هنگامی که به داده‌های آسیب پذیر سازمان‌ها توجه می‌شود، نگه داری یک نسخه پشتیبان و قابل اطمینان بسیار مهم و حیاتی است. هنگامیکه در مورد پشتیبان گیری صحبت می‌شود، معمولا نگهداری این فایلهای بکاپ گرفته شده در یک مکان محلی می باشد و در نتیجه پشتیبان گیری اطلاعات حساس و حیاتی در سایت اصلی خود سازمان نگهداری می‌شود.

OffsiteDR

واژه “همیشه در دسترس بودن” با داده‌های شما نیز عجین شده است. نگهداری فایلهای مربوط به داده های پشتیبان گرفته شده (فایلهای بکاپ) در محل شرکت به تنهایی کافی نیست. در واقع بهتر است بگوییم شما نیاز به نگهداری فایلهای پشتیبان و قابل دسترس در مکان دیگری هستید. زمانی که فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد، ممکن است سرور شما با خطا مواجه شود و یا از دسترس خارج شود و هر اتفاقی که در آن داده‌های شما از بین برود رخ دهد. از این رو، داده‌های شما غیر قابل دسترس می‌شود و این اختلال حتی ممکن است منجر به متوقف شدن کسب و کار شما شود. توقف کسب و کار در دنیای تجارت مشکل بسیار جدی است که یکی از مهمترین نگرانی های مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان کلان کسب و کارهاست. حال چاره کار چیست؟

اگر از منظر تهیه پشتیبان و استفاده از روش های بازیابی در زمانی که به آن داده ها نیازمند هستیم نگاه کنیم، راه حل مشکل پیچیده نیست. بایستی کمی به جزئیات نیز دقت داشت و پیش بینی زمان ها و مواقع خاص را مدنظر داشت. حال اگر سرویس های شما و یا حتی سرویس تهیه پشتیبانی و بازیابی در یک مکان خارج از شرکت وجود داشته باشد و فایلهای پشتیبان از سرویس های حیاتی نیز بر روی یک مکان خارجی وجود داشته باشد، در صورت بروز فاجعه می توان داده های پشتیبان گرفته شده را مورد بازیابی قرار داد و از متوقف شدن کسب و کار جلوگیری کرد. در ادامه به بررسی نقش برنامه بازیابی فاجعه خارج از سایت در محصول  Vembu می‌پردازیم. این تنها یک ایده جالب است که یک کپی از فایل‌های پشتیبان گرفته شده شما را در مکانی خارج از سایت اصلی تان نگه داری می‌کند. زمانی که شما Vembu را در زیر ساخت خودتان مستقر می کنید، مدیریت اطلاعات موجود در سایت داخلی و خارجی شما در 4 مرحله انجام می‌شود:

  1. یک حساب کاربری در پرتال Vembu بسازید.
  2. برنامه Vembu BDR رادانلود و نصب کنید، پرتال را به BDR متصل کنید.
  3. برنامه Vembu OffsiteDR را دانلود و نصب کنید – پرتال را به ODR متصل کنید.
  4. ارتباط بین ODR را به BDR برقرار کنید.

ساختن حساب کاربری در پرتال Vembu

حساب کاربری با ورود به آدرس portal.vembu.com و با کمک راهنمایی که درون سایت قرار گرفته شده است، ساخته می‌شود. با وارد کردن جزییات و دنبال کردن چند مرحله، حساب کاربری شما آماده استفاده می‌شود. مراحل شامل تایید هویت ایمیل داده شده و ایجاد یک پسورد جدید برای ورود به پرتال؛ تکمیل می‌شود.

پرتالVembu  و Vembu BDR

شما برای متصل کردن پرتال vembu به vembu BDR می‌توانید ابتدا نرم افزار را به پورتال متصل کنید یا برعکس آن انجام دهید. در کل برای نصب این دو محصول اولویت خاصی مهم نیست و شما می‌توانید اول پرتال را نصب کرده و بعد از درون آن نرم افزار را نصب کنید؛ یا اول نرم افزار را نصب کرده و بعد به کمک آن پرتال را ایجاد کنید.

لینک کردن Vembu BDR به پورتال

پروسه ارتباط نرم افزار BDR به پورتال، می‌تواند از سرور BDR انجام شود. در ابتدا به مسیر (Management-> Server Management-> Server Registration) بروید و پست الکترونیک پورتال و رمز عبور خود را وارد کنید و روی ثبت نام کلیک کنید. اکنون Vembu BDR به حساب پرتالVembu  شما مرتبط است. حتی اگر شما BDR را از پورتال دریافت کرده‌اید، برای ثبت نام BDR به پورتال خود باید مراحل اتصال دستی را دنبال کنید.

