تهیه پشتیبان از زیرساخت های مجازی خصوصا منابع مستقر بر روی زیرساخت های VMware vSphere و یا Microsoft Hyper-v از اهمیت بالایی برخوردار است و یافتن یک راهکار مناسب نیز بحث پراهمیتی است که نیازمند بررسی و بازنگری های فنی است. در این مقاله، با هدف معرفی نرم افزار NAKIVO Backup & Replication در جهت تهیه پشتیبان از محیطهای مجازی سازی تحت VMware خواهیم پرداخت. شما می‌توانید عملکرد پشتیبان گیری، قابلیت اطمینان و زمان سرویس دهی زیرساخت مجازی خود را بهبود بخشیده و با صرفه جویی در زمان نگهداری، موجب کاهش هزنیه‌های خود شوید.

ویژگی های کلیدی در یک نگاه

  • نصب در یک دقیقه، راه اندازی بصورت یک appliance مجازی VMware یا بصورت نصب در ویندوز یا لینوکس
  • حفاظت خودکار از ماشین مجازی، به کمک سیاست‌های پشتیبان گیری از زیرساخت‌های VMware
  • پشتیبان گیری پیشرفته بر روی انواع دستگاه‌های ذخیره سازی مانند(QNAP، Synology، NETGEAR، ASUSTOR یا WD NAS).
  • همگام سازی و بازیابی خودکار سایت عملیاتی، تنها با چند کلیک
  • حفاظت از ماشین‌های مجازی در حال اجرای VMware به همراه برنامه‌ها و پایگاه‌های داده آن.
  • صرفه جویی در فضای ذخیره سازی به کمک فایل‌های swap، جلوگیری از تکرار داده، نگهداری هوشمند فایل‌های لاگ و فشرده سازی
  • افزایش سرعت پشتیبان گیری از ماشین‌های مجازی با استفاده از حالت انتقال اطلاعات آزاد شبکه و شتاب دهنده شبکه
  • پشتیبان گیری از ماشین‌ مجازی در خارج از سایت عملیاتی یا به بر روی محیط‌های ابری آمازون / مایکروسافت
  • تست فایل‌های پشتیبان گیری شده سریع و به صورت خودکار
  • بازیابی سریع ماشین مجازی، فایل‌ها، و یا اشیاء برنامه‌های کاربردی حتی در پلتفرم‌های مختلف

محافظت ازماشین‌های مجازی VMware

پشتیبان گیری مبتنی بر ایمیج

نرم افزار NAKIVO Backup & Replication نسخه پشتیبانی از ماشین‌های مجازی VMware را تهیه می‌کند. این بدان معنی است که کل ماشین مجازی در هنگام تهیه نسخه پشتیبان در نظر گرفته می‌شود، از جمله تمام دیسک‌ها و فایل‌های پیکربندی‌؛ همه چیز در دسترس و برای بازیابی آماده است.

پشتیبان گیری افزایشی

تمام کار‌های پشتیبان گیری ماشین‌های مجازی از تکنولوژی تغییر بلوک پیگیری (CBT) VMware برای شناسایی سریع داده‌های تغییر یافته شده، استفاده می‌کنند. فقط این تغییرات (موارد افزایش یافته شده) به مخزن پشتیبان گیری کپی می‌شوند، که باعث می‌شود پشتیبان گیری سریع تر انجام شود.

پشتیبان گیری برنامه کاربردی

به طور پیش فرض، انجام عملیات پشتیبان گیری از زیرساخت VMware با استفاده از حالت مبتنی بر نرم افزار انجام می‌‌شود. این ویژگی تضمین می‌کند که داده‌ها در برنامه‌هایی مانند Exchange، دایرکتوری سرویس، SQL و شیرپوینت مایکروسافت  به‌صورت سازگار پشتیبان گیری شوند.

آرشیو پشتیبان گیری بلند مدت

نرم افزار NAKIVO اجازه می‌دهد تا 1000 نقطه بازیابی برای هر ماشین مجازی تهیه کنید، این فایل‌ها به کمک سیاست حفظ چرخش GFS نگهداری می‌شوند. این امر نگهداری داده‌ها در دوره‌های طولانی تر راحت تر می‌کند و همچنین مصرف فضای ذخیره سازی بهنیه‌ای را  برای شما فراهم می‌کند.

