نگرانی اصلی کسب و کارها بیشتر در مورد داده‌هایشان است. این به این دلیل است که اگر داده‌ها به درستی به کار گرفته نشود، ذخیره و ایمن نشود، برای یک سازمان امکان انجام عملیات کسب و کار وجود ندارد. از این رو، شرکت ها شروع به استفاده از تکنولوژی‌هایی کردند که می‌تواند به آنها کمک کند تا داده‌های خود را مدیریت کنند و بتوانند عملیات تجاری خود را بهبود بخشند.

microsoft-sql-backup-and-restore

این بازار با استفاده از فن آوری های متعدد طراحی و ساخته شده تا مدیریت و ذخیره اطلاعات را پشتیبانی کنند. یک برنامه کاربردی بسیار مهم که کسب و کارها به آن متکی هستند مایکروسافت SQL Server است. به طور کلی، این برنامه برای مدیریت پایگاه داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود.

مایکروسافت Server SQL یک برنامه کاربردی مهم است که اطلاعات حساس کسب و کار را نگه می‌دارد. در هر صورت، اگر SQL Server تحت تاثیر قرار گیرد، بدیهی است که منجر به وقفه کسب و کار می‌شود و سبب از دست دادن درآمد و همچنین از دست دادن مشتریان بالقوه یک کسب و کار می‌شود. بنابراین، ضروری است که پشتیبان گیری مناسب و همچنین استراتژی بازیابی برنامه ریزی شده‌ای برای حفاظت از SQL Server و داده‌های آن طراحی و اجرا شود.

بیایید روش‌هایی که نحوه انجام پشتیبان گیری و بازیابی MS SQL Server را انجام می‌دهند، نگاهی کنیم. برنامه SQL Server شامل پایگاه داده‌های کاربر، پایگاه داده‌های سیستمی و همچنین لاگ فایل تراکنش‌ها و عملیات انجام شده بر روی این داده‌ها است. برای بازگرداندن برنامه به طور کاملا صحیح، مهم است که از همه‌ی این‌ها اطلاعات از طریق یک پشتیبان سازگار محافظت شوند. شما می‌توانید MS SQL Server خود را با این دو استراتژی در محل خود محافظت کنید.

  1. پشتیبان گیری سازگار با برنامه

این یکی از جنبه‌های مهم است که در هنگام تنظیم نسخه پشتیبان در سطح ایمیج برای دستگاهی که در آن SQL سرور در حال اجرا است، بایستی پشتیبان گیری سازگار با برنامه صورت گیرد. در چنین مواردی، به شدت توصیه می‌شود که تنظیمات مربوط به Application-aware را برای دستگاه SQL سرور خود فعال کنید. این امر سبب متوقف کردن کار نویسندگان نرم افزار خواهد شد تا بعد یک اسنپ شات از ماشین گرفته شود تا یک نسخه سازگار از داده‌های SQL ایجاد شود. این کار برای از بین بردن تراکنش‌های ناتمام پایگاه داده در طول فرآیند پشتیبان گیری انجام می‌شود. به این ترتیب، این ویژگی این امکان را برای شما به ارمغان می‌اورد تا بازیابی داده‌های SQL بدون هیچ گونه تناقض انجام گیرد.

  1. پشتیبان گیری در سطح برنامه

این یک رویکرد دیگر برای انجام پشتیبان گیری از SQL Server است. با کمک API های بومی SQL Server، داده‌ها پشتیبان گیری می‌شوند. پشتیبان گیری در سطح نرم افزار به شما اجازه می‌دهد تا به صورت دستی پایگاه‌های داده (کاربر/سیستم) را که می‌خواهید برای پشتیبان گیری انتخاب کنید. اگر برنامه خراب شود یا فایل‌های برنامه به صورت تصادفی حذف شود، مواردی که از برنامه مورد نیاز است می‌توانند از اطلاعات پشتیبان گیری شده بازیابی شوند.

مجموعه نرم افزاریVEMBU BDR  هر دو استراتژی را ارائه می‌دهد.

مجموعه VEMBU BDR یک راه حل جامع برای پاسخگویی به نیازهای حفاظت از اطلاعات هر کسب و کار است، صرف نظر از اندازه و نوع آن. این ارائه دهنده، حفاظت کاملی از اطلاعات را برای محیط‌های مختلف فناوری اطلاعات چه در محیط‌های فیزیکی و یا مجازی و همچنین برنامه‌های کاربردی SaaS مبتنی بر بستر ابر (G Suite & Office 365) فراهم می‌اورد.

