ما معمولا قبل از اینکه کاری را انجام دهیم یا نگرش خاصی داشته باشیم، پرسش‌هایی در ذهن ما ایجاد می‌شود. افرادی هستند که همه چیز را مورد سوال قرار می‌دهند و افرادی نیز وجود دارند که زیاد سئوال نمی‌کنند تا زمانی که در آن شرایط قرار بگیرند. کیفیت سوال به تعداد سوالاتی که شما می‌پرسید، ارجعیت دارد. این مقدمه با عطف به موضوع این مقاله که اهمیت شناسایی ابزارهای کارآمد در حوزه پشتیبان گیری و انتخاب یک راهکار معقول و سودمند بیان شد. با توجه به مطالب ذکر شده، تمام مدیران فناوری اطلاعات و تحلیل گران سیستم بایستی این سوالات مهم را بر اساس نیازهای واقعی خود مطرح کنند. در ادامه پنج سوال مهم در مورد انتخاب یک محصول پشتیبان گیری کامل را مطرح می‌کنیم. در این حوزه، شرکت های نرم افزاری وجود دارند که ابزارهای تهیه پشتیبان و بازیابی از بحران Disaster Recovery را به بازار عرضه می کنند. درواقع می توان اینطور بیان کرد چنانچه هر یک از راهکارهای موجود در بازار بتواند سوالات ذیل را پاسخ دهد و موارد مطرح شده در این سوالات را پوشش دهد می تواند در لیست انتخابی بهترین راه حل ها قرار گیرد. از این رو پیش از انتخاب یک راهکار نهایی و تکیه بر آن، لطفا سوالات زیر را با دقت مطالعه و پاسخ آنها را برای خود شفاف کنید.

سوال 1- مقدار و نوع اطلاعاتی که شما باید از آن پشتیبان تهیه کنید؟

تعیین مقدار و نوع داده‌هایی که شما باید از آن پشتیبان تهیه کنید می‌تواند در ابتدا کمک زیادی به انتخاب شما کند. داده‌ها می‌توانند از هر نوعی، شامل یک فایل، پوشه، برنامه کاربردی یا یک ایمیج از کل دستگاه باشد. حجم داده‌ها می‌تواند در حد گیگابیات، ترابایت و حتی پتابایت باشد، و شما باید در هنگام پشتیبان گیری، اطمینان حاصل کنید که پهنای باند موجود برای پردازش بدون هیچ مشکلی وجود داشته و کفایت می کند. این سوال از آن بعد اهمیت دارد که بسیاری از مواقع، عدم بررسی فضای کافی و یا عدم پشتیبانی از یک نوع خاص فایل یا داده در ابزارهای تهیه پشتیبان مشاهده شده است. از این رو، لازم است پیش از انتخاب یک راهکار، نیازمندی خود در خصوص تهیه پشتیبان از داده ها را بررسی کنید.

سوال 2- نیازهای واقعی کسب و کار شما به پشتیبان گیری در حال حاضر و در آینده نزدیک به چه میزان است؟

یک کسب و کار به مدت طولانی نمی‌تواند بصورت ایستا باقی بماند و این مساله شامل شما نیز می‌شود. بنابراین، هر راه حل که شما برای پشتیبان گیری انتخاب می‌کنید، در ابتدا اطمینان حاصل‌کنید که می‌تواند به نیازهای آینده شما نیز پاسخ بدهد. هرگز یک راه حل را انتخاب نکنید که نیازهای پشتیبان گیری شما را فقط در حال حاضر جوابگو باشد و در دراز مدت شما را دچار مشکل کند. بهترین راه برای شروع، فهرست کردن نوع داده‌ها، برنامه‌ها و سیستم عامل‌های موجود است که شما باید برای پشتیبان گیری آن‌ها  اقدام می کنید. در ادامه بایستی لیست دیگری از نیازمندی ها را با جزئیات بیشتر بررسی کنید، خصوصا مواردی که ممکن است در آینده نزدیک با آنها روبرو شوید.

سوال3- چه نوع بازیابی را نیاز دارید؟

دلیل اصلی انتخاب یک راه حل پشتیبان این است که بتوانیم داده‌ها را بایگانی کنیم و در مواقع نیاز آن را بازگردانی کنیم. بنابراین بازیابی یا بازگردانی اطلاعات نقش مهمی را برای نجات کسب و کار شما بازی می‌کند. بهتر است یک راه حل پشتیبان گیری را انتخاب کنید که گزینه‌های متعدد بازیابی را برای شما فراهم می‌کند و اصطلاحا بهتر است بگویم شرایط و متدهای متفاوتی برای بازیابی ارائه می کند. دلیل اینکه روی گزینه‌های مختلف بازیابی تأکید می‌شود آن است که شما می‌توانید داده‌های خود را در هر محیط و شرایط متفاوت بازسازی کنید و در صورت لزوم فقط داده‌های مورد نیاز را بتوانید بصورت موردی برگردانید، تا در زمان و منابع شما صرفه جویی شود.