پشتیبان گیری خودکار از زیرساخت VMware

نرم افزار NAKIVO نیاز به ردیابی هر تغییر در زیرساخت شما را حذف کرده است و کارهای حفاظت از داده‌های مرکزی را به‌صورت دستی مدیریت می‌کند. این محصول به شما امکان را می‌دهد تا سیاست‌های مبتنی بر قانون را برای کار‌های پشتیبان گیری  تنظیم کنید. هنگامی که یک سیاست ایجاد می‌شود، NAKIVO می‌تواند به طور منظم کل زیرساخت شما را اسکن کند و به طور خودکار ماشین‌های مجازی جدیدی را که مطابق با قوانین مربوط به کار‌های پشتیبان گیری مربوطه هستند، را به آن‌ کارها پشتیبان گیری اضافه کند تا از آنها پشتیبان گیری شود. شما می‌توانید قوانین و سیاست خود را بر اساس نام ماشین‌مجازی، اندازه، محل قرار گیری، وضعیت روشن بودن، پیکربندی و غیره ایجاد کنید.

شما همچنین می‌توانید عملیات پشتیبان گیری را برای کل یک قسمت ایجاد کنید، از جمله پوشه‌های ماشین مجازی، مخزن منابع، میزبان‌های ESXi و کلاسترهای VMware ESXi. تمام ماشین‌های مجازی جدید به یک بخش محافظت شده اضافه شده که در واقع به طور خودکار در محدوده کار پشتیبان گیری موجود قرار می‌گیرند؛ بصورت زیر مجموعه آن‌ها.

با استفاده از API HTTP، می‌توانید نرم افزار NAKIVO را با سیستم‌های نظارتی و سیستم‌ اتوماسیون ادغام کنید؛ همچنین هماهنگ سازی با راهکار پشتیبان گیری دیگر این امکان را برای شما فرام می‌آورد تا زمان صرف شده برای مدیریت حفاظت داده‌ها و همچنین هزینه‌های آن را کاهش دهید.

افزایش سرعت پشتیبان گیری

نرم افزار NAKIVO برای ارائه سریع ترین عملکرد پشتیبان گیری ممکن طراحی شده است. به طور پیش فرض NAKIVO از یک حالت پشتیبان گیری به کمک فضای آزاد شبکه استفاده می‌کند، که می‌تواند از تمامی ظرفیت فیبر نوری و ارتباطاتiSCSI  شما را استفاده کند. شما همچنین می‌توانید قابلیت شتاب شبکه را فعال کنید که از تکنیک‌های فشرده سازی و کاهش ترافیک برای سرعت بخشیدن به انتقال داده استفاده می‌کند. به طور متوسط، این باعث کاهش بار شبکه تا 50٪ و افزایش سرعت انتقال داده دو برابری می‌شود.

استفاده بهینه از فضای ذخیره سازی

نرم افزارNAKIVO  به طور خودکار فایل‌های swap و پارتیشن‌های مربوط به ماشین‌های مجازی VMware را نادیده می‌گیرد. این امر سبب افزایش سرعت انتقال داده‌ها شده و استفاده از فضای ذخیره سازی را در مخزن پشتیبان گیری کاهش می‌دهد. برای کاهش بیشتر حجم فایل پشتیبان گیری شده، NAKIVO به طور خودکار همه فایل‌های پشتیبان گیری شده از ماشین‌ مجازی را در کل مخزن پشتیبان یکپارچه کپی می‌کند. این کپی آگاهانه از داده‌ها در سطح بلوک کار می‌کند و تضمین می‌کند که تنها بلوک‌های داده منحصر به فرد ذخیره می‌شوند. بلوک‌های کپی شده در نهایت فشرده می‌شوند تا فضای ذخیره سازی بیشتری را بهینه سازی کنند.

تست فایل‌های پشتیبان گرفته شده

واقعیت این است که پشتیبان گیری از VMware لزوما به این معنی نیست که شما می‌توانید ماشین‌های مجازی خود را از آنها بازیابی کنید. حتی اگر عملیات پشتیبان گیری با موفقیت انجام شود، بازیابی آن می‌تواند به دلایلی با مشکل مواجه شود: یکپارچگی پشتیبان گیری می‌تواند توسط یک ویروس، یک برنامه کاربردی، یک خطای دیسک یا تغییر مجوز فایل دچار مشکل شود. ماشین مجازی ممکن است قبل از انجام پشتیبان گیری، آسیب دیده باشد و حتی ممکن است فابلیت بوت نداشته باشد.

تنها راه قابل اطمینان برای اینکه شما بتوانید ماشین‌های خود را از فایل‌های پشتیبان گیری شده بازیابی کنید، انجام تست بازیابی است. پس از انجام هر عملیات پشتیبان گیری، NAKIVO به صورت خودکار و تقریبا سریع تمام فایل‌های پشتیبان گیری شده را تست و تایید می‌کند. این نرم افزار برای شما یک گزارش به همراه تصاویری از سیستم عامل ماشین مجازی بازیابی شده ارائه می‌کند. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن باشید فایل پشتیبان گرفته شما کارآیی و قابلیت بازیابی دارد.