برنامه Vembu Offsite DR

به طور مستقیم به www.vembu.com وارد شوید و در تب نرم افزار گزینه Vembu Offsite DR را انتخاب کنید و روی دانلود کلیک کنید. از سوی دیگر شما می‌توانید از طریق کنسول سرور BDR، روی آیکون دانلود کلیک کنید، که بعد از آن به شما یک صفحه از تمام دانلود مورد نیاز مشتری را نمایش می‌دهد؛ از گزینه‌های موجود DR Offsite را انتخاب کنید و سپس روی نصب کلیک کنید. بعد از دانلود، نرم افزار را نصب کنید و اینODR  باید به پرتال لینک شود. بنابراین به مسیر زیر بروید و شناسه شما موجود است، ایمیل و رمز عبور خود را وارد کنید.

Management-> Server Management->Server Registration

اتصال BDR به ODR

برای شروع پروسه کپی شدن بکاپ‌ها در محیط بیرون شرکت مرحله آخر اتصال BDR به ODR باید انجام شود.

  • در سرور BDR، به مسیرManagement-> offsite copy management-> offsite copy configuration بروید و گزینه offsite copy configuration را فعال کنید و سرورVembu OffsiteDR انتخاب کنید.
  • آدرس آی پی دستگاهی که Vembu OffsiteDR را نصب کرده اید وارد کنید.
  • علاوه بر این، شما می‌توانید تنظیمات ویندوز، تنظمیات نگهداری، پیکربندی‌های پهنای باند تنظیمات پشتیبان گیری را پیکربندی کنید.

از گزینه‌های پیکربندی فوق، تنظیمات ویندوز به شما کمک می‌کند که زمانی که طی آن شما نمی‌خواهید تکثیر اتفاق بیفتد را انتخاب کنید. تنظیمات نگهداری (Retention) کمک می‌کند تا تعداد آخرین نقاط بازیابی که می‌خواهید در سرور OfsiteDR برای سطح پشتیبان گیری ایمیج و فایل را نگهداری کنید‌، انتخاب کنید.

تنظیمات پهنای باند (Bandwidth Throttling) به شما کمک می‌کند که زمان هر فریم و محدودیت پهنای باند را را در یک محدوده مشابه تنظیم کنید تا دیگر کارهای ضروری شرکت تحت تاثیر قرار نگیرد. شما این گزینه را برای فعال کردن تنظیمات پهنای باند همیشه یا غیر فعال کردن آن در طول تعطیلات آخر هفته، دارید.

گزینه Seed existing backup data اجازه خواهد داد که نسخه ثانوی داده‌های پشتیبان گرفته شده را به یک درایو خارجی (HDD / USB) منتقل کنید. پس از آن اطلاعات پشتیبان به صورت دستی به سرور OffsiteDR وارد می‌شود. این مانع از انتقال داده‌های زیادی از طریق اینترنت می‌شود که به وضوح موجب صرفه جویی در پهنای باند می‌گردد. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید اندازه پشتیبان را تنظیم کنید که پس از آن داده‌ها باید رده بندی شوند.

در نهایت، تنظیمات تکرار خود را ذخیره کنید و پس از آن هر پشتیبان که در Vembu BDR انجام می شود، به عنوان نسخه دوم به Vembu OffsiteDR تکرار می‌شود. اگر در سرور BDR پشتیبانی را با نام Offsite-test پیکربندی کردید، شما ملاحضه می‌کنید که replication to offsite DR بر روی آن فعال شده است. در کنسول OffsiteDR، شما می‌توانید کار بکاپ گیری ایجاد شده در سرور BDR را با نام offsite-test در OutsiteDR تکثیر کنید. شما می‌توانید داده‌های خود را بر اساس الزامات با گزینه‌های بازگردانی چندگانه در زمانی که BDR خود در  سایت اصلی غیرقابل دسترس است، بازیابی کنید.

نتیجه گیری

اگر وضعیتی وجود دارد که خود Vembu BDR شما در معرض خطر است، پس می‌توانید اطلاعات خود را از OffsiteDR بازیابی کنید. بنابراین کپی و تکثیر خارج از محدوده شرکت یا دیتاسنتر شما بازیابی اطلاعات را تضمین می‌کند. برنامه‌های بازیابی فاجعه Vembu شما را قادر می‌سازد تا کسب و کار خود را به طور مداوم در حال اجرا و زنده نگهدارید.

فرستادن دیدگاه


حامیان