شرکت NAKIVO  به عنوان یکی از ارائه دهندگان راهکارهای تهیه پشتیبان، به تازگی نسخه جدید محصول خود را با نام Nakivo backup & replication v8.5 به صورت بتا و آزمایشی ارائه کرده است. در نسخه ی بتا معرفی شده برخی قابلیت ها و ویژگی های جدید معرفی شده است که از جمله می توان پشتیبانی از Nutanix AHV و ویندوز سرور 2019 را نام برد. ما در ادامه این مقاله، قصد داریم بصورت اجمالی نگاهی بیندازیم به برخی توانمندی ها و ویژگی های نسخه جدید ارائه شده و همچنین گزینه های کاربردی این راهکار.

نسخه بتا این محصول برای موارد زیر قابل دسترس می باشد:

  • سیستم های ویندوزی
  • سیستم های لینوکسی
  • بصورت ماشین مجازی تحت VMware
  • ماشین آماده قابل پشتیبانی بر روی Nutanix AHV
  • پشتیبای از NETGEAT و همچنین استوریج های تحت شبکه Arm-based NAS
  •  

برخی ویژگی ها و تونمندی های جدید ارائه شده در نسخه بتا عبارتند از:

  • پشتیبانی از پلتفرم Nutanix AHV
  • ماشین آماده Ransomware-proof mini backup
  • امکان رپلیکشن و تکثیر اطلاعات داده های پشتیبان گرفته شده
  • ماشین آماده مبتنی بر پشتیبان بر روی FreeNAS
  • به روزرسانی خودکار

در ادامه به معرفی و توضیحات بیشتر در خصوص قابلیت های جدید ارائه شده خواهیم پرداخت:

  • پشتیبانی از Nutanix AHV:
  •  

راهکار Nutanix یکی از هایپروایزورهای معرفی شده در بازار می باشد که با تمرکز بر روی زیرساختهای hyperconverged سعی کرده است یکی از بهترین و پیشروها در این زمینه باشد و خوشبختانه شاهد آن هستیم که محصول Nakivo نیز با ادغام و پشتیبانی از ابزارهای متعدد توانسته است پشتیبانی کاملی را بر روی راهکار Nutanix AHV فراهم کند.

با قابلیت جدیدی که در محصول Nakivo ارائه شده است، کاربران قادر هستند تا پشتیبان های مبتنی بر نرم افزارهای کاربردی که به آنها application-aware گفته می شود را بصورت incremental به اجرا درآورند. این امر بر روی تمام ماشین های مجازی مبتنی بر Nutanix بصورت کامل یا با استفاده از دیسک های مجزایی که بصورت Agentless هستند صورت می گیرد. با بکارگیری تسریع دهنده های شبکه و یا انتقال داده ها بر روی یک شبکه آزاد می توان نسبت به عملکرد و کارآیی بالای آن اطمینان حاصل کرد.

از توانمندی های برجسته و کاربردی در نسخه بتا می توان به امکا استفاده از فشرده سازی و قابلیت deduplication اشاره کرد که باعث بهبود فضای ذخیره سازی بر روی پشتیبانی های Nutanix می شود.

در این قابلیت، بایستی توضیح داد که محصول بتای Nakivo v8.5 یک راهکار عالی پشتیبان گیری را با Raspberry Pi ارائه کرده است. در واقع این یک ماشین مجازی آماده منحصر به فرد است که قابلیت تهیه پشتیبان و تکثیر آن را در محیط شما فراهم کرده و با کمک این ویژگی جدید این امکان به کاربران داده می شود تا یک راه حل تهیه پشتیبان مورد تایید ransomware را که بسیار مقرون به صرفه و قابل جابجایی می باشد استفاده نمایند.

در حقیقت این یک ایده عالی از سمت شرکت Nakivo است که یک راهکار بکاپ گیری و ماشین مجازی آماده بکار را در Raspberry Pi ایجاد می کند. 