پشتیبان گیری سازگار با برنامه به کمک از Vembu BDR Suite

Vembu با استفاده از Microsoft Volume Shadow Copy Service [VSS] اقدام به تهیه پشتیبان سازگار از برنامه‌های مبتنی بر نرم افزار (مانند سرور MS Exchange، SQL سرور، سرور SharePoint، Active Directory) می‌کند. تنظیم مجدد پشتیبان گیری در سطح ایمیج برای دستگاه‌های مجازی / فیزیکی با استفاده از Vembu BDR  گزینه‌ای برای فعال کردن تنظیمات فرایند پشتبان گیری مبتنی بر نرم افزار را فراهم می‌کند. فعال کردن این گزینه برای دستگاه‌ای که برنامه SQL سرور را اجرا می‌کند، کار نویسندگان نرم افزار را متوقف می‌کند تا یک اسنپ شات از ماشین گرفته شود و یک نسخه سازگار از داده‌های SQL ایجاد شود.

همچنین، Vembu گزینه‌ای برای “جمع آوری لاگ‌های تراکنش‌ها” فراهم می‌کند. فعال کردن این گزینه تمام لاگ‌های تراکنش‌ها پایگاه داده را پشتیبان گیری و آنها را با به همراه فایل‌های پشتیبان SQL Server ذخیره می‌کند. در همین حال، لاگ‌های مربوط به سرور که در آن ذخیره شده به طور خودکار قطع می‌شود. بنابراین، با Vembu شما گزینه‌هایی برای جمع آوری اطلاعات لاگ های سیستم پایگاه داده خود را بر روی ماشین اصلی یا در مخزن پشتیبان گیری در اختیار دارید. در زیر تصویری تنظیمات App-Aware که در هنگام تنظیم نسخه پشتیبان ماشین مجازی در دسترس است را مشاهده می‌کنید.

Microsoft-SQL-Server

در زیر تصویری تنظیمات App-Aware که در هنگام تنظیم نسخه پشتیبان از سرور فیزیکی در دسترس است را مشاهده می‌کنید.

Microsoft-SQL-Server

بازیابی اطلاعات SQL از نسخه پشتیبان تهیه شده از دستگاه فیزیکی و مجازی

محصول Vembu ابزار افزونه‌ای رایگان را ارائه می‌دهد – مرورگر یکپارچه Vembu، که به طور انحصاری برای بازیابی سلسله مراتبی برنامه‌های کاربردی مایکروسافت (Exchange، SharePoint، SQL، Active Directory) طراحی شده است این امکان را فراهم آورده است که پشتیبان گیری از سیستم‌های فیزیکی و مجازی (VMware و Hyper-V) صورت گیرد.

حتی اگر برای سرور SQL شما اتفاق بیفتد، شما می‌توانید به راحتی و به سرعت دسترسی به برنامه SQL و داده‌های درون آن به کمک مرورگر یکپارچه Vembu دسترسی پیدا کنید. همچنین، این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا بازیابی در سطح شی و در سطح جدول MS SQL Server را انجام دهید.

علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید کل دستگاه که در آن SQL سرور در حال اجرا است بازیابی کنید. در این حالت، می‌توانید کل دستگاه را به طور موقت یا دائمی بازگردانی کنید. بازگرداندن کل دستگاه SQL Server به همراه تمام پایگاه‌های داده صورت می‌گیرد. به کمک بازیابی سریع ماشین مجازی در Vembu، ماشین‌های فیزیکی/مجازی پشتیبان گرفته شده که SQL در حال اجرا بر روی آن‌ها است، می‌توانند بلافاصله به عنوان یک ماشین مجازی بازیابی شود. بنابراین، به کمک زمان RTO کمتر از 15 دقیقه، شما می‌توانید به سرعت دستگاه خود را بازیابی کنید و و سرور SQL خود را فعال کنید.

