین در سطح پشتیبان نیز رمزگذاری شود. اعمال یک سطح اضافی رمزگذاری امنیت بیشتری به شما می‌دهد و از اطلاعات شما در مقابل هکرها، مزاحمان و مجرمان محافظت می‌کند.

8 – تغییر ردیابی بلوک (CBT) اگر در زمان پشتیبان گیری غیر فعال باشد، یک مساله مهم است. بعضی از مسائل مربوط به VMware CBT در گذشته وجود داشت و راه حل این بود که این ویژگی را غیرفعال کنیم تا بتوانیم پشتیبان گیری کنیم و همگام بودن داده‌ها را داشته باشیم.

همانطور که می‌دانید CBT یک ویژگی است برای ردیابی داده‌هایی که از آخرین نسخه پشتیبان تغییر کرده است و پشتیبان گیری و بازیابی در سطح بلوک را به منظور کار افزایشی را امکان پذیر ساخته است. هنگامی که فرایند از آخرین تغییرات آگاهی ندارد، عملیات پشتیبان گیری یک نسخه پشتیبان کامل را شروع می‌کند، که در بعضی از زمان‌ها دچار کمبود فضا در مخزن ذخیره سازی می‌شود.

9 – آخرین نکته مربوط به پشتیبان گیری از (VCSA) است، این نکته اخرین اشتباهی است که ممکن است در مساله پشتیبان گیری انجام دهید. فقط اضافه کردن ماشین vCenter خود به یک کار پشتیبان گیری و انجام عملیات پشتیبان گیری از vCenter یک راهکار ایده‌آل نیست.

نتیجه گیری

باید از اکثر اشتباهات جلوگیری شود تا پشتیبان گیری شما امن‌تر باشد و همچنین تهیه نسخه پشتیبان از محیط VMware با کارایی بهتری انجام شود. اشتباهات بیشتر ممکن است در زمان پشتیبان گیری رخ دهد. اما موارد فوق مهمترین مواردی هستند که باید در هنگام برنامه ریزی برای پشتیبان گیری زیرساخت VMware آن‌ها را در نظر بگیرید.

فرستادن دیدگاه


حامیان