  • تکثیر و کپی داده های پشتیبان گرفته شده

یکی از توانمندی های کاربردی که امروزه برای بسیاری از مدیران سیستم ها مفید می باشد، قابیت تکثیر و کپی داده های پشتیبان گرفته شده است. با کمک این ویژگی، Nakivo به کاربران اجازه تکثیر پشتیبان ماشین های مجازی شان را می دهد. در حقیقت این به این معناست که وظایف و task های مربوط به بکاپ در داخل محیط Nakivo Backup & Replication اجرا می شوند و نیازی به استفاده از منابع موجود بر روی هاست ها و محیط مجازی تان نخواهید داشت.  در نتیجه می توان پشتیبان یک VM را به محل دیگری تکثیر و نگهداری کرد. این ویژگی به راحتی امکان تخلیه و آزاد کردن محیط عملیاتی را فراهم می کند که می توا اسنپ شات ها را نیز حذف کرده که سبب کاهش سرآمد اسنپ شات ها و فضاهای مربوط به آنها می شود.

توجه: قابلیت تکثیر و replication فقط برای محیط های VMware و Hyper-v ارائه شده است.

این قابلیت جدید مشابه نسخه قبلی ای محصول برای سیستم های مبتنی بر NAS می باشد ولی با ای تفاوت که برای FreeNAS ارائه شده است. با استفاده از آن می توانید یک دسکتاپ/سرور بر روی FreeNAS ایجاد کنید و از آن به منظور سیستم تهیه پشتیبان تان استفاده کنید که در واقع به عنوان منبع ذخیره سازی بکاپ یا Backup Repository تلقی می شود. امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از سازمان ها و شرکت ها از تجهیزات سخت افزاری مقرون به صرفه استفاده می کنند و یا حتی برخی سخت افزارهای قدیمی را با ایجاد یک FeeNAS مورد استفاده مجدد قرار می دهند که خوشبختانه استفاده و پشتیبانی Nakivo در این محیط ها فراهم شده است.

پشتیبانی از ویندوز سرور 2019

قابلیت دیگری که قطعا برای محیط های جدید کاربردی خواهد بود، پشتیبانی از ویندوزهای سرور 2019 است و این قابلیت فراهم شده است که این نسخه را بر روی ویندوز سرور 2019 نصب کنید. اگر شما قصد دارید محیط خود را به روزرسانی کنید، با نسخه جدید Nakvio Bacup & Replication 8.5 جای نگرانی وجود ندارد با سازگاری کامل و اطمینان از صحت عملکرد این نسخه می توانید از داده های حساس و مهم کسب و کارتان پشتیبان تهیه کنید.

  • به روزرسانی خودکار

قابلیت به روزرسای خودکار یک قابلیت جدید است که برای به روزرسانی نرم افزار Nakivo Bacup & Replication بدون نیاز به نصب جدید آن ارائه شده است. همچنین نیازی به دانلود پچ های جدید از سایت Nakvio نیز نخواهید داشت. تنها با چند کلیک ساده فرآیند به روزرسانی خودکار و دانلود آخرین نسخه این محصول فراهم شده و محیط شما بصورت خودکار به روزرسانی و ارتقاء خواهد یافت.

علاوه بر ویژگی ها و قابلیت های جدیدی که در آخرین نسخه این محصول ارائه شده است، برخی قابلیت ها نیز چشمگیر و مفید بوده که در ادامه به آنها نیز بصورت اجمالی اشاره ای خواهم داشت

بازیابی پیشرفته سایت:

شما قادر خواهید بود تا با ایجاد یک سایت بازیابی، فرآیند بازیابی سایت را بصورت خودکار درآورید. برای مثال، یک تسک بازیابی سایت می تواند شامل مجموعه ای ترکیبی از چندین قدم باشد: خاموش کردن استاندارد ماشین مجازی مبدا، اجرای کپی ماشین مجازی نهایی، تغییر آدرس IP ماشین مجازی المثنی، اتصال ماشین مجازی المثنی به شبکه مناسب و برقراری ارتباطات شبکه ای، تنظیم اولویت های بوت ماشین مجازی المثنی و در نهایت بازیابی موفق و تایید آن. پس از اعمال و انجام اقدامات فوق یک ایمیل برای آگاه سازی ارسال می شود.