بازیابی اطلاعات SQL از فایل پشتیبان، به کمک مرورگر یکپارچه Vembu

برای انجام بازیابی داده SQL به کمک پشتیبان گیری در سطح ایمیج، داده‌های پشتیبان گرفته شده بایستی در قسمت مدیریت دیسک سرور VEMBU BDR این داده‌ها مونت شده. برای انجام این کار، گزینه Disk Management Mount Repair را اجرا کنید. هنگام انجام فرایند بازیابی، می‌توانید نقطه خاصی از زمان را انتخاب کنید، نسخه بازگردانی را انتخاب کنید و سپس می‌توانید داده‌های پشتیبان را مونت کنید. حالا گزینه‌های مربوط به سرور مایکروسافت SQL را از قسمت ابزارهای مرورگر یکپارچه اجرا کنید و سپس محل داده‌های پشتیبان گرفته شده را انتخاب کنید.

شما می‌توانید داده‌های SQL را به دیسک‌های محلی و یا به طور مستقیم بر روی SQL سرور مورد نظر از راه دور بازگردانی کنید. شما می‌توانید فایل‌های مورد نیاز خود را به‌صورت فرمت دلخواه خروجی گرفته، همچنین از داده‌ها و SQL query در قالب فایل‌های .sql، .xls و .xml خروجی تهیه کنید. شما می‌توانید پایگاه‌های داده را به یک یا چندین SQL سرور به صورت دسترسی از راه دور بازگردانی کنید.

پشتیبان گیری در سطح برنامه با استفاده از پشتیبان گیری شبکه‌ایVembu

اگر شما تنها می‌خواهید فقط از برنامه MS SQL Server به جای کل یک دستگاه که در آن برنامه در حال اجرا است، پشتیبان گیری کنید، می‌توانید از گزینه پشتیبان گیری شبکه‌ای استفاده کنید. پیکربندی پشتیبان MS SQL سرور به صورت جداگانه به شما این امکان را می‌دهد که به صورت دستی پایگاه‌های داده‌ای را که می‌خواهید یک نسخه پشتیبان از آن تهیه کنید را انتخاب کنید. اما در اغلب موارد، عمدتا توصیه می‌شود که تمام پایگاه داده‌های سیستمی و پایگاه داده‌های کاربری را پشتیبان گیری کنید. این به این دلیل است که اگر سیستم کامل خراب شد، لازم است که پایگاه داده‌های سیستم را به همراه پایگاه داده‌های کاربر بازگردانیم تا کل محیط SQL Server را بازسازی کنیم.

پس از انتخاب پایگاه داده مورد نظر برای پشتیبان گیری، شما همچنین گزینه‌هایی برای پشتیبان گیری از لاگ‌های تراکنش‌های درسطح پایگاه داده بصورت جداگانه دارید.

بازیابی اطلاعات SQL

در حین عملیات بازیابی، اولین چیزی که باید انجام دهید این است که پایگاه داده‌ای را که می‌خواهید از نسخه پشتیبان گرفته شده بازیابی شود را انتخاب کنید. سپس، نسخه مورد نیاز برای بازیابی را در یک زمان خاص انتخاب کنید.

Microsoft-SQL-Server

در نهایت، داده‌های پشتیبان گرفته شده SQL می‌توانند به دیسک‌های محلی یا به صورت خودکار به سرور MS SQL بازگردانده شوند.

 Microsoft-SQL-Server

نتیجه گیری

این آموزش به شما در درک اهمیت حفاظت از سرورهای کاربردی و روش دقیق پشتیبان گیری و بازگرداندن سرور SQL کمک نشان داد. به غیر از پشتیبان گیری و بازیابی MS SQL Server، Vembu همچنین تهیه نسخه پشتیبان را برای برنامه‌های دیگر مانند MS Exchange Server، MS Sharepoint، MS Outlook و MySQL را نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، Vembu از تمامی برنامه‌های مهم که در داخل ماشین‌های مجازیVMware ،  ماشین‌های مجازیHyper-V  و دستگاه‌های فیزیکی ویندوزی پشتیبانی می‌کند. بنابراین، برای دستیابی به دسترس پذیری بالا به سرورهای کاربردی مهم و تضمین پیوستگی کسب و کار؛ برای شرکت‌ها به طور جدی توصیه می‌شود که راه حل پشتیبان گیری و بازیابی از فاجعه DR برای محیط IT خود پیاده سازی کنند.

فرستادن دیدگاه


حامیان