سوال 4- چه نوع پشتیبانی و با چه تناوبی نیاز دارید؟

پشتیبانی می‌تواند از هر نوع باشد. در واقع تهیه پشتیبان هم بصورت قدیمی و هم بصورت مدرن و جدید می تواند صورت گیرد. پشتیبانی از نرم افزارها و برنامه های کاربردی، بکاپ از سیستم های عامل، پشتیبان گیری بانک های اطلاعاتی و رسیدگی و بازنگری داخلی و خارجی، کمک در بازیابی فاجعه و غیره…. آنچه را که برای منابع خود نیاز دارید انتخاب کنید تا بتوانید در هنگام صحبت با فروشندگان بدانید چه چیزی را باید از آن‌ها درخواست کنید و با دیگر محصولات مقایسه کنید.

 سوال5- آیا با قیمت محصول راحت هستید؟

آخرین سوال مهم که مطرح می‌کنیم، سوال در مورد قیمت محصول پشتیبان گیری است. این سوال پیچیده تر از این است که هر کسی به بتواند به سادگی و درستی به آن پاسخ دهد. شما نمی‌توانید به طور مناسب یک راه حل پشتیبان گیری برای محیط خود انتخاب کنید تا زمانی که در مورد میزان بودجه که در اختیار شما قرار گرفته شده باشد، اطلاع نداشته باشید. با توجه به قیمت و بودجه اختصاص یافته به این بخش، بسیاری از سازمان‌ها کیفیت محصول و ویژگی های ارائه شده نرم افزارهای تهیه پشتیبان را در نظر می گیرند، و حتی گاهی کیفیت یک محصول را فدای قیمت می‌کنند. از سوی دیگر، اگر قیمت محصول ارزان باشد و یا امکان دسترسی به پشتیبانی مناسب میسر نباشد، کیفیت محصول مورد سوال قرار می‌گیرد؟ بنابراین قیمت گذاری کمی پیچیده است.

این ساده نیست که یک راه حل پیدا کنید که بتواند تمام نیازهای شما را برآورده کند. این که شما باید درک خوبی از نیازهای محیط خودتان به عنوان یک فرایند ارزیابی مناسب از راه حل‌های انتخاب شده، داشته باشید. در اینجا، بعضی راه حل انتخاب شده ذکر شده است، به این دلیل که شما نمی‌توانید به طور مستقیم یکی از بهترین راه حل‌ها را در یک مرحله پیدا کنید، شما دو یا چند راه حل را پیدا خواهید کرد و از این طریق، یکی از بهترین‌ها را انتخاب می کنید که برای محیط شما مناسب باشد. برخی از راه حل‌های پشتیبان گیری که نیازهای فوق را برآورده می‌کند وجود دارد. در این مقاله راهکار پشتیبان گیری و بازیابی فاجعه Vembu BDR Suite معرفی شده که بیش از یک و نیم دهه در بازار حفاظت از داده‌ها باقی مانده است.

Vembu BDR Suite یک بسته کامل است که ویژگی‌های تهیه پشتیبان از دو محیط مجازی و فیزیکی را برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید نسخه اولیه داده‌های پشتیبان گرفته شده را به صورت محلی در دستگاه های ذخیره سازی مانند دیسک‌های محلی، NAS و SAN داشته باشید. علاوه بر این، شما می‌توانید گزینه‌های ثانویه را در یک محل خارجی قرار دهید که آن می‌تواند یک مرکز داده ابری یا یک مرکز داده جداگانه فیزیکی باشد. علاوه بر این، Vembu گزینه‌های متعدد بازیابی را ارائه می‌کند که باعث می شود کسب و کار خودتان را در زمان بحرانی با زمان RTO 15 دقیقه بازیابی کنید.

Vembu با ارائه یک پشتیبانی خوب بصورت 24 × 7 قدردانی کاملی از مشتریان خود ارائه می کند که نظرات خوب مشتریان و رضایت آن‌ها در طول استفاده ازvembu را به دست می‌آورد. در همین راستا، قیمت یک عامل تعیین کننده است که در واقع باعث می‌شود مشتریان نهایی احساس راحتی کنند. نرم افزار Vembu قیمت گذاری مقرون به صرفه را ارائه کرده که واقعا رضایت شما را برآورده می‌کند. Vembu چندین نسخه از جمله – Free، Standard، Enterprise ارائه نموده تا بتوانید به راحتی محصول مناسب خود را بر اساس نیازمندی و ویژگی های پشتیبانی شده انتخاب کنید. شما می‌توانید از ویژگی‌های هر نسخه بصورت یک بازه زمانی سی روزه رایگان بهره مند شوید و پس از کسب اطمینان، بهترین راه حل متناسب با محیط خود را انتخاب کنید.

Vembu همچنین اعلام کرد یک بسته جدید – Vembu BDR Essentials برای کسب و کارهای کوچکتر که دارای کمتر از شش سوکت CPU یا کمتر از پنجاه ماشین مجازی هستند ارائه کرده است که هزینه آن حدود نصف هزینه واقعی نسخه Vembu BDR Suite هست. Vembu بسیاری از ویژگی‌های دیگر را نیز ارائه کرده که در مقالات قبلی به آن‌ها اشاره شده است.

فرستادن دیدگاه


حامیان