تکثیر فایل پشتیبان به صورت خارج از سایت و بر روی زیرساخت ابری

اگر فایل‌های پشتیبان گیری را در همان سایت اصلی خود ذخیره کنید، هر گونه فاجعه می‌تواند ماشین مجازی را به همراه فایل‌های پشتیبان گرفته شده از آن را از بین ببرد. حتی به غیر از یک فاجعه، یک نسخه پشتیبان می‌تواند آسیب ببیند، یا به صورت تصادفی حذف شود و یا در صورتی که دستگاه ذخیره ساز شما خراب شود، در دسترس نباشد. به کمک NAKIVO کپی  از فایل‌های پشتیبان گیری شده شما می‌تواند به راحتی به خارج از سایت عملیاتی شما و یا به فضای ابری آمازون و یا Azure ارسال شود.

داده‌ها مستقیما از مخزن پشتیبان شما کپی می‌شوند؛ و ماشین‌های مجازی عملیاتی شما تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. کارهای کپی پشتیبان می‌توانند در چند دقیقه تنظیم شوند و آن‌ها را با توجه به نیازهای خودتان سفارشی کنید. شما می‌توانید انتخاب کنید که به سادگی یک کپی دقیقا مشابه از مخزن پشتیبان خود را نگه دارید، یا تنظیمات دقیقی را اعمال کنید مانند اینکه در چه زمان، در کجا و چگونه از ماشین مجازی خود کپی تهیه کنید.

بازیابی سریع ماشین مجازی، فایل و اشیاء برنامه کاربردی

شما می‌توانید ماشین‌های مجازی VMware، فایل‌ها و اشیاء نرم افزار را به صورت مستقیم از فایل پشتیبان گرفته شده فشرده، بازیابی کنید. بازیابی سلسله مراتبی به طور مستقیم از مخزن پشتیبان گرفته شده انجام می‌شود و نیازی به بازیابی کامل فایل پشتیبان گرفته شده نیست. با استفاده از بازیابی مابین پلتفرمی، شما می‌توانید ماشین‌های مجازی VMware را در محیط Hyper-V و بالعکس بازیابی کنید.

مقیاس پذیری پشتیبان گیری با توجه به محیط

NAKIVO می‌تواند همراه با محیط شما رشد کند تا حجم کارهای بالاتر را پشتیبانی کند. این نرم افزار از یک شرکت کوچک با چند ماشین مجازی است تا ISP های بزرگ که هزاران ماشین مجازی را در چند مرکز داده دارند را مورد محافظت قرار می‌دهد. شما می‌توانید NAKIVO را بصورت یک سرور پشتیبان گیری و یا به صورت چند سرور توزیع شده به منظور پشتیبان گیری های پیشرفته تر و بزرگ تر استفاده کنید.

ارائه BaaS و DRaaS به صورت چند بخش مستقل

NAKIVO اجازه می‌دهد چند بخش پشتیبان گیری در یک محصول نصب شده راه اندازی کنید و امکان مدیریت تمامی آن‌ها را از یک کنسول مرکزی انجام دهید. به این ترتیب، شما می‌توانید یک نرم افزار پشتیبان گیری را به عنوان یک سرویس به مشتریان خود به راحتی و با صرفه در هزینه ارائه دهید. در این حالت، هر بخش می‌تواند به پورتال سرویس خود دسترسی داشته باشند تا کارهای پشتیبان گیری، تکثیر و بازیابی را  انجام دهد.

راه اندازی سریع و آسان

استقرار و نصب به عنوان VMware Appliance

شما می‌توانید به راحتی این نرم افزار را بصورت Virtual Appliance از پیش تنظیم شده، دانلود کرده و آن را در vSphere VMware خود وارد کنید.

نصب بر روی NAS

شما می‌توانید با نصب مستقیم NAKIVO بر روی یک دستگاه NAS، پشتیبان گیری از ماشین‌های مجازی را با کارایی بالا انجام دهید.

نصب و استقرار به عنوان AWS AMI

شما می‌توانید بلافاصله NAKIVO را بر روی ابر آمازون به کمک یک ایمیج ماشین آمازون از قبل تنظیم شده استقرار دهید.

نصب بر روی لینوکس

شما می‌توانید NAKIVO را بر روی یک سیستم عامل‌های لینوکس با اجرای تنها یک دستور واحد انجام دهید.

نصب در ویندوز

شما می‌توانید برنامه نصب NAKIVO را با یک کلیک اجرا و این نرم افزار را بر روی ویندوز مستقر کنید.

فرستادن دیدگاه


حامیان