اگر در سازمان در حال اجرای ماشین‌های مجازی هستید، به احتمال زیاد شما در زیرساخت خود از محصولات VMware و Hyper–v و یا سایر هایپروایزورهای لینوکسی و… استفاده می‌کنید. با توجه به اینکه‌ تعداد کاربران Hyper–v در حال افزایش هستند، نکات مهمی در این مورد وجود دارد که بایستی به آن‌ها پرداخته شود. در این مقاله ابتدا به موضوع محیط های Hyper-v و وجود ماشین های مجازی آنها و همچنین اهمیت تهیه پشتیبان از داده های این ماشین ها پرداخته شده و در انتها نیز به راهکار Vembu و توانایی آن در پشتیبانی از این موضوع اشاره شده است.

Backing up Hyper-V Virtual Machines

نکات مهم در مورد شروع حفاظت از داده‌ها

پشتیبان گیری از ماشین‌های مجازی بهترین روش پیشگیرانه است که امنیت شما را در برابر تهدیدات نگه داری می‌کند. این روش بیشتر از بیمه کردن اطلاعات شما است. این روش به شما آزادی عمل می‌دهد تا بتوانید در لحظه به عقب برگردید و سیستم را به یک نقطه بخصوص قبل ازاینکه داده‌هایتان تهدید شود، برگردانید. برای رسیدن به این امر چه راه‌هایی وجود دارد؟

راهکارهای ناکارامد و رایگان در این زمینه وجود دارد؛ شما می‌توانید بصورت دستی فایل‌های ماشین‌های مجازی خود را به مکانی دیگر انتقال دهید. راهکار محلی دیگری نیز وجود دارد، شما می‌توانید از پشتیبان گیری‌های خود سیستم عامل مایکروسافت استفاده کنید. اما بهترین راهکار که چندین حق انتخاب را برای شما فراهم می‌کند استفاده از برنامه‌های کاربردی پشتیبان گیری است. قبل از اینکه سراغ حق انتخاب‌ روش‌ها  بپردازیم یک گام به عقب برگردیم.

بهترین روش پشتیبان گیری از ماشین‌های مجازی

ماشین‌های مجازی دارای چند بخش‌ مجزا هستند؛ بخش پیکر بندی‌های سخت افزاری، سیستم عامل و سرویس ها. هنگامی که از ماشین‌های مجازی پشتیبان گیری می‌کنید، شما می‌توانید هر کدام از ماشین مجازی را بصورت مجزا یا از همه ماشین‌های مجازی که در یک میزبان مشترک هستند بصورت مستقیم از طریق میزبان پشتیبان گیری کنید. پشتیبان گیری از 10 تا 15 ماشین مجازی بصورت دستی و جداگانه، بر روی عملکرد ورودی/خروجی ماشین شما تاثیر گذار خواهد بود. یک راه جایگزین ساده تر نیز وجود دارد و آن پشتیبان گیری در سطح میزبان است. در این روش شما از همه ماشین‌های مجازی موجود در یک میزبان بطور مستقیم و فقط یکبار پشتیبان گیری می‌کنید. شما به کمک  Hyper-v Tools می‌توانید از تمامی محتویات یک ماشین مجازی در حال اجرا پشتیبان گیری کنید.

پشتیبان گیری بصورت روش کپی فایل را دیگر انجام ندهید

هدف شما از انجام این عملیات داشتن یک کپی از فایل‌های ماشین‌های مجازی تان که شامل: پیکربندی سخت افزاری، سیستم عامل، فایل‌های ذخیره شده، هارد دیسک‌های مجازی و پیکر بندی شبکه ماشین؛ هستند را در یک مکان دیگر داشته باشید. دو راه برای انجام این عملیات وجود دارد: روش انتقال سرد و گرم. شما در روش انتقال سرد بایستی ماشین‌های مجازی خود را متوقف کنید تا بتوانید فایل‌ها در حال اجرا را کپی کنید، با اینکه شما این روش را می‌توانید بصورت یک اسکریپت اجرا کنید اما، شما متحمل زمان قطعی سرویس می‌شوید که این زمان مشابه زمانی است که ماشین شما دچار مشکل شده است و از سرویس دهی خارج است. زمانی که این مورد برای ماشین‌های مجازی حیاتی زیرساخت شما که در دسترس بودن و سرویس دهی آنان خیلی مهم است، شما ناکارامد ترین روش را برای انجام عملیات پشتیابن گیری انجام داده‌اید. نکته خوب در مورد این روش اجرا بدون هزینه است، اما همانطور که قبلا گفته شد خرابی و از کار افتادگی بطور غیر مستقیم برایتان به مراتب هزینه برتر است. ممکن است برای شما این سوال مطرح شده باشد که چگونه می‌توانیم از ماشین مجازی درحال اجرا پشتیبان گیری کنیم.

 استفاده از سرویس Volume shadow copy

اگر سیستم عامل ماشین شما ویندوز باشد، شما می‌توانید از این روش برای پشتیبان گیری از ماشین‌های مجازی تان استفاده کنید. این عملیات ممکن است به دو روش انجام شود: روش نگهداری وضعیت ماشین، و روش اسنپ شات گرفتن از ماشین مجازی. در ابتدا ماشین مجازی قبل از اینکه وارد پروسه اسنپ شات شود در وضعیتی ذخیره شده‌ای قرار می‌گیرد. این امکان نیز فراهم شده است تا به کمک روش VSS که در سیستم عامل ماشین مجازی قرار گرفته شده است، عملیات پشتیبان گیری انجام شود، برای این امر سرویس چک کردن جامعیت پشتیبان گیری بایستی بر روی ماشین مجازی از قبل نصب شده باشد. دو مولفه نرم افزاری درخواست کننده VSS و نویسنده VSS با همکاری همدیگر ایمیجی ثابت و قابل اعتمادی از ماشین مجازی برای شما تهیه می‌کنند.

