اگر شما در جستجوی ابزاری هستید که به راحتی امکان پایش کانتینرهای اجرا شده تحت داکر یا Docker Swarm را برایتان فراهم کند، و کمی از بازی کردن با فرامین متعدد docker خسته شده اید، در این مقاله شما را با یک ابزار بسیار ساده و راحت به نام Dry آشنا می کنم. این ابزار یک اپلیکشن مبتنی بر ترمینال هست که بسادگی از طریق خط فرمان اجرا شده و امکان مانیتور کردن کلیه کانتینرهایی که تحت سرویس داکر یا در حالت داکرسوارم اجرا شده اند را فراهم می کند. با آن می توانید اطلاعاتی درباره کانتینرها، ایمیج ها، شبکه ها و والیوم های ایجاد شده در هاست های داکر خود را مشاهده کنید و حتی می توان اطلاعاتی از قبیل نودها، سرویس ها، استک ها و سایر اطلاعاتی که توسط Docker swarm مورد استفاده قرار می گیرد را مانیتور و مشاهده کنید. البته می توان این ابزار را کمی فراتر از یک ابزار مانیتورینگ در نظر گرفت، چونکه قابلیت اجرای فرامین داکر را نیز داشته و می توانید با دستورات اجرایی آن مدیریت کانتینرها را نیز انجام دهید. بسیاری از فرمان های رسمی خط فرمان داکر در دسترس شما هست و با کمک این ابزار می توانید ایمیج ها را پاک کرده،دانلود یا اپلود کنید و براحتی کانتینرهای متعددی را اجرا، متوقف یا شروع کنید.  

اما جهت استفاده از این ابزار، لازم است آنرا در قالب یک کانتینر در زیرساخت خود اجرا کنید. پیشنهاد می کنم پیش از نصب، چند کانتینر را اجرا کرده و پردازش های خود را با دستور docker ps بررسی کنید. حال با اجرای دستور زیر، ابزار Dry را بصورت یک کانتینر بارگذاری و اجرا کنید.

docker run -it -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock moncho/dry

پس از اجرای کانتینر Dry، می توانید از طریق کلیدها و میانبرهای معرفی شده به کار با این ابزار بپردازید. فقط در نظر داشته باشید، کل اپلیکشن در ترمینال لینوکس اجرا می شود.

[H]:Help [Q]:Quit | [F1]:Sort [F2]:Toggle Show Containers [F5]:Refresh [%]:Filter |
[m]:Monitor mode [2]:Images [3]:Networks [4]:Nodes [5]:Services | [Enter]:Commands 

همانطور که بالا اشاره کردم ، علاوه بر قابلیت های مانیتورینگ، امکان مدیریت کانتینرها نیز وجود دارد. در نتیجه می توانید یک کانتینر را انتخاب کنید و روی آن enter بزنید. از گزینه های ارائه شده زیر، بسادگی می توانید جهت مشاهده لاگ ها، بررسی تنظیمات کانتینر،  بستن  و حذف، توقف یا راه اندازی مجدد کانتینر و … استفاده کنید.

منبع

فرستادن دیدگاه


حامیان