آزمایش بازیابی سایت:

انجام تست های مربوط به تسک های SR جهت تعیین مقدار RTO برای بارکاری بازیابی سودمند است و میتوان یک فرآیند آزمایشی بازیابی سایت غیرمنقطع را بصورت زمانبندی شده اجرا نمود. این تست می تواند جهت تایید و اطمینان از صحت عملکرد فرآیند بازیابی مورد استفاده قرار گیرد.

بازیابی سایت تک کلیک:

شما براحتی قادر خواهید بود یک فرآیند بازیابی یا Failover برنامه ریزی شده، Failover اورژانسی و لحظه ای، failback و حتی انتقال بین مرکز داده ای را با یک کلیک ساده اجرا کنید. برای این منظور، یک جریان کاری بازیابی را برای یک سازمان یا چندین بار کاری ایجاد کنید و اینکار می تواند در سطح دپارتمان ها و یا حتی شعب متعدد برنامه ریزی و اقدام گردد.

جلوگیری و مدیریت پهنای باند پیشرفته: با کمک این ویژگی امکان داشتن یک قانون سراسری برای تمام محیط خود و یا بخشی از آنرا خواهید داشت تا بر اساس هر job محدودیت های خود را اعمال کنید. لذا می توانید میزان پهنای باند استفاده شده توسط فرآیند های حفاظت از داده ها را تعیین کنید

بازیابی Cross-platform:

امکان پشتیبانی از پلتفرم های متعدد در سطح زیرساخت های VMware, Hyper-v و یا حتی آمازون AWS فراهم شده است و می توان از ماشین های مجازی پشتیبان تهیه کرده و خروجی های خود را در فرمت های متعدد مانند VMDK, VHD, VHDX تهیه کنید.

بازیابی و failover خودکار ماشین های مجازی: با کمک job های تکثیر، شما یک کپی یکسان و مشابه از ماشین های مجازی خواهید داشت که فقط بواسطه دلتا و تغییرات آنچه در تنظیمات RPO انجام شده است تفاوت خواهند داشت. برای مثال، اگر شما مقدار زمان تکثیر داده ها را هر 15 دقیقه مشخص کرده باشید، تنها 15 دقیقه از آخرین داده های خود را از دست خواهید داد. 

سختی های نهایی درباره نسخه بتا و جدید Nakivo

در محصول Nakivo Backup & Replication beta v8.5 بعنوان یک نسخه بتا و عالی با قابلیت های متعدد، تصمیم به پشتیبانی از زیرساخت های Nutanix AHV سخت ترین و درست تری تصمیمی بود که این شرکت بعمل آورد. دلیل آن نیز کاملا مشخص است. زیرا Nutanix هنوز یک سیستم است که فاقد ابزارهای تهیه پشتیبان بوده و با پشتیبانی و ارائه محصول جدید Nakivo این دغدغه برای کاربران و مشتریان Nutanix مرتفع شده است.

توانمندی برجسته دیگری که لازم است در نسخه بتا این محصول پررنگ و معرفی شود، ویژگی تکثیر داده های پشتیبان است که باعث بهبود فضای محیط های عملیاتی و حذف تسک های اسنپ شات از فرآیند تکثیر می گردد. دیگر قابلیت ها مانند پشتیبانی از ویندوز سرور 2019، ایجاد یک دسکتاپ/سرور با FreeNAS و … شاید در رتبه های بعدی دسته بندی شوند. آخرین و نه کمترین، ایده و امکان پشتیبانی و ایجاد یک Raspberry Pi برای ماشین مجازی آماده Nakivo است که در حقیقت یک جعبه آماده به کار عالی تلقی می گردد.

برای کسب جزئیات کاملتر درباره نسخه جدید می توانید لینک زیر را بررسی کنید.

 NAKIVO Backup & Replication v8.5 Beta

بعنوان یک جایزه: شرکت Nakvio برای مشتریان و کاربران، یک هدیه الکترونیکی آمازون e-gift را با آزمایش و تست نسخه بتا محصول Nakivo v8.5 ارائه کرده است. بنابراین آزمایش کنید و برنده شوید.

منبع 1 و 2 و 3

فرستادن دیدگاه


حامیان