پشتیبان گیری در سطح میزبان سرورHyper-v

مایکروسافت سیستم مدیریتی محافظت از داده‌های مرکزی را دارد تا از داده‌های ماشین مجازی که در حال اجرا بر روی میزبان‌های مختلف هستند پشتیبان گیری کنند. این سیستم از همگام سازی بلوک محوری استفاده می‌کند تا یک کپی از ماشین مجازی تهیه کند. با استفاده از توابع Hyper-V سیستم مدیریتی محافظت از داده‌های مرکزی ماشین‌های مجازی که از روش VSS پشتیبانی می‌کنند را شناسایی می‌کند. اگر ماشین مجازی این سرویس(vss) را پشتیبانی می‌کرد از این طریق از ماشین مجازی پشتیبان گیری می‌کنیم؛ در غیر این صورت ماشین مجازی برای زمانی متوقف می‌شود و از آن اسنپ شات گرفته می‌شود. این روش پشتیبان گیری به شما امکان بازیابی در سطح ماشین مجازی، فایل و برنامه کاربردی را می‌دهد.

استفاده از برنامه کاربردی برای پشتیبان گیری در کجا سودمند است؟

ما اکنون در زمانی هستیم که ممکن است شما در زیرساخت خود از چندین فوق ناظر متقاوت استفاده می‌کنید. ممکن است شما از زیرساخت VMware استفاده کنید، یا ممکن است شما از ماشین‌های مجازی لینوکسی که در حال اجرا بر روی محیط Hyper-V استفاده کنید و قصد پشتیبان گیری از آن‌ها را دارید. شما ممکن است به دنبال گزارش گیری‌های پیشرفته، زمان بندی های قابل انعطاف و گزینه‌های بازیابی از فاجعه باشید. زمانیکه شما در حال جستجو برای ویژگی‌هایی بیشتری نسبت به راهکارهای Hyper-V هستید، بهترین روش استفاده از نرم افزارهای پشتیبان گیری است. پشتیبان گری و بازیابی امروزه یک بازار رقابتی است، شما می‌توانید با استفاده از یک راه حل پشتیبان گیری بسیاری از نیازهای خود را برطرف کنید. یک راه حل پشتیبان گیری محلی نمی‌تواند شما را زمانیکه یک محیط ناهمگون دارید، یاری کند.

راه‌کارهای استفاده از برنامه‌های پشتیبان گیری به شما انعطاف پذیری، کنترل و نظارت را در زمانی که شما نیازهای مختلف دارید؛ می‌دهد. شما می‌توانید از فایل‌های بحرانی و مهم خود در زمان‌های مختلف پشتیبان گیری کنید، از برنامه کاربردی خود پشتیبان گیری صحیح و درست داشته باشید و می‌توانید از ماشین‌های فیزیکی خود در سطح ایمیج پشتیبان گیری کنید. شما امکان پشتیبان گیری از ماشین‌های مجازی VMware و Hyper-V را بدون نیاز به عامل و یا واسط نرم افزاری دارید.

همانطور که در بالا بصورت بسیار مختصر اشاره شدف صحبت از پشتیبان گیری ماشین های مجازی ساخته شده در محیط Hyper-v بود که استفاده از راهکارها و نرم افزارهای موجود در بازار برای شما سودمند خواهد بود. اینکه کدام ابزار اطمینان و توانمندی بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد یک بحث مجزا بوده که خارج از فضای این مقاله بوده و با جزئیات بسیاری می تواند مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد. اما در ادامه این مقاله، بصورت اجمالی مجددا به معرفی محصول شرکت Vembu پرداخته ایم.

مجموعه نرم افزاری Vembu BDR Suite محصولی است که مخصوص پشتیبان گیری از زیرساخت‌های ناهمگون و متفاوت طراحی شده است، از پشتیبان گیری از زیرساخت فیزیکی به مجازی، و نهایت بر روی بستر ابری. این محصول  تمامی نیازها و سناریوهای مورد نیاز شما را با هر بودجه و اندازه ای که باشید به بهترین روش ممکن پیاده سازی می‌کند. در حقیقت می توان از شرکت Vembu به عنوان یک شرکت پیشرو در ارائه راه حل های مطمئن بکاپ گیری و بازیابی اطلاعات نام برد که توانمندی و ویژگی های متعددی را در حوزه تهیه پشتیبان از داده ارائه نموده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر از قابلیت های ابزارهای آن می توانید برخی مقالات قبلی که در این بلاگ منتشر شده است را مطالعه کنید.

به کمک قابلیت پشتیبان گیری Vembu شما می‌توانید از تمامی ماشین‌های مجازی در حال اجرا بر روی محیط‌های VMware و Hyper-V خود بدون نیاز به نصب هرگونه عامل نرم افزاری، پشتیبان تهیه کنید. به کمک روش انجام پشتیبان گیری بدون عامل شما می‌توانید تمامی ماشین‌های مجازی VMware خود را در صورتی که Hyper-v از آنان پشتیبان می‌کند، تکثیر کنید.

فرستادن دیدگاه


حامیان