امسال به خاطر محدودیت های کووید 19 و عدم امکان حضور متخصصین و شرکت ها در نمایشگاه کامپیوتر هانوفر آلمان، این رویداد دیجیتال بصورت مجازی برگزار شد. خوشبختانه به لطف مساعدت  مدیریت شرکت سرو رایانه فرصتی دست داد تا امکان دسترسی و حضور در این رویداد برایم فراهم گردد و فرصت را غنیمت شمرده و سعی کردم خلاصه ای از این نمایشگاه را برای کارشناسان، مدیران و علاقه مندان حوزه فناوری ارائه نمایم:

نمایشگاه هانوفر 2021، یکی از بزرگترین نمایشگاه های صنعتی جهان محسوب می شود که بخاطر بیماری کرونا، بصورت آنلاین و مجازی در پنج روز برگزار شد. نمایشگاه امسال با حضور بسیاری از شرکتهای نامدار دنیا برگزار گردید که در آن به معرفی آخرین فناوری ها و محصولات خود پرداختند. در نمایشگاه امسال حدود 7000 محصول و 400 پروژه مختلف در زمینه تحقیق و توسعه و R&D ارایه شد که در کنار این موارد می توان رویکرد کلی این رویداد دیجیتال را در دو بخش نمایشگاه و کنفرانس های آنلاین تفکیک کرد.

نظر به موضوعات ارائه شده، محوریت اصلی این نمایشگاه را می توان در چند حوزه مختلف شامل اتوماسیون و حمل و نقل، راهکارهای انرژی، اکوسیستم ها و پلتفرم های دیجیتال، فناوری هوش مصنوعی و سیستم های Machine learning، امنیت فناوری اطلاعات و برخی حوزه های دیگر مانند مخابرات، مهندسی مکانیک، لجستیک، کسب و کارها و بازارهای جهانی (تجارت و سرمایه گذاری) دسته بندی و خلاصه نمود.

در میان حوزه های فوق و بنا به اولویت و همچنین علاقه مندی شخصی به حوزه زیرساخت IT، بدون شک اکوسیستم های دیجیتال و نوآوری های ارائه شده در این بخش، بسیار جذاب تر و قابل بررسی بنظر می رسید که آنرا مورد کنکاش کلی قرار دادم.

از این رو، با درنظر گرفتن این مهم، صرفا سمینارها و راهکارهای ارائه شده در بخش اکوسیستم های دیجیتال بررسی شد که ماحصل آن بر اساس نوع تکنولوژی و راهکارهای نوآورانه ارائه شده دسته بندی و به شرح ذیل تقدیم می گردد:

پلتفرم های دیجیتال: در این قسمت، موضوعاتی از قبیل تغییر نگرش مدیریت فناوری اطلاعات در دنیا و اهمیت یافتن کسب و کارهای دیجیتال مطرح بوده که برخی از شرکت ها با ارایه محصولات و سرویس ها در بخش بیگ دیتا، آنالیز و تحلیل داده های کسب و کارها، ارتباط زیرساخت های ابری (خصوصی/عمومی) و استفاده از راه کارهای نوآورانه Hybrid AI مطرح بود.

زیرساخت و بستر ابری (کلاد): حرکت به سمت تکنولوژی های ابری و و تحولات دیجیتال موضوع اصلی این بخش بود و شرکت های گوگل، مایکروسافت، امازون، اکسنچر و آتوس و ده ها شرکت دیگر راه حل های مختلفی را جهت توسعه سرویس های ابری ارائه کردند.  .

امنیت فناوری اطلاعات: این بخش از قسمت های پررنگ و مهم به شمار می رفت که موضوعاتی جدی از قبیل امنیت زیرساخت های ICT با محوریت محصولات SIEM/SOC و حرکت به سمت هوشمندسازی سامانه های امنیتی با کمک فناوری AI، امن سازی ارتباطات شبکه های 5G، امنیت پردازش های ابری و همچنین مدیریت تهدیدات سایبری در راس امور بود.

تکنولوژی های AR & VR : صنعت تولید یکی از بخشهایی است که واقعیت مجازی (AR/VR) به ویژه در آن تأثیر زیاد و چشمگیری دارد. با در نظر گرفتن رشد چشمگیر تکنولوژی هوش مصنوعی، شرکت های بزرگی از قبیل فوجیتسو، زیمنس،  نواورها و طرح های پژوهشی با عنوان بازرسی کیفیت مبتنی بر هوش مصنوعی، استفاده از هوش مصنوعی در تولید مواد افزودنی، تامین و تهیه قطعات spare بدون داانش و ظرفیت تخصصی، تولید پایدار، هوشمندسازی صنایع، محیط کار امن تر با هوش مصنوعی، سنسورهای هوشمند و همچنین محاسبات لبه ای edge computing  را ارائه کردند. کاملا مشهود هست ترند هوش مصنوعی و رشد چشمگیر ان در صنایع مختلف، می تواند از حوزه های جذاب برای سرمایه گذاری و فعالیت در صنعت IT کشور باشد.

مدل نگهداری قابل پیش بینی: موضوع نگهداری و maintenance شاید برای بسیاری از سازمان ها موضوعی جدی باشد که راه حل هایی با عنوان نگهداری هوشمند و استفاده از AI و همچنین بحث دوقلوی دیجیتال Digital Twin به عنوان یک ترند و محور اصلی صنعت نسل 4 مطرح می شود. در این میان، کنفرانسهای جالبی از شرکت های Lens و schaeffler با عنوان condition monitoring as a Service ارائه شد که می توان موضوع خدمات نگهداری و پایش سرویس ها را از منظر یک سرویس حرفه ای مورد بررسی و ارزیابی قرارداد.

سرویس ها و خدمات مشاوره در حوزه فناوری اطلاعات: حضور شرکت های مایکروسافت، آریو، بوش، اشنایدر و … و ارائه ده ها سرویس IT بخش پرجست و جوی این نمایشگاه به شمار می رفت. ارائه سرویس جهت چابک نمودن کسب و کارها، افزایش بهره وری مدل های کسب و کار با استفاده از خدمات IT، بهره گیری از سرویس SAP و … معرفی شد.

نرم افزارهای اداری و مهندسی در بخش صنعت

بخش جذاب و مهیج دیگری نیز تحت عنوان Future Hub یا دروازه آینده وجود داشت که در رویداد امسال شامل دو قسمت کارهای جدید و تحقیق و توسعه ارائه گردید.

در بخش تحقیق و توسعه موضوعاتی از قبیل فرهنگ نوآوری ها و لزوم تغییر فرآیندها جهت انطباق با کارهای جدید، استارتاپ ها و ایده های خلاقانه، اینترنت اشیاء، بکارگیری هوش مصنوعی و تکنولوژی یادگیری ماشینی و همچنین صنعت روباتیک موضوعات اصلی کنفرانس ها محسوب می شد.

 

پیشنهاد: در پایان، با توجه به تجربه و تمرکز اینجانب در حوزه توسعه زیرساخت های IT و با فرض عدم تغییر سکتور فعالیت، به سازمانها و شرکت هایی که در این حوزه فعال هستند، میتوانم بصورت اجمالی موارد زیر را در اولویت پیشنهاد نمایم:

توصیه می شود در قسمت اکوسیستم های دیجیتال با تمرکز بر تکنولوژی های ابرمحور Cloud-Native، مدرن سازی مراکز داده مبتنی بر نرم افزار SDDC ، فراهم کردن زیرساخت های پیشرفته HCI، امن سازی فضای دیجیتال، و ارائه سرویس های پایشی و نظارتی هوشمند با استفاده از AI برنامه ریزی و توسعه جدی تری صورت گیرد.

شایان ذکر است، در صورت تغییر استراتژی سازمان ها در جهت همسو شدن با ترندهای تکنولوژی و بهره گیری از نوآوری های ارائه شده اخیر در صنعت فناوری جهان، پیشنهاد می شود با نگاه کلان روی برخی حوزه ها مانند هوش مصنوعی، IoT، Digital Twin، یادگیری ماشین، AR/VR، اکوسیستم بلاک چین که پتانسیل جذابتر و بالاتری برای سرمایه گذاری و ورود به بازارهای جدید در آینده نزدیک را دارند، تحقیق و پژوهش (R & D) بصورت جدی بعمل آید.

علی ایحال، ضروری هست همه کسب و کارها (نه فقط شرکتهای IT، بلکه تمام سازمانها، فین تک ها، استارتاپ ها و…) با برنامه ریزی صحیح و انتخاب یک استراتژی مناسب، ترندهای تکنولوژی و تحولات دیجیتالی را شناسایی نمایند تا بتوانند ضمن افزایش بهره وری، از تاثیرات شگرفت فناوری در خلق و تولید ارزش و ارائه سرویس های رقابتی سود برده و در بازار رقابتی امروز، ارزش افزوده جدیدی را برای مشتریان و بازار هدف خود خلق نمایند. لذا آمادگی هرنوع همکاری در جهت مطالعه و نیازسنجی، تدوین رودمپ اجرایی و شناسایی حوزه هایی که پتانسیل ورود و سرمایه گذاری را داشته باشد را اعلام می نمایم.

 

فرستادن دیدگاه


حامیان